- O bezpieczeństwie jazdy w zimowych warunkach przesądzają trzy niedoceniane rzeczy
- Podstawa to odpowiednie przygotowanie samochodu oraz dostosowany do warunków styl jazdy
- W artykule znajdziesz odpowiedź, jak łatwo zadbać o to, by jazda zimą była bezpieczna i przyjemna
To brzmi jak banał, ale gdy pada śnieg, wystarczy się rozejrzeć, by zobaczyć kierowców, którzy radzą sobie średnio i najczęściej wynika to z nieprzygotowania, czasem z lenistwa. By jechać bezpiecznie, trzeba zacząć od samochodu — i wcale nie jest to trudne.
Wsiadasz do auta, miej dobrą widoczność
Jeśli ruszamy w drogę, mając szyby pokryte warstwą lodu albo zmrożonego śniegu oraz czapę śniegu na dachu, nie ma mowy o bezpiecznej jeździe. By dobrze widzieć, nie wystarczy okienko wyskrobane w przedniej szybie, nie wystarczy też większe "okienko", które odsłaniają pracujące wycieraczki.
W samochodzie, którego szyby nie są dokładnie oczyszczone, nawet wypoczęty kierowca zachowuje się trochę jak pijany, który doświadcza widzenia "tunelowego". Oczywiście, jeśli zostawiliśmy samochód na noc na otwartej przestrzeni, padał śnieg, a nie mamy dobrej szczotki do odgarniania śniegu i przyzwoitej skrobaczki do szyb, niewiele możemy zrobić. Porada, aby w takiej sytuacji skorzystać z karty kredytowej i tą kartą oskrobać szyby, to rodzaj żartu: w ten sposób uda nam się uzyskać co najwyżej przysłowiowe "okienko".
- ROZWIĄŻ QUIZ i POZNAJ SWÓJ PROFIL KIEROWCY: Jakim zimowym kierowcą jesteś?
Trzeba też zadbać o dobry płyn do spryskiwacza, warto nawet mieć w bagażniku zapasowy pojemnik z płynem. Zimą, gdy pada śnieg i drogowcy obficie sypią sól na drogę, szyby bardzo szybko się brudzą i zużywamy bardzo dużo płynu. Co więcej, bez płynu po prostu nie da się jechać, lepiej mieć zapas, by nie dać się zaskoczyć.
Zadbaj o opony. To, że są zimowe, to nie wszystko
Największy jednak wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy w zimowych warunkach mają opony. Nie chodzi jednak o byle jakie opony zimowe — to, że opony są zimowe, nie zawsze znaczy, że gwarantują one bezpieczną jazdę. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak niewiarygodne wręcz różnice w przyczepności występują pomiędzy oponami przeciętnymi, a tymi ze ścisłej czołówki, które zajmują najwyższe miejsca w testach porównawczych. Różnice bywają wielokrotnie większe, niż wynosi różnica w cenie opon — z reguły mniejsza zresztą, niż się wydaje.
Jeśli ktoś jeździł na takich oponach Bridgestone Blizzak 6, prawdopodobnie już nigdy więcej nie będzie rozważał kupna opon ze średniej półki.
W przypadku opon zimowych Bridgestone najbardziej odczuwalne różnice wiążą się z jazdą po śniegu: chodzi m.in. o trakcję, czyli przyczepność podczas przyspieszania — kierowcy samochodów z napędem na przednią oś doceniają sprawne nabieranie prędkości i łatwość utrzymywania kierunku jazdy, ci z napędem na tył zapominają o problemach z zarzucaniem tylnej części samochodu. Opony Blizzak 6 zapewniają też świetną przyczepność na zakrętach — praktycznie na najwyższym poziomie, jaki mogą zaoferować topowe nowoczesne opony.
Jak wybrać dobre opony zimowe? Wysoką jakość potwierdzają niezależne testy
Potwierdzają to zresztą tegoroczne testy opon — marka Bridgestone uzyskała w 2025 r. tytuł "Najlepszego Producenta Zima 2025" przyznawanego przez redakcje z grupy Auto Bild. Opona Bridgestone Blizzak 6 zwyciężyła też w teście 12 opon zimowych w rozmiarze 235/50 R19 przeprowadzonym przez Auto Bild Sportscars.
Bridgestone Blizzak 6 dostał też bardzo dobrą ocenę w teście magazynu Sport Auto, który testował opony w rozmiarze 275/35 R19. Doceniono "bardzo zrównoważone właściwości jezdne na śniegu, bardzo krótką drogę hamowania oraz bezpieczne prowadzenie na mokrej oraz na suchej nawierzchni".
Podobne wrażenia mieli testerzy wykonujący testy porównawcze opon dla niemieckiego automobilklubu ADAC, którzy dodatkowo doceni odporność tego modelu opon na zużycie.
Jeśli więc ktoś ma problem z jazdą po śniegu, niepewnie czuje się podczas jazdy po śliskim, czuje się "zawalidrogą" i tłumaczy to kiepskimi właściwościami jezdnymi samochodu, to cóż… dobre opony takie jak Bridgestone Blizzak 6 nawet ze starego auta uczynią bezpieczne narzędzie do przemieszczania się w najbardziej zimowych warunkach.
Pamiętaj o odpowiedzialnej o technice jazdy
Aby jeździć bezpiecznie, trzeba też pamiętać o odpowiedniej technice jazdy. Wcale nie chodzi o to, by stosować techniki rajdowe — to zostawmy profesjonalistom jeżdżącym poza drogami publicznymi. Podstawą bezpiecznej jazdy są proste rzeczy: zachowanie bezpiecznego odstępu, pamiętanie, by zamiast hamować na zakręcie, robić to z odpowiednim wyprzedzeniem. Trzeba wiedzieć, że jeśli mamy samochód z napędem na cztery koła, to takie auto rusza na śliskiej nawierzchni dużo sprawniej niż auta z napędem na jedną oś, ale napęd na cztery koła już wcale (lub tylko w minimalnym stopniu) nie skraca drogi hamowania.
Samochód dobrze przygotowany do jazdy, dobre opony, rozsądna prędkość i zachowawczy styl jazdy sprawią, że bezpiecznie i bez stresu dojedziemy do celu. A może nawet z czasem polubimy jazdę po śliskiej drodze, na której wielu kierowców ma problemy, a nam się jedzie po prostu dobrze.