Testowe Iveco Eurocargo nominalnie zostało stworzone do celów komunalnych. Wyposażone w urządzenie hakowe firmy HYVA. Pojazd posiada manualną 10-stopniową skrzynię. Podobnie jak w wersji dieslowskiej jest bardzo elastyczny i w każdych warunkach sprawdza się bez zarzutu. O ergonomii użytkowania także nie należy nikogo przekonywać - dwa niskie, wyprofilowane stopnie prowadzące do kabiny i szeroko otwierające się drzwi ułatwiają życie kierowcy pojazdu komunalnego.

Sprytna kabina

Wystarczająca ilość miejsca w kabinie zapewnia komfort w codziennym użytkowaniu. Zaskakująca, jak na ten segment pojazdów, liczba schowków w kabinie pozwala, by kierowca czuł się naprawdę komfortowo. Przejrzysty kokpit z komponentami z dalekobieżnego Stralisa uderza przemyślanym układem przełączników. Starannie ukształtowana deska rozdzielcza wraz z wieloma schowkami czyni kabinę bardzo przyjemnym miejscem pracy.

Dobrze wyprofilowane siedzenie także poprawia komfort codziennej pracy. Kierowca może cieszyć się także z pneumatycznego zawieszenia siedzenia i zintegrowanych pasów bezpieczeństwa.

Kabina Eurocargo oferuje także dobrą widoczność, co jest nie do przecenienia w jeździe miejskiej. Łatwość przemieszczania się po wąskich uliczkach umożliwia manualna skrzynia w układzie podwójnego H, której przełączenie z niższej na wyższą odbywa się za pomocą obrotowego pierścienia. Eurocargiem manewruje się zwinnie - sprytnie manewruje na wąskich ulicach i ostrych zakrętach, a przez nierówne drogi przejeżdża bez większego wysiłku.

Iveco Eurocargo CNG Foto: Onet
Iveco Eurocargo CNG

Gazowe serce

Największą uwagę wzbudza 6-cylindrowy silnik CNG o pojemności 5880 ccm, posiadający moment obrotowy 650 Nm przy 1250 obrotach. To wystarczająco do wykonywania dedykowanych zadań dla tego pojazdu. Minusem jest brak alternatywnego napędu. Biorąc pod uwagę stosunkowo ubogą sieć stacji CNG, użytkownik pamiętać musi odpowiednio wcześniej o tankowaniu. Wypełnienie 480 litrami gazu (6 butli o pojemności 80 litrów każda) pozwala jednak na kilkudniową eksploatację takiego pojazdu w warunkach komunalnych. Minusem jest umiejscowienie butli w dolnej części podwozia, co przy nierówności terenu naraża je na uszkodzenie. Zamontowane na ramie pojazdu urządzenie hakowe firmy HYVA pozwala na wciąganie na pojazd kontenerów o długości od 3200 do 4100 mm. To stosunkowo małe kontenery jakie można przewieźć na oferowanym pojeździe. Na oferowanym podwoziu śmiało można byłoby zamontować mocniejsze urządzenie. Uderza jednak łatwość obsługi z kabiny kierowcy (za pomocą jednej dźwigni) całego urządzenia.

Iveco Eurocargo CNG Foto: Onet
Iveco Eurocargo CNG

Podsumowanie

Kto chciałby dokonać korzystnego zakupu, znajdzie to u Iveco. Gaz CNG na pewno staje się interesującą alternatywą dla napędu dieslowskiego. Szczególnie polecany byłby w terenie, który zapewniałby bliskość stacji CNG. Minusem jest niskie umiejscowienie butli z gazem i brak w pojeździe napędu alternatywnego.

Dane techniczne Iveco ML160E20K

Rozstaw osi: 4185 mm

Silnik: CNG 5880 ccm, 6-cylindrowy moc/moment 147kW (200KM)/2700 obr., 650 Nm /1250 obr.

Skrzynia biegów: ZF 9S 75 TD, TELMA retarder

Przełożenie tylnego mostu: 4,11

Nośność osi: 5800-10900 kg

Wyposażenie: stalowy zderzak przedni, osłona chłodnicy, kratki ochronne na reflektory, pionowy wydech, górny wlot powietrza, łatwo zmywalne wykończenie kabiny, wzmocnione zawieszenie przód i tył, tempomat, klimatyzacja, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka wsteczne, przystawka odbioru mocy, centralny zamek z pilotem, radio z CD.

Opony: 11R22,5

6 butli CNG o poj. 80 litrów - łącznie 480 litrów

Dane techniczne Urządzenie hakowe HYVALIFT 08-36-S POL

Techniczna moc załadunkowa: 8 ton

Długość przewożonych kontenerów: 3200 mm - 4100 mm

Teleskopowane ramię główne, długość teleskopowania T = 800 mm

Wysokość haka: 1200 mm

Masa własna urządzenia: 1090 kg

Środek rolki - koniec haka = 136 mm;

Ciśnienie robocze: 23-25 Mpa

Wyposażenie: Hydrauliczna blokada kontenera, sterowanie w kabinie kierowcy, pompa hydrauliczna wielotłoczkowa - 60 l, zbiornik oleju hydraulicznego 70 l, podesty z blachy ryflowanej po obu stronach urządzenia hakowego, układ hydrauliczny do zasilania beczki asenizacyjnej, winda koła zapasowego umieszczona za kabiną kierowcy, skrzynka narzędziowa.