Auto Świat UKŁAD NAPĘDOWY

UKŁAD NAPĘDOWY

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Obejmuje sprzęgło, skrzynię biegów, (ewentualnie wał napędowy, skrzynięrozdzielczą oraz redukcyjną i zwolnice), przekładnię główną, mechanizmróżnicowy, półosie i koła napędzane

UKŁAD NAPĘDOWY
Auto Świat
UKŁAD NAPĘDOWY

Mianem "klasycznego" określa się układ napędowy z silnikiem ustawionym z przodu w osi wzdłużnej pojazdu oraz wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na koła osi tylnej.

Do czasu wprowadzenia przegubów homokinetycznych był on najczęściej stosowanym sposobem dostarczania napędu do kół. Obecnie napęd przedni jest najpopularniejszy - oszczędza miejsce i koszty.

Najrzadsze rozwiązanie to układ z silnikiem centralnym, tzn. ustawionym pomiędzy osiami. Pojazd z takim silnikiem ma napęd na koła tylne lub 4x4. Jego największą zaletą jest optymalne rozłożenie masy na osie, wadą - wysoki koszt produkcji.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki