Mercedes-Benz klasy B to niewielki minivan, produkowany przez niemiecką firmę. Sam producent określa go mianem Compact Sport Tourer. Ze względu na rozmiar połączony z charakterystycznym typem nadwozia, auto jest sklasyfikowane między klasą C, a K.
Pierwsza generacja klasy B (W245) pojawiła się na rynku w 2005 roku, jako następca modelu Vaneo. Razem z mniejszą klasą A, z którą zresztą minivan (niemiecki producent nie lubi takiego określenia dla swojego „dziecka”) był spokrewniony, były to ówcześnie jedyne Mercedesy z napędem na przednią oś. Stylistyka auta była dosyć podobna do innych modeli obecnych w ofercie. Z przodu dominował duży, chromowany grill ze sporych rozmiarów logiem marki, tył natomiast kończył się dosyć gwałtownie. Całość sprawiała dobre wrażenie. Pozycje zajmowane przez kierowce i pasażerów są dosyć wysokie – głównym powodem tego były względy bezpieczeństwa.
Mercedes zaprojektował „podwójną podłogę” pod którą miał się chować silnik wraz ze skrzynią przekładniową w razie czołowego zderzenia. Pomimo „charakterystycznej” pozycji, miejsca dla wszystkich jest pod dostatkiem, a bagażnik oferuje imponujące 544 litry. Pojemność tą można łatwo zwiększyć składając II rząd siedzeń – uzyskujemy wtedy aż 1530 litrów. Mimo iż to Mercedes, wnętrze nie pławi się w luksusie. Zamysł producenta był taki, aby klasa B miała jak najszersze grono odbiorców, toteż musiała „przyoszczędzić” na luksusach, choć dziwić może nawet konieczność dopłaty za elektryczne sterowanie szyb w tylnych drzwiach.
W 2008 roku samochód przeszedł delikatny facelifting, który objął m.in. przemodelowanie atrapy chłodnicy oraz zderzaka. Do napędu tego auta służyły w dużej mierze benzyniaki. Gamę otwierał 1,5-litrowy silnik o mocy 95 KM. Większa, 1,7-litrowa jednostka rozwijała 115 KM. Największy, 2-litrowy silnik występował w wersji wolnossącej i turbodoładowanej. Ta pierwsza generowała 136, a druga – 193 KM. Jedyny diesel CDI osiągał z pojemności skokowej równej 2 litry, 109 lub 140 KM. Za przeniesienie mocy na koła odpowiadał manual o 5 lub 6 przełożeniach lub bezstopniowa przekładnia CVT.
W 2011 roku do sprzedaży weszła II generacja klasy B (W246). Stylistycznie auto wypadało korzystniej od swojego poprzednika – oprócz tego że stało się odrobinę dłuższe i szersza, linia dachu została poprowadzona zdecydowanie niżej, co w połączeniu z licznymi przetłoczeniami i mocno wysuniętą maską sprawiało wrażenie, że auto jest dynamiczne i „agresywnie” nastawione. Niestety na zmianach rozmiarowych, głównie ucierpiała pojemność bagażnika – wynosiła ona teraz 490 litrów.
Auto w porównaniu do poprzednika mogło zostać „naszpikowane” wieloma różnymi systemami wspomagającymi bezpieczeństwo podróżnych. I tak, klasa B jako pierwszy kompakt na świecie został wyposażony w system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist. W 2014 roku przeprowadzono facelifting auta, który objął m.in. zmianę grilla, zderzaka przedniego, świateł przednich i tylnych oraz końcówek rur wydechowych.
Pod maską tym razem znalazło się więcej diesli niż benzyniaków. Wśród silników wysokoprężnych do wyboru były motory o pojemności 1.5-, 1.8- i 2.2-litrowe o mocy odpowiednio 90 lub 109, 136 oraz 170 KM. Jednostki benzynowe są oferowane w pojemności 1,6 lub 2 litrów. Pierwsza z nich może rozwijać 122 lub 156 KM, druga - 184 (występuje z napędem na 4 koła) lub 211 KM (tylko ze skrzynią dwusprzęgłową). Po faceliftingu najsłabszy benzyniak rozwijał 102 KM z pojemności 1,6 litra, reszta nie uległa zmianie. Wśród diesli zlikwidowano 1,8-litrową jednostkę, a moc, którą ona rozwijała, generował teraz 1,5-litrowy silnik. Standardowo napędzana jest przednia oś, ale niektóre jednostki można łączyć z napędem 4MATIC. Do wyboru stoi 6-biegowa skrzynia manualna oraz 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa.
Głównym konkurentem Mercedesa klasy B jest BMW serii 2 Sports Tourer.