Logo
ROZRZĄD

ROZRZĄD

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Napęd od wału korbowego przenoszony jest do wałka rozrządu zwykle za pomocą paska lub łańcucha, ale są również rozrządy napędzane tylko kołami zębatymi. Zawory otwierają się i zamykają w określonym momencie. J

eśli te funkcje nie będą zsynchronizowane, silnik albo w ogóle nie zapali, albo będzie pracował nieprawidłowo, może też dojść do poważnego jego uszkodzenia.

W miarę postępów techniki coraz częściej sięga się po rozwiązania, które w pewnych granicach pozwalają na zmianę faz rozrządu, to jest przesunięcie momentu otwarcia, zamknięcia zaworu, a czasami nawet zmianę wzniosu zaworu.

Służą temu coraz popularniejsze elektronicznie sterowane urządzenia wewnątrz głowic lub przy krzywkach wałków. Rozwiązania takie (np. VTEC w Hondzie czy VarioCam Plus w Porsche) zwiększają sprawność silnika i jego zdolności do pracy na wysokich obrotach, a przede wszystkim podnoszą jego osiągi bez doładowania.

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium