Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mercedes Klasa B

Mercedes Klasa B

Ikona samochodu

Mercedes-Benz klasy B to niewielki minivan, produkowany przez niemiecką firmę. Sam producent określa go mianem Compact Sport Tourer. Ze względu na rozmiar połączony z charakterystycznym typem nadwozia, auto jest sklasyfikowane między klasą C, a K.

Pierwsza generacja klasy B (W245) pojawiła się na rynku w 2005 roku, jako następca modelu Vaneo. Razem z mniejszą klasą A, z którą zresztą minivan (niemiecki producent nie lubi takiego określenia dla swojego „dziecka”) był spokrewniony, były to ówcześnie jedyne Mercedesy z napędem na przednią oś. Stylistyka auta była dosyć podobna do innych modeli obecnych w ofercie. Z przodu dominował duży, chromowany grill ze sporych rozmiarów logiem marki, tył natomiast kończył się dosyć gwałtownie. Całość sprawiała dobre wrażenie. Pozycje zajmowane przez kierowce i pasażerów są dosyć wysokie – głównym powodem tego były względy bezpieczeństwa.

Mercedes zaprojektował „podwójną podłogę” pod którą miał się chować silnik wraz ze skrzynią przekładniową w razie czołowego zderzenia. Pomimo „charakterystycznej” pozycji, miejsca dla wszystkich jest pod dostatkiem, a bagażnik oferuje imponujące 544 litry. Pojemność tą można łatwo zwiększyć składając II rząd siedzeń – uzyskujemy wtedy aż 1530 litrów. Mimo iż to Mercedes, wnętrze nie pławi się w luksusie. Zamysł producenta był taki, aby klasa B miała jak najszersze grono odbiorców, toteż musiała „przyoszczędzić” na luksusach, choć dziwić może nawet konieczność dopłaty za elektryczne sterowanie szyb w tylnych drzwiach.

W 2008 roku samochód przeszedł delikatny facelifting, który objął m.in. przemodelowanie atrapy chłodnicy oraz zderzaka. Do napędu tego auta służyły w dużej mierze benzyniaki. Gamę otwierał 1,5-litrowy silnik o mocy 95 KM. Większa, 1,7-litrowa jednostka rozwijała 115 KM. Największy, 2-litrowy silnik występował w wersji wolnossącej i turbodoładowanej. Ta pierwsza generowała 136, a druga – 193 KM. Jedyny diesel CDI osiągał z pojemności skokowej równej 2 litry, 109 lub 140 KM. Za przeniesienie mocy na koła odpowiadał manual o 5 lub 6 przełożeniach lub bezstopniowa przekładnia CVT.

W 2011 roku do sprzedaży weszła II generacja klasy B (W246). Stylistycznie auto wypadało korzystniej od swojego poprzednika – oprócz tego że stało się odrobinę dłuższe i szersza, linia dachu została poprowadzona zdecydowanie niżej, co w połączeniu z licznymi przetłoczeniami i mocno wysuniętą maską sprawiało wrażenie, że auto jest dynamiczne i „agresywnie” nastawione. Niestety na zmianach rozmiarowych, głównie ucierpiała pojemność bagażnika – wynosiła ona teraz 490 litrów.

Auto w porównaniu do poprzednika mogło zostać „naszpikowane” wieloma różnymi systemami wspomagającymi bezpieczeństwo podróżnych. I tak, klasa B jako pierwszy kompakt na świecie został wyposażony w system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist. W 2014 roku przeprowadzono facelifting auta, który objął m.in. zmianę grilla, zderzaka przedniego, świateł przednich i tylnych oraz końcówek rur wydechowych.

Pod maską tym razem znalazło się więcej diesli niż benzyniaków. Wśród silników wysokoprężnych do wyboru były motory o pojemności 1.5-, 1.8- i 2.2-litrowe o mocy odpowiednio 90 lub 109, 136 oraz 170 KM. Jednostki benzynowe są oferowane w pojemności 1,6 lub 2 litrów. Pierwsza z nich może rozwijać 122 lub 156 KM, druga - 184 (występuje z napędem na 4 koła) lub 211 KM (tylko ze skrzynią dwusprzęgłową). Po faceliftingu najsłabszy benzyniak rozwijał 102 KM z pojemności 1,6 litra, reszta nie uległa zmianie. Wśród diesli zlikwidowano 1,8-litrową jednostkę, a moc, którą ona rozwijała, generował teraz 1,5-litrowy silnik. Standardowo napędzana jest przednia oś, ale niektóre jednostki można łączyć z napędem 4MATIC. Do wyboru stoi 6-biegowa skrzynia manualna oraz 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa.

Głównym konkurentem Mercedesa klasy B jest BMW serii 2 Sports Tourer.

Mercedes Klasa B - generacje

Ikona samochodu

Mercedes Klasa B I W 245 (2005 - 2011)

Ikona samochodu

Mercedes Klasa B II W246 (2011 - )

Mercedes Klasa B - powiązane artykuły

Na te modele Mercedesa lepiej uważać. Oto pięć wpadek marki

Na te modele Mercedesa lepiej uważać. Oto pięć wpadek marki

Bez gwiazdy nie ma jazdy? W przypadku pięciu prezentowanych poniżej Mercedesów owa "jazda" ma dużo bardziej pejoratywne znaczenie – zapraszamy na przegląd pięciu naszym zdaniem najgorszych Mercedesów ostatnich lat.

Jak zawalił się rynek minivanów. Dlaczego nie chcemy już ich kupować?

Jak zawalił się rynek minivanów. Dlaczego nie chcemy już ich kupować?

W 2021 r. sprzedaż wszystkich minivanów razem wziętych w Europie była niższa od wolumenu Renault Scenica 15 lat wcześniej. Co się stało z samochodami, do których miała należeć przyszłość motoryzacji?

Podobno samochodów na F się nie kupuje. Te modele są jednak wyjątkiem

Podobno samochodów na F się nie kupuje. Te modele są jednak wyjątkiem

Po niektóre auta ustawiają się kolejki, po inne – jakby nieco mniejsze. Ale czasem warto się właśnie takim nie do końca docenianym modelem zainteresować, bo może okazać się lepszy niż to, co chcą mieć wszyscy. Do wyboru: Citroen C4, Fiat Bravo, Mercedes klasy B, Peugeot 308 i Renault Mégane.

Wybrać SUV-a czy vana? Sprawdzamy 12 modeli

Wybrać SUV-a czy vana? Sprawdzamy 12 modeli

Od funkcjonalności po uniwersalność. Co naprawdę jest lepsze? Van czy SUV? Statystyki dają tylko jedną odpowiedź: ostatnie 13 lat należało do modeli sportowo-rekreacyjnych. Czy to moda czy postęp? Sprawdzamy, co one potrafią i ile kosztują.

Właściciel elektryka mocno się zdziwił. Serwis zażyczył sobie podwójną stawkę!

Właściciel elektryka mocno się zdziwił. Serwis zażyczył sobie podwójną stawkę!

Właściciel skromnego elektrycznego Mercedesa Klasy B chciał przed sprzedażą samochodu doprowadzić go do pełnej sprawności i w tym celu pojechał do autoryzowanego serwisu tej marki, aby wymienić niewielki element zawieszenia. Okazało się, że każda rozpoczęta roboczogodzina przy naprawie tego pojazdu kosztuje 700 zł – prawie dwa razy więcej niż takiego samego modelu z napędem spalinowym!

Na nie lepiej uważaj! Auta z najgorszymi wynikami w testach na 100 tys. km

Na nie lepiej uważaj! Auta z najgorszymi wynikami w testach na 100 tys. km

Zajrzeliśmy do listy wyników naszych testów długodystansowych przeprowadzonych od 2014 roku. Z blisko 40 przetestowanych samochodów na dystansie 100 tys. km wybraliśmy te, które wypadły najgorzej, zaliczając kilka mniejszych lub całkiem duże wpadki. Tak powstał ten ranking

Zabezpieczenie przed kradzieżą - 11 nowych aut w teście

Zabezpieczenie przed kradzieżą - 11 nowych aut w teście

Brytyjski Thatcham od wielu lat sprawdza fabryczne zabezpieczenia samochodów przed kradzieżą. Wyniki zeszłorocznego testu modeli z rocznika 2019 wciąż nie napawają optymizmem, nawet marki premium wypadają marnie.

Najbardziej niezawodne auta wg ADAC - modele i roczniki godne uwagi

Najbardziej niezawodne auta wg ADAC - modele i roczniki godne uwagi

W statystykach interwencji niemieckiej pomocy drogowej wybrano nie tylko najbardziej awaryjne modele i roczniki samochodów. ADAC wskazał także auta, które pozytywnie wyróżniają się w swojej klasie. Oto najbardziej niezawodne samochody według specjalistów pomocy drogowej.

Niebezpieczne poduszki powietrzne w Mercedesach – firma wzywa do serwisów

Niebezpieczne poduszki powietrzne w Mercedesach – firma wzywa do serwisów

Popularne modele Mercedesów mogą być bardzo niebezpieczne dla podróżujących. Istnieje ryzyko, że podczas wypadku poduszka powietrzna może oddzielić się od podstawy i uderzyć z dużą prędkością. Firma rozpoczyna kampanię serwisową.

