Auto Świat Wiadomości Aktualności Gdzie Polacy naprawiają auta? Co się psuje najczęściej? Wyniki Narodowego Auto Testu

Gdzie Polacy naprawiają auta? Co się psuje najczęściej? Wyniki Narodowego Auto Testu

Jaki odsetek Polaków serwisuje swój samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi? Ilu naprawia go samemu? Co najczęściej odmawia w nim posłuszeństwa? Oto wyniki Narodowego Auto Testu.

Check engine
ninefotostudio / Shutterstock
Check engine

Właśnie trwa najnowsza edycja Narodowego Auto Testu. Wciąż możesz wziąć udział w wielkim badaniu opinii kierowców i podzielić się informacjami na temat kupna, eksploatacji, napraw, tankowania bądź ubezpieczania swojego samochodu. Taki sondaż organizujemy od 2005 r., a w zeszłorocznej edycji udział wzięło przeszło 65 tys. czytelników Auto Świata. Od nich np. dowiedzieliśmy się, gdzie najczęściej serwisujemy samochody i jakie są najczęstsze awarie.

Gdzie naprawiamy auta?

Większość respondentów zeszłorocznej edycji Narodowego Auto Testu zaznaczyło odpowiedź "w warsztacie niezależnym". Tak zrobiło 50,8 proc. ankietowanych czytelników Auto Świata. Drugie miejsce z wynikiem 31,4 proc. zajęły Autoryzowane Stacje Obsługi. Praktycznie pokrywa się to z 29 proc. respondentów, którzy przyznali, że kupili swój obecny samochód jako nowy w salonie sprzedaży.

Ciekawie wypada odpowiedź "sam(-a) serwisuje swoje auto". Wskazało ją aż 14,7 proc. uczestników Narodowego Auto Testu, czyli prawie co siódma osoba! Warsztat szybkiej obsługi wybrało jedynie 0,6 proc. respondentów.

Co się psuje w naszych samochodach?

"Jeśli twój samochód ma usterki, to czego one dotyczą?" Odpowiedzi na to pytanie pozwoliły nam stworzyć ranking najczęstszych przyczyn awarii. Ich Top 5 wygląda następująco:

  1. układ elektryczny/elektronika: 12 proc. głosów
  2. karoseria: 10 proc. głosów
  3. silnik, układ oczyszczania spalin lub zawieszenie: po 9 proc. głosów
  4. skrzynia biegów, układ hamulcowy lub klimatyzacja: po 7 proc. głosów
  5. układ kierowniczy, pokładowe multimedia/komputer pokładowy, elementy wyposażenia z zakresu komfortu lub elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa: po 6 proc. głosów

Zakładając, że pokładowe multimedia oraz elementy wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa bazują na elektronice, to odsetek problemów z "układami scalonymi" wzrasta z 12 proc. do 30 proc.

Przeczytaj także:

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków