Instalacja świateł do jazdy dziennej wcale nie jest taka trudna jakby mogło się wydawać na pierwszy rzut oka. Żeby przeprowadzić ją w prawidłowy sposób, wystarczą podstawowe narzędzia jak śrubokręt i wkrętarka.

Najpierw jednak trzeba zdecydować się na model i producenta. Przy zakupie warto dokładnie przyjrzeć się światłom. Muszą one posiadać odpowiednie oznaczenia, które są dowodem dopuszczenia ich do używania w Polsce. Na kloszu lampy powinny znaleźć się wytłoczone literki RL (nie DRL!), które stanowią oznaczenie świateł do jazdy dziennej, a także literka E z numerem homologacji.

– Na rynku dostępnych jest wiele świateł do jazdy dziennej. Jednak nie wszystkie z nich posiadają homologacje i są dopuszczone do ruchu. Zarówno na rynku tradycyjnym jak i w internecie wciąż dostępne są produkty bez homologacji, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Dlatego zakupu DRL powinno dokonywać się tylko w sprawdzonych miejscach i znanych firm  – mówi Tarek Hamed, specjalista Philips ds. oświetlenia samochodowego.

Jeśli chodzi o światła do jazdy dziennej marki Philips, to posiadają one homologację, a każde opakowanie DRL 12V zawiera wszystkie niezbędne elementy potrzebne do ich zamocowania. Wśród nich jest moduł sterujący światłami oraz uchwytu typu "clip on", do którego wpina się DRL.

Montaż DRL

Przed przystąpieniem do instalacji należy sprawdzić, czy pudełko zawierało wszystkie elementy, a następnie zapoznać się z instrukcją oraz upewnić się czy nie będą potrzebne dodatkowe narzędzia.

Światła trzeba przymierzyć do samochodu, żeby określić, na jakiej wysokości mają być zamontowane. Zostało to dokładnie określone w przepisach! DRL nie mogą być zainstalowane wyżej niż 1500 mm, ani poniżej 200 mm od podłoża, a odległość między światłami musi wynieść co najmniej 600 mm.

W przypadku, kiedy szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1300 mm, odległość między światłami powinna wynosić 400 mm. Nie mogą one też wystawać poza obrys samochodu i muszą być zainstalowane 400 mm od krawędzi auta.

Kolejny krok to przymiarka systemu "clip on", w którym mocowane są światła, do samochodu. Zestaw uchwytów typu "clip-on" może wymagać wywiercenia dodatkowych  otworów, żeby prawidłowo poprowadzić instalację elektryczną. Mocuje się go do maskownicy przy pomocy wkrętów. Następnie przeprowadza się przewody zasilające w taki sposób, aby nigdzie nie wystawały. Po schowaniu przewodów należy z powrotem przymocować.

Teraz czas na instalację elektryczną. Najpierw podłącza się przewody świateł do jazdy dziennej do zacisków akumulatora. Następny krok to zlokalizowanie wiązki elektrycznej świateł pozycyjnych oraz podpięcie ich do modułu DRL odpowiedzialnego za działanie świateł (przestrzegając biegunowości). Sam moduł należy przymocować i wpiąć do niego kabel świateł jazdy dziennej.

Po zakończeniu instalacji należy upewnić się, czy zestaw DRL został prawidłowo zamontowany. Można to zrobić w prosty sposób. Po włączeniu zapłonu światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączyć, a po przełączeniu na światłą pozycyjne lub mijania, DRL powinny się wyłączyć.