Testowy Renault Premium Route 430 4×2 to przedstawiciel ciężkiego segmentu klasy średniej, przeznaczonego dla krajowego transportu dalekobieżnego. Obce mu są maniery bywalca salonów. Jest raczej wiernym towarzyszem przedsiębiorców i kierowców oraz faworytem tych, którzy dobrze kalkulują, zwłaszcza koszty użytkowania i możliwości transportowe.

Sympatyczny tytan pracy z Francji wciąż wygląda dobrze, z duchem czasu. Po raz pierwszy ten model zaprezentowano w 1996 roku. Druga generacja Premium Route pojawiła się w 2005 roku - po dużym facelifcie i z nowym wnętrzem. W roku 2009 wprowadzono kolejne zmiany. Wprowadzono wówczas nowe silniki Euro 5, które od roku 2010 opcjonalnie dostępne są z certyfikacją EEV.

W roku 2009 Renault Trucks rozpoczął nowy rozdział historii dzięki programowi Optifuel. Francuski producent dostosował swoje produkty do oczekiwań rynku, czyli oszczędności i wydajności. Rodzina Optifuel cieszy się dużym zainteresowaniem, a to za sprawą szybujących w ostatnich latach cen paliwa.

Wydajny pakiet oszczędności

Pojazd testowy z programem Optifuel przystąpił do testu, aby udowodnić wysoką wydajność. W skład oszczędnościowego miksu Optifuel wchodzi, po stronie oprzyrządowania, automatyczna skrzynia Optidriver+, ogumienie o niskim oporze toczenia oraz oś tylna z przełożeniami autostradowymi. Do tego dochodzą takie moduły oceniające, jak "Optifuel Infomax" dla podniesienia efektywności, "Optifuel Training", osobisty trener oszczędnej jazdy oraz "Club Optifuel".

Od roku 2011 "Optiroll" z "Soft-Cruise Control" dostępny jest opcjonalnie w pakiecie. Stąd na życzenie możliwa jest dezaktywacja modułu Power przy skrzyni Optidriver+ oraz automatyczne odłączenie silnika po pięciominutowym biegu wolnym. Generalnie rzecz biorąc, według Renault Trucks, kompletny pakiet Optifuel może przynieść oszczędności w zużyciu paliwa nawet do 15 procent.

Duża harmonia jazdy

Podczas testu okazało się, że pakiet oszczędnościowy dla Premium Route nie wpływa negatywnie na płynność jazdy. Godne uwagi jest także i to, jak perfekcyjnie działająca automatyczna skrzynia Optidriver+ płynnie współpracuje z "Optiroll" i "Soft-Cruise Controll".

Dzięki temu kierowca w każdej sytuacji może jechać "na luzie", odprężony. A przede wszystkim także oszczędnie. Na wymagającym odcinku autostrady pojazd testowy zużył przeciętnie 30,9 l paliwa na 100 km, uzyskując przeciętną prędkość 78 km/h. Tym samym pojazd testowy otarł się o tytuł mistrza oszczędności, który w tej klasie pojazdów, od 420 KM, jest przyznawany pojazdom legitymującym się zużyciem poniżej 30 l/100 km. Także wynik całkowity 33,9 l/100 km jest bardzo dobry.

Żeby być fair doliczyć trzeba jeszcze zużycie AdBlue 4,4 procent. Z tego wynika, że zużycie paliwa wynosi 31,6 l/100 km na odcinku autostrady i 34/6 l/100 km sumarycznie. AdBlue w bilansie zużycia CO2 zachowuje się prawie neutralnie.

Wygodnie podczas jazdy

Premium Route sporo oferuje kierowcy - płynnie i harmonijnie pracujący układ napędowy i bajecznie lekkie kierowanie. Przede wszystkim Optidriver+ idealnie współdziała z układem napędowym. 12-biegowa automatyczna skrzynia reaguje inteligentnie i z wyczuciem w każdej sytuacji - płynnie dobiera i zmienia przełożenia zarówno w trudnym terenie górskim, jak i na bardziej agresywne wciśnięcie pedału gazu. Warto zaznaczyć, że wybór biegów i szybkości ich zmiany są pierwszorzędne. Równie harmonijnie Optidriver+ zarządza układem hamulcowym. Do tego dochodzi dobra widoczność z kabiny i perfekcyjne zachowanie podczas kierowania, wspomaganie z wystarczającą siłą powrotną.

Wnętrze kabiny zapewnia przyjazną atmosferę dla spokojnego wypoczynku, a ergonomicznie urządzone miejsce pracy kierowcy z eleganckim kokpitem oraz przejrzyście rozmieszczonym oprzyrządowaniem można szybko pokochać. I jeszcze jedno. Francuzi tak logicznie projektując wnętrze, dbają także o wysoki poziom bezpieczeństwa.