UAZ 452 (lub 3741) to wielozadaniowy samochód osobowo-dostawczy produkowany przez rosyjski (a wcześniej radziecki) koncern motoryzacyjny. Auto jest produkowane nieprzerwanie od 1965 roku.
Choć przez cały okres produkcji, UAZ próbował wycofać swój model z produkcji, za każdym razem spotykało się to z ogromną falą krytyki i protestów właścicieli i potencjalnych nabywców. Auto przede wszystkim wyróżnia jajowaty kształt nadwozia i duże, okrągłe reflektory. Pierwszy lifting został przeprowadzony w 1979 roku i polegał on na zmianie kierunkowskazów i tylnych świateł.
Początkowo montowano w aucie 2,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 70 KM, a w 1985 roku zaczęto stosować wzmocnioną jednostkę 100-konną. Od 2011 roku montowany jest silnik o pojemności 2,7 litra generujący 112 KM. Dodatkowo spełnia on normę spalin Euro 4. UAZ 452 użytkowany jest w dużej mierze (po dziś dzień) m.in. przez wojsko, policję, straż pożarną czy jako karetka m.in. na Ukrainie.
Auto oprócz zwykłej furgonetki osobowej lub towarowej występuje także z pojedynczą lub podwójną kabiną i „paką” oraz podwoziem pod zabudowę. Swoją wielozadaniowość zawdzięcza głównie dużemu prześwitowi i możliwości brodzenia na pół metra, prostej konstrukcji, napędowi na 4 koła z dołączaną przednią osią oraz dużej ładowności, wynoszącej od 800 do nawet 1200 kg.
Główną bolączką jest komfort podróżowania oraz wygłuszenie, jednak w modelu na 2016 rok, te niedogodności zostały poprawione. Oprócz tego, dołożony został ABS, wspomaganie kierownicy, 12-woltowe gniazdo, a za dopłatą dostępne jest również radio.