Peugeot 205 GTI

Francuski kompakt uchodzi za jedno najlepszych aut sportowych wszech czasów. W chwili debiutu lekki i mocny Peugeot miał niewielu godnych konkurentów. Tłumaczy to, dlaczego auto zaprojektowane przez Pininfarinę sprzedawało się jak ciepłe bułki. Francuzi dostarczyli klientom ponad 330 tysięcy sztuk modelu 205 GTI. Równie znaczący jest fakt, że jego zakup stanowił dla wielu pierwszy kontakt z marką Peugeot.

Samochód także po latach potrafi pokazać pazur. Nie tylko na trasach rajdowych, gdzie wciąż jest często spotykany. Co może zaoferować kultowy 205 GTI z silnikiem o pojemności 1,9 litra? Za sprawą 15-calowych alufelg, zmienionych zderzaków ze światłami przeciwmgielnymi i obniżonego zawieszania usportowiona wersja wygląda znacznie lepiej od podstawowych.

Zmian na lepsze nie zabrakło także we wnętrzu. GTI otrzymywało bardziej poręczną kierownicę, półskórzaną tapicerkę i dobrze wyprofilowane fotele. Niektóre samochody doposażono w ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację oraz wspomaganie kierownicy. Osiągi imponują nawet po latach. Na przyśpieszenie do "setki" 130-konny Peugeot potrzebuje tylko 7,8 sekundy!

Peugeot 205 GTI nie boi się konfrontacji nawet z Golfem II GTI. Lżejsze, mniejsze i bardziej precyzyjne w prowadzeniu auto z Francji bez trudu zostawi w tyle niemieckiego sportowca.

Dla zainteresowanych kupnem modelu 205 GTI największym problemem będzie poszukiwanie bezwypadkowego egzemplarza. W przypadku samochodu z "przeszłością" problemy z korozją są niemal pewne. Powszechnie spotykane są także usterki zawieszenia, osprzętu silnika i układu hamulcowego oraz luzy na wybieraku skrzyni biegów. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan tylnej belki, ponieważ jej renowacja jest kosztowna.

Ceny Peugeota 205 GTI są bardzo zróżnicowane. Teoretycznie auto uda się kupić nawet za dwa tysiące złotych. Kto szuka jednak w pełni sprawnego, przyzwoicie utrzymanego egzemplarza musi przygotować nie mniej niż pięć tysięcy. Za najlepsze okazy trzeba zapłacić nawet 8-10 tysięcy złotych. Wszystko wskazuje, że będzie to dobra inwestycja, gdyż 205 GTI nie będzie już tracił na wartości. W krajach Europy Zachodniej zadbane GTI potrafią kosztować w przeliczeniu 16 tys. zł.

Peugeot 205 GTI

Produkcja 1984-1994
Silnik 1.6 / 1.9
Moc (KM) 115 / 130
Mom. obr. (Nm) 137 / 161
0-100 km/h (s) 8,7 / 7,8
V-max (km/h) 195 / 206
Ceny (tys. zł) 2-10

Zalety

+ doskonałe osiągi i prowadzenie

+ legendarny wizerunek

+ niskie ceny

Wady

- spora awaryjność

- egzemplarze w idealnym stanie są rzadkością

- ograniczony dostęp do zamienników

Volkswagen Golf III GTI

W gronie sportowych samochodów nie można pominąć modelu, który stworzył segment GTI - kultowego Golfa. Trzecia generacja samochodu jest uważana za jedną z lepszych. Łączy bowiem dobre wyposażenie i komfort jazdy z osiągami i zwinnością, których zabrakło następcy. Kompaktowy Golf udowadnia, że bardzo dobre osiągi nie muszą być okupione niską funkcjonalnością. Na rozpędzenie od 0 do 100 km/h GTI potrzebuje 8,7 sekundy, natomiast prędkość maksymalna to aż nadto wystarczające 215 km/h. W razie potrzeby przewieziemy nim jednak pięć osób i 330 litrów bagażu.

Sportowe auto z Wolfsburga nie będzie nadmiernie drenowało portfela. Większość elementów jest zamienna ze słabszymi wersjami silnikowymi lub innymi modelami Volkswagena. Oznacza to łatwy dostęp do oryginalnych części oraz szeroki asortyment zamienników. Najdroższe będą naprawy elementów zawieszenia, które w wersji GTI było fabrycznie obniżone i usztywnione.

Rozsądne naciskanie na pedał gazu sprawi, że spalanie nie przekroczy 9 l/100km. Pełne wykorzystanie potencjału dwulitrowego silnika zakończyć się jednak wynikiem 16 l/100km.

Wariant GTI - w przeciwieństwie do podstawowych modeli Golfa III - był przyzwoicie wyposażony. Samochód otrzymywał ABS, wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Niektóre zostały wyposażone nawet w automatyczną klimatyzację.

