Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volvo 480

Volvo 480

Volvo 480

Volvo 480 było przełomowym dla marki modelem. Auto zadebiutowało w 1986 roku i pod wieloma względami, wytyczyło dla szwedzkiej marki nowe ścieżki. Przede wszystkim był to pierwszy przednionapędowy model Volvo, dzięki któremu marka zaczęła coraz częściej skłaniać się ku temu rozwiązaniu, postępowo rezygnując z napędu na tylną oś. Kolejną rzeczą jest podkreślenie zmiany nomenklatury marki, którą Volvo podjęło kilka lat wcześniej – liczba dziesiątek nie oznaczała już liczby cylindrów.

480-tka miała być następcą dla modelu P1800 ES. Auto było połączeniem hatchbacka, coupe oraz kombi; określano je także mianem shooting brake’a. Volvo 48- był także jedynym modele szwedzkiej marki, który wyposażony został w chowane reflektory. Co ciekawe, początkowo 480-tka projektowana była pod rynek północnoamerykański, jednak niestabilny kurs dolara pokrzyżował plany Szwedom, którzy ostatecznie zrezygnowali z eksportu swojego towaru.

Pozostałością po początkowym rynku przeznaczenia są m.in. światła obrysowe. Volvo 480 jako pierwsze zerwało z kultowym wręcz dla Volvo kubistycznym designem. Cechowała go zgrabna i obła linia nadwozia, współgrająca z dynamiczną sylwetką. Wnętrze również zostało całkowicie przeprojektowane, a auto mogło pomieścić jedynie 4 osoby. Niestety tak liczne zmiany i odejście od tradycji nie spodobało się zagorzałym fanom marki i pojazd dopiero po latach zyskuje sławę jako ciekawy youngtimer. Płytę podłogową 480-tka dzieli ze swoimi braćmi z serii 400 – 440 (5-drzwiowy hatchback/liftback) oraz 460 (4-drzwiowy sedan).

W 1990 roku zaprezentowano wersję cabrio, która jednak za zbyt surowe wymogi bezpieczeństwa nie weszła do produkcji. Rok później dopracowano 480-tkę pod kątem elektroniki, a poza tym auto otrzymało nowe lusterka zewnętrzne. W 1993 roku wolnossąca jednostka 1.7 (95, 102, 106 lub 109 KM – moc zależała od roku produkcji oraz obecności katalizatora) została zastąpiona przez, również wolnossący, silnik 2.0 o mocy 110 KM. Najmocniejszą odmianą 480-tki, był model 1.7 Turbo, generujący 120 KM.

Do wyboru była 4-biegowa skrzynia automatyczna lub 5-stopniowy „manual”. W 1995 roku zakończono produkcję Volvo 480, wypuszczając z fabryki nieco ponad 75 tyś. egzemplarzy. Auto doczekało się następcy dopiero w 2006 roku w postaci modelu C30.

Volvo 480 - generacje

Volvo 480 (1986&nbsp-&nbsp1995)

Volvo 480 (1986 - 1995)

Volvo 480 - powiązane artykuły

Volvo 480 - mimo wielu zalet nigdy nie było popularne

Volvo 480 - mimo wielu zalet nigdy nie było popularne

Choć w chwili prezentacji pod koniec 1985 roku był to najmniejszy samochód w ofercie szwedzkiego koncernu, odegrał kluczową rolę w rozwoju firmy i wytyczył kierunek na następne lata.
Volvo 480 - wytyczyło kierunek

Volvo 480 - wytyczyło kierunek

Volvo 480 - mała zapowiedź wielkich zmian

Volvo 480 - mała zapowiedź wielkich zmian

Choć w chwili prezentacji pod koniec 1985 roku był to najmniejszy samochód w ofercie szwedzkiego koncernu, odegrał kluczową rolę w rozwoju firmy i wytyczył kierunek na następne lata. Mimo to specjalnej popularności nigdy nie zdobył.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech