Moskwicz Aleko (2141) to samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przez radzieckie, a później przez rosyjskie zakłady AZLK/Moskwicz. Samochód pojawił się w 1986 roku jako następca modelu 2140. Na rodzimym rynku używano nazwy 2141 – nazwy Aleko używano na potrzeby eksportowe.
Ponieważ poprzednik 2141 był już nieco przestarzały, a Łada wprowadzała do produkcji nowe modele, Moskwicz postanowił postawić na nowoczesnego fastbacka. Prace nad projektem ruszyły już w połowie lat 70., a produkcja ok. 10 lat później, co spowodowało, że początkowe założenia wcale nie były już takie nowoczesne. Aleko był rzekomo pierwszym całkowicie nowym samochodem Moskwicza. Jednak za pierwowzór wzięto zachodnią Simcę 1307, której tak naprawdę przebudowano jedynie nieco przednią część nadwozia. Reszta 5-drzwiowego nadwozia łudząco przypominała Simcę.
Największą nowością Moskwicza był przedni napęd. Od początku Moskwicz miał problem z zaistnieniem na rynku. Wpływ na to miała m.in. kiepska jakość wykonania, słabe silniki oraz upadek ZSRR który miał wkrótce nadejść. Co prawda planowano montować do Aleko 1,6-litrowego benzyniaka od Łady o mocy 76 KM, jednak ponieważ Łada sama bardzo prężnie produkowała swoje pojazdy, dla Moskwicza niewiele zostawało. W końcu zdecydowano się zamontować nieco zmodernizowany, lecz przestarzały i wadliwy silnik 1.5 generujący 72 KM. Na początku lat 90., aby uatrakcyjnić ofertę na rynkach eksportowych, zaczęto montować do Aleko 60-konną, wysokoprężną jednostkę Forda 1.7.
W 1994 roku wprowadzono jeszcze do oferty 1,7- oraz 1,8-litrowe jednostki z zakładów UZAM, jednak i to nie poprawiło sytuacji Moskwicza. 4 lata później dokonano face liftingu, który przyniósł m.in. lepsze podzespoły, reflektory oraz nowy dopisek – Swiatogor. Wtedy też pod maskę trafił jednostka benzynowa od Renault o pojemności 2 litrów. Obok fastbacka, dostępny był także 4-drzwiowy sedan (2142), oraz jego przedłużona wersja Kniaź Władimir oraz Iwan Kalita. Najbardziej popularne były pick-upy powstał na bazie Aleko – nosiły oznaczenie 2335. W Moskwiczu Aleko, jak wcześniej zostało wspomniane, moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.
Ostatecznie produkcję zakończono w 2003 roku, choć już od 2001 została ona mocno ograniczona. Aleko był ostatnim modelem produkowanym przez Moskwicza.