Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Nissan 300ZX

Nissan 300ZX

Ikona samochodu

Nissan 300ZX to sportowy samochód osobowy produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w 1983 roku (Z31) jako następca modelu 280ZX i kontynuator rodziny Fairlady. Liczba w nazwie odnosi się do objętości skokowej jednostek napędowych.

Nissan 300ZX z zewnątrz silnie nawiązywał do swojego poprzednika. Smukła sylwetka połączona z kanciastym designem powodowała, iż auto prezentowało się dynamicznie i atrakcyjnie. Obok klasycznego, 2-drzwiowego coupe oferowana była także 2-drzwiowa targa. Co ciekawe, 300ZX występował zarówno w odmianie 2- jak i 4-osobowej (2+2). W pierwszym przypadku, auto miało krótszy rozstaw osi, niż w drugim.

Dominacja rzędowych silników 6-cylindrowych z poprzedników została pokonana przez nowocześniejszą jednostkę V6 (VG30E/VG30ET). 3-litrowe silniki występowały zarówno w odmianach wolnossących, jak i doładowanych. W pierwszym przypadku jednostka rozwijała 161, a wspomagana turbosprężarką – 203 KM. Po 1987 roku silniki zostały wzmocnione odpowiednio o 6 i 5 KM. W zależności od rynku, dostępne były także odmiany 170-, 218- oraz 228-konne.

Dodatkowo na rodzimym rynku, z uwagi na ulgi podatkowe pojazdów z silnikami nieprzekraczającymi pojemność 2 litrów, oferowano 300ZX właśnie z 2-litrowym silnikiem turbo. Wraz ze wzmocnieniem silników, dokonano zmian zewnętrznych – przeprojektowano zderzaki, halogeny, dokładki progów, a z tyłu pojawiła się charakterystyczna blenda łącząca światła. Oprócz tego wzbogacono także wyposażenie. Napęd w 300ZX kierowany był na tylną oś za pośrednictwem 4-biegowego automatu lub 5-biegowej skrzyni manualnej.

W 1989 roku na rynek wprowadzono II generację Nissana 300ZX (Z32). Względem poprzednika, druga odsłona została diametralnie zmieniona pod względem stylistycznym. Kanciaste kształty zostały zastąpione przez krągłości, a dodatkowe centymetry w szerokości dodały 300ZX twardego, męskiego charakteru. Charakterystycznymi elementami była duża maska, szerokie reflektory (notabene wykorzystane później w poliftowym Lamborghini Diablo) oraz tylna blenda zintegrowana ze światłami. Podobnie jak poprzednik, 300ZX Z32 również występował w wersji krótkiej, 2-osobowej oraz długiej – 2+2. Początkowo oferowana była jedynie odmiana coupe, jednak niedługo po debiucie II generacji, do oferty dołączył także klasyczny kabriolet.

W późniejszym czasie nadwozie typu targa skutecznie wyparło coupe, przez co dzisiaj rzadkością jest 300ZX niebędący targą. Wnętrze obfitowało w bogate wyposażenie – skórzana tapicerka czy klimatyzacja nie były rzadkim zjawiskiem. Technologicznie 300ZX był bardzo zaawansowany. Zastosowano w nim m.in. system tylnych kół skrętnych HICAS. Pod maską montowano 3-litrowe jednostki benzynowe V6 (VG30DE/VG30DETT), jednak tym razem obok odmiany wolnossącej, pojawiła się takżę wersja TwinTurbo. W pierwszym przypadku do dyspozycji kierowcy było 222, a w drugim – 300 KM. Moc kierowana była na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej automatycznej.

Mimo znakomitych aspiracji, 300ZX nigdy nie odniósł takiego sukcesu jak jego bracia 200/240SX czy Skyline. Szczególnie popularny był w USA. Produkcję Nissana 300ZX zakończono w 1996 roku, a jego następca, 350Z, pojawił się dopiero w 2002 roku. Rywalami 300 ZX byłą m.in. Toyota Supra oraz Mitsubishi 3000GT.

Nissan 300ZX - generacje

Ikona samochodu

Nissan 300ZX I (1983 - 1989)

Ikona samochodu

Nissan 300ZX II (1989 - 2000)

Nissan 300ZX - powiązane artykuły

Artykuły o Nissan 300ZX

Nissan Z Proto – futurystyczne retro. U nas go raczej nie zobaczymy...

Nissan Z Proto – futurystyczne retro. U nas go raczej nie zobaczymy...

Nissan Z powraca! Japoński producent zaprezentował prototyp sportowego coupé pod nazwą Z Proto, zapowiadający nową generację modelu Z. Nowym designem wyraźnie nawiązuje do historycznych samochodów z rodziny Z. Pod maską prototypu umieszczono turbodoładowane V6, współpracujące z manualną skrzynią biegów.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech