Napęd od wału korbowego przenoszony jest do wałka rozrządu zwykle za pomocą paska lub łańcucha, ale są również rozrządy napędzane tylko kołami zębatymi. Zawory otwierają się i zamykają w określonym momencie. J

eśli te funkcje nie będą zsynchronizowane, silnik albo w ogóle nie zapali, albo będzie pracował nieprawidłowo, może też dojść do poważnego jego uszkodzenia.

W miarę postępów techniki coraz częściej sięga się po rozwiązania, które w pewnych granicach pozwalają na zmianę faz rozrządu, to jest przesunięcie momentu otwarcia, zamknięcia zaworu, a czasami nawet zmianę wzniosu zaworu.

Służą temu coraz popularniejsze elektronicznie sterowane urządzenia wewnątrz głowic lub przy krzywkach wałków. Rozwiązania takie (np. VTEC w Hondzie czy VarioCam Plus w Porsche) zwiększają sprawność silnika i jego zdolności do pracy na wysokich obrotach, a przede wszystkim podnoszą jego osiągi bez doładowania.