Mercedes B 200d – ten van Cię odmłodzi

Mercedes B 200d – ten van Cię odmłodzi

Ten test będzie o kompaktowym vanie ze 150-konnym dieslem – już ziewacie? Początkowo też byliśmy umiarkowanie podnieceni, ale Mercedes B 200 d ma naprawdę mocne argumenty. Ten samochód was ożywi i odmłodzi.

Euro NCAP – sześć testów, ale nie wszystkie na piątkę

Euro NCAP – sześć testów, ale nie wszystkie na piątkę

Euro NCAP przeprowadził testy zderzeniowe sześciu kolejnych samochodów. Tym razem sprawdzono jak bezpieczna jest tegoroczna debiutantka Skoda Scala, Mercedes GLE oraz Mercedes klasy B, a także francuski SUV DS 3 Crossback oraz koreański kompakt Kia Ceed. Ponadto w teście znalazł się jedyny elektryczny pojazd Tesla Model 3.

Vany? Tak, poproszę! Porównanie: Mercedes B 200 d i BMW 218d Active Tourer

Vany? Tak, poproszę! Porównanie: Mercedes B 200 d i BMW 218d Active Tourer

Podobno wszyscy chcą SUV-a, a tymczasem... Te vany imponują dynamiką jazdy, przestronnością, wygodą i w zasadzie trudno znaleźć argument, by ich nie kupić. Czas na pojedynek BMW z Mercedesem!

Nowy Mercedes Klasy B – minivany jeszcze nie wymarły

Nowy Mercedes Klasy B – minivany jeszcze nie wymarły

Mimo spadku sprzedaży Klasy B, Mercedes zdecydował się stworzyć trzecią generację swojego kompaktowego minivana. Auto zaprezentowano na salonie w Paryżu. Teraz ma wyglądać bardziej dynamicznie, ma być większa, a na pokładzie pojawią się zaawansowane systemy wspomagania jazdy rodem z Klasy S oraz system sterowania głosowego „Hej Mercedes”.

Używany Mercedes klasy B - można na nim polegać, ale...

Używany Mercedes klasy B - można na nim polegać, ale...

Jak na Mercedesa z połowy poprzedniej dekady Mercedes klasy B jest trwałym i umiarkowanie awaryjnym samochodem. Jednak specyficzna budowa sprawia, że serwis i naprawy bywają drogie!

Redakcja poleca
Było nieźle, ale... Mercedes B 200 CDI - test na dystansie 100 tys. km

Było nieźle, ale... Mercedes B 200 CDI - test na dystansie 100 tys. km

Było nieźle, ale nie wszystko grało tak, jak powinno. Od Mercedesa wymagamy zdecydowanie więcej!

Redakcja poleca
Vany czy SUV - jakie auto jest najlepsze dla rodziny?

Vany czy SUV - jakie auto jest najlepsze dla rodziny?

Wszyscy lubią SUV-y. Ale czy rzeczywiście są najlepsze? W teście sześciu par aut sprawdzamy, jak spisują się one w zestawieniu z vanami

Mercedes GLA 200 kontra Mercedes klasy B 200

Mercedes GLA 200 kontra Mercedes klasy B 200

Na Mercedesa GLA patrzy się z przyjemnością. To masywne, muskularne auto raczej nie zostało zbudowane z myślą o jeździe po mieście, a mimo to całkiem dobrze sobie w tym mieście radzi. Niestety, mała terenówka niewiele może przeciwstawić swemu prostodusznemu krewnemu z klasy B

Mercedes klasy B po liftingu

Mercedes klasy B po liftingu

Kompaktowy Van Mercedesa to całkim popularny samochód. Jednak lata lecą i nadszedł czas zmian.

Milion chętnych na klasę B Mercedesa

Milion chętnych na klasę B Mercedesa

Klasa B Mercedesa produkowana jest już 9 lat - od 2005 roku. W 2011 r. do sprzedaży weszła druga generacja tego modelu - oferowana do dziś. Mercedes chwali się, że na model B zdecydowało się ponad milion klientów. Największym powodzeniem auto cieszy się - co oczywiste - w Niemczech i - co zaskakuje - w Chinach.

Niezawodny pojazd klasy B?

Niezawodny pojazd klasy B?

Kiedyś Mercedesy z silnikami Diesla uchodziły za auta wyjątkowo trwałe, niezawodne, a dzięki temu – tanie w eksploatacji i naprawach. To było dawno temu...
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test