Gdy w 2012 roku debiutowała trzecia generacja Outlandera pojawiły się głosy, że mimo zmienionego przodu pojazd mocno przypomina poprzednika. W rzeczywistości auto schudło, oferuje więcej miejsca w bagażniku i na tylnej kanapie. Podniósł się również standard wyposażenia w skład, którego wchodzą m.in. takie nowoczesne systemy, jak adaptacyjny tempomat, układ zabezpieczający przed zderzaniami czołowymi czy system informujący o opuszczeniu pasa ruchu.
Elementy te występują jednak w topowej wersji Instyle Navi, występującej w przypadku silnika 2.0/150 KM tylko z napędem na obie osie i skrzynią bezstopniową CVT. My jednak testowaliśmy uboższą odmianę Intense Plus z przednim napędem. Jest ona o 34 tys. zł tańsza i przez to m.in. częściej wybierana przez klientów. Pytanie tylko czy słusznie, skoro SUV Mitusbishi pozbawiony jest napędu na obie osie?
Z trybem ECO oszczędniej
SUV z napędem na jedną oś to nic nadzwyczajnego. Klienci coraz częściej decydują się na takie rozwiązanie bo oprócz niższej ceny autem jest tańsza eksploatacja. Napęd na cztery koła to większe opory toczenia, a także duże starty mocy i wyższa masa. Wszystkie te czynniki bezpośrednio wpływają na wzrost zużycia paliwa. Testowany Outlander 2WD dodatkowo oszczędzał paliwo za sprawą systemu Start&Stop oraz trybu ECO (ogranicza moc silnika). Według producenta samochód powinien spalać więc średnio 6,8 l/100 km. Niestety w rzeczywistości pojazd zadwalał się wartością o 2 l/100 km wyższą. Jeżdżąć w trybie ECO (ogranicza moc silnika i spalanie) Outlander 2.0/150 KM 2WD zadowalał się splaniem w mieście na poziomie 9,8 l/100 km, a ma trasie 7,8 l/100 km. Niestety dynamiką auta wyraźnie się pogarsza i kierowca ma poczucie jazdy autem ze zbyt słabym silnikiem. Po wyłączeniu trybu ECO auto nabiera wyraźnego wigoru, niestety rośnie także spalanie (na trasie 8,8 l/100 km, w mieście prawie 12 l/100 km).
Pewnie można byłoby więcej oszczędzić, gdyby pojazd wyposażony był w 6-stopniową skrzynię biegów. Ta 5-biegowa pracuje dość precyzyjnie, ale nie ogranicza spalania. Dodatkowy bieg przydałby się także by obniżyć obrotry silnika. Niestety, 2-litrowiec Mitsubishi pracuje dość głośno.
2WD nie sprawdza się
Jeśli mowa o dynamice to warto wspomnieć, że przednionapędowy Outlander miewa problemy z trakcją. Co ciekawe nie tylko na mokrej nawierzchni. Wystarczy, że na łuku mocniej skręcimy koła i jednocześnie dodamy gazu a poczujemy na kierownicy nieprzyjemne szarpnięcie. Także podczas pokonywania nierówności poprzecznych zdarzyło się, że odciążone przednie koła traciły kontakt z podłożem. W droższej, czteronapędowej wersji z pewnością nie będzie takich problemów.
Trzeci rząd siedzeń tylko w bogatszych wersjach
Testowy Outlander występował w wersji 5-miejscowej co jest gwarancją dużej ilości miejsca w obydwu rzędach foteli i w bagażniku. Kanapa tylna ma regulowany kąt oparcia, dzięki czemu pasażerowie mogą zająć optymalną pozycję. Nie muszą się także zastanawiać czy zmieszczą swój bagaż. Kufer oferuje standardowo prawie 600 litrów przestrzeni. W wersjach 7-miejscowych przy wykorzystaniu wszystkich miejsc w bagażniku pozostaje do dyspozycji tylko 124-litrowa przestrzeń (przy pięciu osobach – 490 l, dwóch – 901 l). By stać się posiadaczem 7-miejscowego Outlandera trzeba się jednak zdecydować na bogatszą wersję Intense Plus z napędem 4WD (od 116 990 zł).
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU MITUSBISHI OUTLANDERA 2.0/150 2WD INTENSE PLUS SZUKACJE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”
Wyposażenie seryjne Mitsubishi Outlandera 2.0/150 KM Intense Plus: felgi aluminiowe 18 cali, przednie poduszki bezpieczeństwa, boczne poduszki bezpieczeństwa, kurtynowe poduszki bezpieczeństwa, poduszka kolanowa kierowcy, system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASC + TCL), system wspomagania hamownaia (BA), system ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS), system wspomagania ruszania pod górę (HSA), materiałowa tapicerka, automatyczna klimatyzacja z nawiewami dla II rzędu siedzeń, tempomat ze sterowaniem w kierownicy, radioodtwarzacz CD/MP3 (Premium Audio Rockford), 9 głośników, sterowanie audio w kierownicy, port USB, czujnik parkowania, kamera cofania, czujnik deszczu, Bluetooth, ksenony, system bezkluczykowy.
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 |
Pojemność | 1998 |
Moc. maks. | 150/6000 KM/obr./min |
Moment | 195/4200 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 591-1022 l |
Masa rzeczywista | 1385 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4655/1680/1800 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,6 s |
Napęd | man. 5/przedni |
Prędkość maks. | 190 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 6,8 l/100 km |
Cena (Intense Plus) | 99 990 zł |
Plusy:
– duża ilość miejsca dla pasażerów
– prostota obsługi
– możliwość zamówienia trzeciego rzędu foteli (tylko w 4WD)
– bogate wyposażenie (ksenony)
Minusy:
– nienajlepsze materiały wykończeniowe
– probelmy z trakcją
– słaba dynamika mimo 150 KM
– ograniczony komfort resorowania
– 5-biegowa skrzynia
– przy dużym nasłonecznieniu mało czytelny ekran radia
Z ostatniej chwili
Polski oddział Mitsubishi Motors wprowadził właśnie do oferty Mitsubishi Outlandera z roku modelowego 2014 w limitowanej, bogato wyposażonej wersji City Style. Auto dostępne jest w atrakcyjnej cenie wynoszącej w tym miesiącu 89 990 zł. Limitowana seria Outlander City Style 2.0 powstała na bazie testowanej wersji 2.0 Intense Plus 2WD 5MT.