Auto Świat Solidnie, tanio, bez gwiazdorzenia

Solidnie, tanio, bez gwiazdorzenia

Autor Schwarz Adelbert
Schwarz Adelbert

Renault Premium Route 430 udowodnił wyższość cech użytkowych nad blichtrem designu. Dołożył do tego sporą dawkę oszczędności za sprawą pakietu Optifuel.

Renault Premium Route 430 4×2
Onet
Renault Premium Route 430 4×2

Testowy Renault Premium Route 430 4×2 to przedstawiciel ciężkiego segmentu klasy średniej, przeznaczonego dla krajowego transportu dalekobieżnego. Obce mu są maniery bywalca salonów. Jest raczej wiernym towarzyszem przedsiębiorców i kierowców oraz faworytem tych, którzy dobrze kalkulują, zwłaszcza koszty użytkowania i możliwości transportowe.

Sympatyczny tytan pracy z Francji wciąż wygląda dobrze, z duchem czasu. Po raz pierwszy ten model zaprezentowano w 1996 roku. Druga generacja Premium Route pojawiła się w 2005 roku - po dużym facelifcie i z nowym wnętrzem. W roku 2009 wprowadzono kolejne zmiany. Wprowadzono wówczas nowe silniki Euro 5, które od roku 2010 opcjonalnie dostępne są z certyfikacją EEV.

W roku 2009 Renault Trucks rozpoczął nowy rozdział historii dzięki programowi Optifuel. Francuski producent dostosował swoje produkty do oczekiwań rynku, czyli oszczędności i wydajności. Rodzina Optifuel cieszy się dużym zainteresowaniem, a to za sprawą szybujących w ostatnich latach cen paliwa.

Wydajny pakiet oszczędności

Pojazd testowy z programem Optifuel przystąpił do testu, aby udowodnić wysoką wydajność. W skład oszczędnościowego miksu Optifuel wchodzi, po stronie oprzyrządowania, automatyczna skrzynia Optidriver+, ogumienie o niskim oporze toczenia oraz oś tylna z przełożeniami autostradowymi. Do tego dochodzą takie moduły oceniające, jak "Optifuel Infomax" dla podniesienia efektywności, "Optifuel Training", osobisty trener oszczędnej jazdy oraz "Club Optifuel".

Od roku 2011 "Optiroll" z "Soft-Cruise Control" dostępny jest opcjonalnie w pakiecie. Stąd na życzenie możliwa jest dezaktywacja modułu Power przy skrzyni Optidriver+ oraz automatyczne odłączenie silnika po pięciominutowym biegu wolnym. Generalnie rzecz biorąc, według Renault Trucks, kompletny pakiet Optifuel może przynieść oszczędności w zużyciu paliwa nawet do 15 procent.

Duża harmonia jazdy

Podczas testu okazało się, że pakiet oszczędnościowy dla Premium Route nie wpływa negatywnie na płynność jazdy. Godne uwagi jest także i to, jak perfekcyjnie działająca automatyczna skrzynia Optidriver+ płynnie współpracuje z "Optiroll" i "Soft-Cruise Controll".

Dzięki temu kierowca w każdej sytuacji może jechać "na luzie", odprężony. A przede wszystkim także oszczędnie. Na wymagającym odcinku autostrady pojazd testowy zużył przeciętnie 30,9 l paliwa na 100 km, uzyskując przeciętną prędkość 78 km/h. Tym samym pojazd testowy otarł się o tytuł mistrza oszczędności, który w tej klasie pojazdów, od 420 KM, jest przyznawany pojazdom legitymującym się zużyciem poniżej 30 l/100 km. Także wynik całkowity 33,9 l/100 km jest bardzo dobry.

Żeby być fair doliczyć trzeba jeszcze zużycie AdBlue 4,4 procent. Z tego wynika, że zużycie paliwa wynosi 31,6 l/100 km na odcinku autostrady i 34/6 l/100 km sumarycznie. AdBlue w bilansie zużycia CO2 zachowuje się prawie neutralnie.

Wygodnie podczas jazdy

Premium Route sporo oferuje kierowcy - płynnie i harmonijnie pracujący układ napędowy i bajecznie lekkie kierowanie. Przede wszystkim Optidriver+ idealnie współdziała z układem napędowym. 12-biegowa automatyczna skrzynia reaguje inteligentnie i z wyczuciem w każdej sytuacji - płynnie dobiera i zmienia przełożenia zarówno w trudnym terenie górskim, jak i na bardziej agresywne wciśnięcie pedału gazu. Warto zaznaczyć, że wybór biegów i szybkości ich zmiany są pierwszorzędne. Równie harmonijnie Optidriver+ zarządza układem hamulcowym. Do tego dochodzi dobra widoczność z kabiny i perfekcyjne zachowanie podczas kierowania, wspomaganie z wystarczającą siłą powrotną.

Wnętrze kabiny zapewnia przyjazną atmosferę dla spokojnego wypoczynku, a ergonomicznie urządzone miejsce pracy kierowcy z eleganckim kokpitem oraz przejrzyście rozmieszczonym oprzyrządowaniem można szybko pokochać. I jeszcze jedno. Francuzi tak logicznie projektując wnętrze, dbają także o wysoki poziom bezpieczeństwa.

Autor Schwarz Adelbert
Schwarz Adelbert