Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Peugeot 205

Peugeot 205

Ikona samochodu

Peugeot 205 to jeden z najbardziej znanych i legendarnych modeli francuskiej marki. Auto zadebiutowało w 1983 roku, choć prace nad nim ruszyły już na początku lat 80. 205-ka jest przedstawicielem segmentu B i miała być następcą dla 104-ki. Pojazd zajął 2. miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Peugeot 205 był bardzo ważnym dla marki modelem, bowiem po pierwsze wyciągnął firmę z problemów finansowych, a po drugie zmienił nieco sposób patrzenia na Peugeota, bowiem uważano iż potrafi produkować jedynie duże limuzyny. 205-ka jest owocem współpracy Peugeota i Simci, którą ten pierwszy kupił w 1978 roku. Jednak 205-ka to nie tylko sukces rynkowy, lecz także liczne sukcesy sportowe m.in. w rajdowej grupie B czy w rajdzie Paryż-Dakar (T16 Evolution 2).

Kompaktowy „Francuz” początkowo występował jedynie jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, jednak już w 1986 roku do oferty dołączył 2-drzwiowy kabriolet. Co ciekawe, w trakcie 15-letniej produkcji 205-ki, nie przeprowadzono większego faceliftingu. Największe zmiany zaszły w 1987 roku, kiedy to zmieniono deskę rozdzielczą oraz tylne światła. Pozostałe zmiany w innych latach obejmowały m.in. zmianę lusterka zewnętrznego, przeniesienie światła cofania czy modernizację gamy silnikowej.

Ta z kolei była bardzo bogata przez cały okres produkcji. Początkowo stosowano nieco przestarzałe jednostki z poprzednika, jednak były one w miarę upływu czasu wypierane przez nowocześniejsze silniki. Do napędu służyły silniki benzynowe o pojemności 0.9, 1.0, 1.1, 1.4 oraz 1.6 litra, które generowały kolejno 45, 45/50, 49/ 54/60, 60/67/75/79/80/84 oraz 72/75/89 KM. Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, do wyboru były silniki 1.8 oraz 1.9, które rozwijały odpowiednio 60/78 (z turbosprężarką) oraz 64 KM.

Wśród sportowych odmian 205-ki, gamę otwierał model 1.3 Rallye napędzany 103-konnym silnikiem. Kultowy już 205 GTi (CTi w wersji cabrio), a dziś ceniony youngtimer występował początkowo z 1,6-litrowym, a od 1986 roku także z 1,9-litrowym benzyniakiem. Pierwszy generował 105 lub 115 KM, a drugi – 105, 120 lub 130 KM. 205 GTi uchodzi za jednego z najlepszych hot-hatchy lat 80. Najmocniejszą odmianą cywilną był 205 T16, który powstał w liczbie 200 egzemplarzy na potrzeby uzyskania licencji rajdowej. W tej wersji, jednostka napędowa została umieszczona centralnie, a moc kierowana była na tylną oś. Do napędu służył 1,8-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy generujący aż 200 KM, co przy masie ok. 1100 kg czyniło z niego miejską wyścigówkę. W specyfikacji rajdowej, pojazd rozwijał nawet 450 KM!

Pozostałe odmiany 205-ki ważyły od 800 do 900 kg. W zależności od wersji do wyboru była 4- lub 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-stopniowy „automat”. Moc kierowana była na przednie koła. W 1998 roku ostatecznie zakończono produkcję legendarnej 205-ki, choć jej popularność zaczęła słabnąć po wprowadzeniu do sprzedaży modeli 106 i 306. Jednak popularność Peugeota 205 (ponad 5,3 mln sprzedanych egzemplarzy) sprawiła, iż Peugeot wypuścił jego następcę – 206. Rywalami Peugeota 205 są m.in. Ford Fiesta, Renault 5 oraz Fiat Uno.

Peugeot 205 - generacje

Ikona samochodu

Peugeot 205 (1983 - 1998)

Peugeot 205 - powiązane artykuły

Peugeot 205 Turbo 16 - to nie jest zwykły mały samochód

Peugeot 205 Turbo 16 - to nie jest zwykły mały samochód

Dzięki modelowi 205 Turbo 16 Peugeot zdobył w 1985 i 1986 roku tytuł rajdowego mistrza świata – zarówno w kategorii firm, jak i kierowców. O aucie można powiedzieć wiele, ale z całą pewnością nie jest to zwykły mały samochód.

Od Peugeota 201 do 208 - historia sukcesu miejskiego auta

Od Peugeota 201 do 208 - historia sukcesu miejskiego auta

Najnowsze wcielenie Peugeota 208 swoją odważną i porywającą stylistyką i kryjącą się pod nią technologią wyznacza kierunek rozwoju. Tak jak przed nim wyznaczały go kolejne generacje modeli Peugeot z dwójką z przodu.

Młynek, diesel i lew - co wiesz o marce Peugeot?

Młynek, diesel i lew - co wiesz o marce Peugeot?

Mało która firma może się poszczycić tak bogatą historią. Peugeot już dawno przekroczył 200 lat! Historia francuskiego przedsiębiorstwa sięga bowiem aż 1810 r. i mierzona jest nie tylko wyjątkowymi modelami samochodów, ale także produktami, które z motoryzacją mają niewiele wspólnego.

Peugeot odnawia klasyki - 205 GTi będzie jak nowy

Peugeot odnawia klasyki - 205 GTi będzie jak nowy

Peugeot obchodzi w tym roku 210 rocznicę istnienia marki. Z tej okazji stowarzyszenie L’Aventure Peugeot (muzeum Peugeota w Sochauax) rozpoczęło nową działalność ‒ renowację i sprzedaż historycznych samochodów. Odremontowane pojazdy otrzymają certyfikat autentyczności, a następnie będą wystawione na sprzedaż.

Sportowe samochody za 5, 10 i 15 tys. zł

Sportowe samochody za 5, 10 i 15 tys. zł

Doskonale przyśpieszają i potrafią pokonywać zakręty w obłędnym tempie. Zazwyczaj są też dobrze wyposażone. Wszystko to sprawia, że sportowe samochody budzą zainteresowanie. Wcale nie muszą być drogie!

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test