VDL Futura już znalazła uznanie w oczach fachowców z branży. Zdobyła prestiżowy tytuł Coach of the Year 2012. Nowy autobus VDL zadziwia lekkością karoserii, a jego napęd może się mierzyć z najlepszymi. Futura ujmuje także funkcjonalnością wnętrza, nowoczesnym kokpitem, eleganckim wykończeniem. Lista zastosowanych w autobusie praktycznych rozwiązań jest niezwykle długa. Nic dziwnego. Ten autobus kumuluje 30 lat doświadczeń konstrukcyjnych i historii Futury.

Podobna do większego brata

Na pierwszy rzut oka nowa Futura przypomina Magiq. Wrażenie jak najbardziej trafne, ponieważ VDL stawia na modułowość swoich konstrukcji, więc nic dziwnego, że elementy większego brata można dostrzec i w Futurze. Stylistycznie autobus nie odbiega od design obowiązującego w firmie. W istocie rzeczy Futura prezentuje się nowocześnie, choć świadomie zrezygnowano z modernistycznych ozdobników. Nas to nie dziwi, bo to Futura ma być twardym robotnikiem w protfolio holenderskiego producenta. Tak było od dawna. W nowym wzornictwie znalazło się miejsce dla aerodynamicznego, okrągłego przodu. Zauważalny, nieco spłaszczony, "brzuszek" to cecha charakterystyczna nowej VDL Futura. Ostrego profilu nadają ledowe reflektory o kształcie strzały i wyrazisty tył, o wyraźnie zarysowanych krawędziach. Wyprofilowany tył posiada jeszcze jedną, praktyczną zaletę - redukuje podciśnienie, a to prowadzi do dodatkowych oszczędności w zużyciu paliwa. Ekstrawagancko prezentująca się holenderska Futura zaczerpnęła, jak już wspominaliśmy, wiele z Magiq. Jednak design został po mistrzowsku dopracowany. Do tego dochodzi staranność montażu - wszystkie szyby boczne i klapy bagażnika są spasowane co do milimetra. Można odnieść wrażenie, że nowa Futura jest składana przez królewskich rzemieślników na specjalne zamówienie.

Ekonomia przede wszystkim

Dla klientów Futura to synonim ekonomiczności, wytrzymałości i niezawodności. Futura otwiera serię autobusów VDL o modułowej konstrukcji, spełniających wszystkie wymagania rynku. Gama produktów rozpoczyna się od HD z dwiema osiami o długości 12,2 i 12,9 m, oferowanych w różnych wariantach do 57 siedzeń. Serię produkcyjną uzupełniają trzy modele Futura z trzema osiami o długości od 13,1 do 14,9 m.

Nam przypadła do testów wersja 12,9-metrowa z 57 siedzeniami. VDL Futura oferuje o jeden rząd siedzeń więcej niż porównywalne autobusy innych marek. Tak przebija konkurencję.

Sercem testowanego autobusu jest rzędowy 6-cylindrowy 365-konny silnik Paccar o pojemności 9,2 litra i momencie obrotowym 1450 Nm, dostępnym od 1100 do 1700 obr./min. Silnik wzorowo współpracuje z szybko reagującą, półautomatyczną skrzynią AS-Tronic. W testach z końca ubiegłego roku, przeprowadzonych w Niemczech, podobny autobus zużył odpowiednio: 26,58 l/100km, przy średniej prędkości przejazdu 61,13 km/h (średnia dla testu w Truck Auto.pl nr 15-16/2011), przy czym na autostradzie wartość ta wyniosła "tylko" 19,5 l/100 km, przy średniej prędkości przejazdu 94,74 km/h. Dla większego podkreślenia ekonomiki silnika należy zaznaczyć, że przy stałej prędkości 80 km/h konsumpcja diesla wyniosła tylko 17,55 l/100 km. Widzimy więc, że Futura ekonomikę ma zapisaną w genach, bo dane świadczą o niebywale niskim zużyciu paliwa przy stosunkowo wysokiej pojemności silnika. Swoistym bonusem w testowanym pojeździe są zbiorniki paliwa. Do standardowego 500-litrowego baku dodano 360 l dodatkowy zbiornik, zwiększający o ponad połowę zasięg autobusu. Dla przewoźników jeżdżących na długich trasach,  jest to najcenniejsza zaleta nowej VDL Futura.

Dobre proporcje

Nowa Futura oferuje, tak samo jak poprzednicy, bezkonkurencyjnie korzystną masę użytkową: 18-tonowa zabudowa w obrębie 13 metrów pojazdu dwuosiowego. Wyposażona w 57 siedzeń waży tylko 12900 kg. To jest najprawdopodobniej rekord w tej klasie. Porównanie mas własnych pokazuje, że dłuższa Futura także z pełnym rzędem siedzeń (38 = 57 foteli) nie musi obawiać się żadnej kontroli na wadze. Przy tym spełnia wszystkie międzynarodowe wymagania bezpieczeństwa i kryteria komfortu - jako długi pojazd dwuosiowy zalicza się chyba do najbardziej wydajnych ofert na rynku.

W ofercie handlowej dla tego pojazdu dwuosiowego zastosowano napędy Euro 5 lub EEV serii produkcyjnej PR i MX Paccar od DAF. Są to silniki oferowane w tzw. standardzie. Z 360 i 410 KM zapewniają dynamikę jazdy i ekonomiczne zużycie ON. Z niezależnym napędem kół ZF na osi przedniej, dokładnie prowadzoną osią tylną i zawieszeniem pneumatycznym Ecas, Futura nie ma prawa wykazywać słabości. Stabilizator na osi tylnej zabezpiecza przed przechylaniem się pojazdu.

Podwozia są od zawsze mocną stroną Holendrów. Czy nowa Futura kontynuuje tę tradycję? Futura posiada 6,8 m rozstawu kół. Jedzie stabilnie prosto. Przechyły na zakrętach są niewielkie, nie ma zatem obawy o złe prowadzenie w wąskich łukach. Nowa Futura, tak jak poprzednia wersja, okazuje się bardzo zwinna nawet w ciasnych zakrętach centr miast. Autobus hamuje pewnie, EBS i ESP pracują harmonijnie. W nowym modelu nieznacznie zmieniono ustawienie pedałów i obsługują się lepiej.

Użytkownicy uważają Futurę za wyjątkowo szybki i komfortowy autobus rejsowy. Kierowcy na pewno spodoba się nowy, przejrzysty kokpit. Główną zaletą jest siedzenie kierowcy i kierownica z dużą możliwością regulacji. Jeszcze słówko na temat jakości. Futra powinna być przez długie lata używania odporna na korozje - wszystkie dotychczas stalowe części konstrukcji szkieletu zostały wykonane z nierdzewnej stali szlachetnej typu 3Cr12. Jeżeli do tego dojdzie atrakcyjnie skalkulowana cena, wysoka wartość przy ponownej odsprzedaży  - czego można chcieć więcej?