Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Moskwicz Aleko

Moskwicz Aleko

Ikona samochodu

Moskwicz Aleko (2141) to samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przez radzieckie, a później przez rosyjskie zakłady AZLK/Moskwicz. Samochód pojawił się w 1986 roku jako następca modelu 2140. Na rodzimym rynku używano nazwy 2141 – nazwy Aleko używano na potrzeby eksportowe.

Ponieważ poprzednik 2141 był już nieco przestarzały, a Łada wprowadzała do produkcji nowe modele, Moskwicz postanowił postawić na nowoczesnego fastbacka. Prace nad projektem ruszyły już w połowie lat 70., a produkcja ok. 10 lat później, co spowodowało, że początkowe założenia wcale nie były już takie nowoczesne. Aleko był rzekomo pierwszym całkowicie nowym samochodem Moskwicza. Jednak za pierwowzór wzięto zachodnią Simcę 1307, której tak naprawdę przebudowano jedynie nieco przednią część nadwozia. Reszta 5-drzwiowego nadwozia łudząco przypominała Simcę.

Największą nowością Moskwicza był przedni napęd. Od początku Moskwicz miał problem z zaistnieniem na rynku. Wpływ na to miała m.in. kiepska jakość wykonania, słabe silniki oraz upadek ZSRR który miał wkrótce nadejść. Co prawda planowano montować do Aleko 1,6-litrowego benzyniaka od Łady o mocy 76 KM, jednak ponieważ Łada sama bardzo prężnie produkowała swoje pojazdy, dla Moskwicza niewiele zostawało. W końcu zdecydowano się zamontować nieco zmodernizowany, lecz przestarzały i wadliwy silnik 1.5 generujący 72 KM. Na początku lat 90., aby uatrakcyjnić ofertę na rynkach eksportowych, zaczęto montować do Aleko 60-konną, wysokoprężną jednostkę Forda 1.7.

W 1994 roku wprowadzono jeszcze do oferty 1,7- oraz 1,8-litrowe jednostki z zakładów UZAM, jednak i to nie poprawiło sytuacji Moskwicza. 4 lata później dokonano face liftingu, który przyniósł m.in. lepsze podzespoły, reflektory oraz nowy dopisek – Swiatogor. Wtedy też pod maskę trafił jednostka benzynowa od Renault o pojemności 2 litrów. Obok fastbacka, dostępny był także 4-drzwiowy sedan (2142), oraz jego przedłużona wersja Kniaź Władimir oraz Iwan Kalita. Najbardziej popularne były pick-upy powstał na bazie Aleko – nosiły oznaczenie 2335. W Moskwiczu Aleko, jak wcześniej zostało wspomniane, moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.

Ostatecznie produkcję zakończono w 2003 roku, choć już od 2001 została ona mocno ograniczona. Aleko był ostatnim modelem produkowanym przez Moskwicza.

Moskwicz Aleko - generacje

Ikona samochodu

Moskwicz Aleko (1986 - 2003)

Moskwicz Aleko - powiązane artykuły

Moskwicz może powrócić. Co to za auta i jak ich sukcesy zmieniły się w porażkę?

Moskwicz może powrócić. Co to za auta i jak ich sukcesy zmieniły się w porażkę?

Był pierwszym samochodem dla ludu w historii ZSRR. Z czasem został też eksportowym hitem, ale lata 90. nie były mu już tak przychylne. Przypominamy dzieje Moskwicza, który po przeszło dwóch dekadach może wrócić na rynek.

Moskwicz Aleko 2141 1.5 – z archiwum Auto Świata

Moskwicz Aleko 2141 1.5 – z archiwum Auto Świata

Samochody produkcji radzieckiej były w Polsce w latach 90. dość popularne. Powody? Te same, co w przypadku Dużego Fiata czy Poloneza: prosta konstrukcja, tania eksploatacja, łatwość naprawy, dość duża wytrzymałość na złej jakości drogach. Moskwicz 2141 nie był u nas tak popularny, jak Łada, Samara, terenowa Niva czy Tavria, pojawiał się jednak na giełdach sprowadzany indywidualnie – wersje eksportowe miały nazwę Aleko.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test