Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Seat Ronda

Seat Ronda

Ikona samochodu

Seat Ronda był kompaktowym samochodem osobowym produkowanym przez hiszpańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się na rynku w 1982 roku i miało nieco bardziej burzliwą historię niż mniejsza Marbella. Mimo długoletniej współpracy z Fiatem, rozstanie obu marek było bardzo burzliwe.

Wszystko rozpoczęło się od kolejnej produkcji licencyjnej Seata. Gdy Fiat wypuścił kosmicznego Ritmo, Seat również chciał go produkować pod własnym znaczkiem. Dlatego też Ronda ma tak naprawdę swój początek jako Seat Ritmo już w 1979 roku. Z początku tak też było, jednak Seatowi było mało i chciał rozpocząć eksport do innych krajów europejskich która miałaby polegać na sprzedaży Rondy w salonach Fiata. Warunkiem Fiata było przestylizowanie nadwozia oraz wnętrza; reszta konstrukcji mogła zostać niezmieniona.

Początkowo wszystko szło zgodnie z planem, Seat dokonał wielu zmian w nadwoziu oraz zafundował nowemu modelowi, Rondzie, całkowicie przestylizowane wnętrze. Jednak Seat zaczął już powoli rozmowy z Volkswagenem oraz projektowanie nowych silników z Porsche, co bardzo nie spodobało się Fiatowi. Włosi nagle zmienili zdanie co do swoich wcześniejszych obietnic a na dodatek wytoczyli proces Seatowi.

Oczywistym było iż Fiat przegra sprawę i tak też się stało. Jako dowód, Seat zbudował specjalną Rondę w której jaskrawym kolorem zaznaczył elementy które uległy zmianie w porównaniu z Fiatem Ritmo – obecnie ten egzemplarz można podziwiać w muzeum Seata, a sam model nazwany został „Seat Ronda Tribunal de la Haya”.

Początkowo do napędu służyły silniki benzynowe 1.2 (64 KM) oraz 1.6 (95 KM) a także wolnossący diesel od Fiata 1.7 (56 KM). W 1984 roku postanowiono opracować nową paletę jednostek napędowych przy współpracy z Porsche – auta z tymi silnikami oznaczone były napisami „System Porsche” co ówcześnie bardzo mocno działało na wyobraźnię. Benzynowe jednostki 1.2, 1.5 oraz 2.0 rozwijały kolejno 63, 85 oraz 120 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej.

W 1986 roku zakończono produkcję Seata Rondy, a następnym modelem w tej klasie był dopiero Leon w 1999 roku.

Seat Ronda - generacje

Ikona samochodu

Seat Ronda (1982 - 1986)

Seat Ronda - powiązane artykuły

Jest termin oddania Ronda Ofiar Katynia

Jest termin oddania Ronda Ofiar Katynia

Budowa ronda Ofiar Katynia zostanie zakończona do 24 października, wtedy obiekt zostałby zgłoszony do odbioru - takiej informacji udzielił Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Przebudowa ronda Ofiar Katynia w Krakowie - jak jeździć?

Przebudowa ronda Ofiar Katynia w Krakowie - jak jeździć?

15 marca wykonawca robót przy przebudowie ronda Ofiar Katynia w Krakowie rozpoczyna budowę drogi tymczasowej.
9 ofert na przebudowę ronda Ofiar Katynia w Krakowie

9 ofert na przebudowę ronda Ofiar Katynia w Krakowie

Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w Krakowie - przebudowę ronda Ofiar Katynia w północno-zachodniej części miasta.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech