Choć cee'da można było zamawiać już od połowy grudnia (podpisano już ok. 300 umów), to jednak oficjalna jego sprzedaż rozpocznie się wraz z ogólnopolskimi dniami otwartymi, które przewidziano na najbliższy tydzień (19-27 stycznia). Tuż przed tym odbyła się też prezentacja prasowa, na której mieliśmy okazję odbyć pierwsze jazdy testowe tym autem.

Przede wszystkim trzeba podkreślić, iż Kia to już nie jest ta sama koreańska marka, która zaczynała podbój europejskiego rynku przed dwudziestu laty. Zarzut o dużej awaryjności aut tej marki można już włożyć między bajki, w końcu poziom niezawodności znacznie się już spłaszczył i trudno wskazać zdecydowanych liderów w tym względzie.

Kia cee'd to też pierwszy model zaprojektowany w Europie z myślą tylko i wyłącznie o europejskich klientach. Można więc przypuszczać, iż jego funkcjonalność, dostępne wyposażenie, rozwiązania techniczne, oferowane wersje silnikowe będą idealnie dopasowane do kierowców z tej części globu.

I w końcu cena. 44.900 zł za najtańszą wersję, w której pod maską pracuje 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 109 KM. Jak na podstawową wersję, to naprawdę imponująca moc. Porównując konkurencję, znajdziemy ceny od kilku tysięcy wyższe przy słabszych, nawet o 20 koni mechanicznych silnikach.

I nie można zapomnieć też o 7-letniej gwarancji. To powinno przekonać przede wszystkim tych niedowiarków, którzy nie do końca są przekonani co do niezawodności koreańskich produktów.

To właśnie z myślą o Europejczykach już na wstępie dostępne są dwa silniki wysokoprężne - oba o pojemności 1,6 i mocach 90 i 115 KM. Jednostki benzynowe to silnik 1,4 109 KM oraz 1,6 122 KM. Na połowę tego roku przewidziano dwulitrowego diesla o mocy 140 KM. Wszystkie oferowane silniki dostępne są z 5-biegową manualną skrzynią biegów, a najmocniejszy silnik benzynowy także z 4-stopniową automatyczną przekładnią.

Wrażenia z jazdy

Podczas jazd testowych mieliśmy okazję zasiąść za kierownicą cee'da z silnikiem benzynowym 1,6 oraz dieslem 1,6 115 KM. Zarówno z przodu, jak i z tyłu pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca, a i komfort jazdy jest dosyć wysoki. Widać, iż postawiono na bardziej sztywne zawieszenie, co może przynieść jednak różne następstwa podczas jazdy po polskich drogach.

Choć kilkadziesiąt przejechanych kilometrów nie daje prawa do jakiejś bardziej obszernej oceny, to jednak pierwsze nasze wrażenie z jazd jest bardzo, ale to bardzo pozytywne. Zarówno diesel, jak wersja benzynowa są na tyle dynamiczne, iż start spod świateł, czy też wyprzedzanie na trasie nie powinno stanowić dla kierowcy problemu. Auto trzymało się dobrze drogi, wewnątrz było dość cicho, a komfort podróżowania był raczej wysoki. No i co ważne, choć bez jakichś szokujących elementów stylistycznych, to jednak Kia cee'd prezentuje się bardzo ładnie, a i wykończenie wnętrza jest na wysokim poziomie.