Sportowa wersja Golfa jest trwała. Usterki uniemożliwiające kontynuowanie podróży występują sporadycznie. Znacznie częściej spotyka się samochody z wyrobionymi elementami zawieszenia, niesprawnymi hamulcami oraz ze szwankującą elektryką. Co ważne, wszystkie problemy są relatywnie proste i tanie do rozwiązania.

Nawet poważnie uszkodzony silnik można naprawić względnie tanio, poszukując używanych elementów z innych modeli Volkswagena i Seata, które otrzymywały motor oznaczony symbolem ABF. Ceny Golfów III GTI są niezwykle zróżnicowane. Kwota 10 tysięcy złotych wystarczy na egzemplarz nieskalany tuningowymi udziwnieniami. Warto zadać sobie trud znalezienia takiego, gdyż za kilka lat całkowicie seryjna "trójka" GTI na pewno będzie w cenie. Już teraz jest ich jak na lekarstwo.

Volkswagen Golf III GTI

Produkcja 1991-1997
Silnik 2.0 8V / 2.0 16V
Moc (KM) 115 / 150
Mom. obr. (Nm) 166 / 180
0-100 km/h (s) 8,7 / 10,4
V-max (km/h) 196 / 215
Ceny (tys. zł) 4-10

Zalety

+ akceptowalne koszty utrzymania

+ wciąż atrakcyjne osiągi

+ niska utrata wartości

Wady

- duża liczba powypadkowych egzemplarzy

- ograniczona liczba całkowicie seryjnych samochodów

- nie najlepszy wizerunek modelu

Fiat Barchetta

Włoski kabriolet jest jedną z najciekawszych propozycji dla osób zainteresowanych zakupem sportowego samochodu za rozsądne pieniądze. Wszystko za sprawą wysokiej utraty wartości. Barchettę z 2000 roku można kupić już za 15 tysięcy złotych.

Samochód jest warty uwagi. Pozwala za rozsądne pieniądze poczuć wiatr we włosach, a jego awangardowe linie mogą się podobać. Co ważne, większość kryjących się pod nimi podzespołów pochodzi z Fiata Punto. Oznacza to, że eksploatacja Barchetty nie będzie przesadnie kosztowna, natomiast z usunięciem awarii poradzi sobie każdy warsztat.

Wnętrze samochodu zostało zaprojektowane równie ciekawie jak nadwozie. Wysoko poprowadzony tunel środkowy oraz zegary zamontowane w tubusach pozwalają poczuć się niemal jak w supersamochodzie. Wykonanie i tworzywa we wnętrzu są przeciętne. Przy odrobinie szczęścia uda się jednak znaleźć Barchettę, której deska rozdzielcza została obszyta skórą, a fotele - pikowanym materiałem.

Włoski roadster najlepiej spisuje się na krętych i równych drogach. Znacznie mniej przyjemna jest jazda po nierównych drogach. Bynajmniej nie z powodu twardości zawieszenia. Karoseria Barchetty nie jest wzorem sztywności. Na skutek tego jeździe po nierównościach towarzyszą liczne hałasy i skrzypienia.

Fiat nie dał prawa wyboru wersji silnikowej. Barchetta była dostępna wyłącznie z motorem o pojemności 1,8 litra. O lepszą decyzję byłoby naprawdę trudno. Włoski roadster jeździ żwawo, spalając rozsądne ilości paliwa. Niecałe 9 l/100km to dobry wynik jak na samochód, który może osiągnąć "setkę" w 8,9 sekundy.

Z dala od Barchetty powinny trzymać się osoby poszukujące funkcjonalnego samochodu. Dwuosobowa kabina jest wystarczająco przestronna. Nie można tego powiedzieć o bagażniku. Skromne 165 litrów z trudem pomieści zestaw kijów golfowych. Jak by tego było mało, użytkownicy Barchetty sygnalizują konieczność delikatnego zamykania pokrywy bagażnika, by nie doprowadzić do powstania… wgnieceń.

Niestety kabriolet Fiata cierpi również na bardziej poważne dolegliwości. Mało trwały i kosztowny w naprawie jest system regulacji faz rozrządu. Niezbyt trwałe są również gumowe elementy zawieszenia, uszczelki silnika, elektronika i mechanizmy podnoszące szyby.

Kapryśna Barchetta potrafi wynagrodzić jednak wszystkie niedogodności przyjemnością płynącą z jazdy. Konkurencyjne roadstery kosztują znacznie więcej. Skoro nie widać różnicy, to czy warto przepłacać?

Fiat Barchetta

Produkcja 1995-2005
Silnik 1.8 16V
Moc (KM) / obr./min. 131 / 6300
Mom. obr. (Nm) 164 / 4300
0-100 km/h (s) 8,9
V-max (km/h) 190
Ceny (tys. zł) 6-35

Zalety

+ przystępne ceny

+ rozsądne koszty eksploatacji

+ przyjemność z jazdy

Wady

- przeciętna jakość wykonania

- spora awaryjność

- szybka utrata wartości