- ProCeed jest drugą wersją nadwoziową nowej Kii Ceed
- Tym razem nie jest trzydrzwiowym hatchbackiem, a stylowym kombi
- Auto trafi do sprzedaży na przełomie 2018 i 2019 roku
Kia nie zwalnia tempa i właśnie wzbogaca ofertę kompaktowych modeli o najbardziej wyrafinowaną i pociągającą odmianę ProCeed. Auto stanowi rozwinięcie koncepcji zaprezentowanej w 2017 roku w studyjnym ProCeed Concept i bez wątpienia jest jednym z najciekawszych nie tylko pod względem stylistycznym samochodów w tej klasie. Jego seryjna produkcja wystartuje w listopadzie w fabryce na Słowacji, a początek sprzedaży planowany jest na przełomie roku.
Kia ProCeed – europejski charakter
Przedstawiciele marki podkreślają, że ProCeed został zaprojektowany w Europie, z myślą o gustach europejskich klientów i tylko w Europie będzie sprzedawany.
Jego sylwetka shooting brake przykuwa wzrok stylową linią 5-drzwiowego nadwozia i dynamicznym, pełnym sportowej elegancji charakterem. Z pięciodrzwiowym modelem Ceeda dzieli tylko pokrywę silnika i przednie błotniki, pozostałe elementy karoserii są nowe. Wymiary samochodu to: długość 4605 mm (+5 mm w porównaniu z Ceedem kombi), wysokości 1422 mm (-43 mm), szerokość 1800 mm (jest taka sama). Mimo opadającego w stylu coupe dachu auto ma przestronne wnętrze i bagażnik o imponującej pojemności aż 594 l. ProCeeda można wyposażyć w klapę bagażnika Smart Power Tailgate, która otwiera się automatycznie po wykryciu kluczyka w pobliżu tylnego zderzaka. W bagażniku znajduje się system szyn podłogowych, które ułatwiają zabezpieczenie większych przedmiotów przed przesuwaniem się.
Choć deska rozdzielcza została przejęta z najnowszej generacji Ceeda, to styliści marki zadbali, by wnętrzu modelu nadać bardziej sportowy charakter. Odpowiadają za to takie detale, jak czarna podsufitka, metalizowane listwy na progach, seryjna spłaszczona u dołu kierownica czy umieszczone przy niej łopatki ze stopów lekkich do zmiany przełożeń w wersjach z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Co ważne, ProCeed oferowany będzie tylko w pakietach wyposażeniowych GT Line oraz w topowej, sportowej wersji GT. W tej ostatniej standardem będą kubełkowe fotele obszyte czarną skórą i zamszem, zapewniające bardzo dobre trzymanie boczne i wysoki komfort jazdy.
Kia ProCeed – sportowy komfort
Konstrukcję niezależnego zawieszenia shooting brake’a z układem wielowahaczowym z tyłu dopasowano do charakteru samochodu. Za jego odpowiednią regulację odpowiada zespół inżynierów pod kierownictwem Alberta Biermanna, szefa Hyundai-Kia Vehicle Test & High-Performance Development, jednego z najlepszych specjalistów w tej dziedzinie, przez wiele lat związanego z BMW M GmbH. Zwłaszcza wersja GT ma wyróżniać się pod tym względem precyzją prowadzenia godną sportowych hot hatchy.
Do napędu ProCeed otrzyma tylko turbodoładowane silniki, w tym benzynowe 1.0/120 KM i 1.4/140 KM oraz diesla 1.6 „Smartstream” o mocy 136 KM. Jednostki te seryjnie dostępne będą z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, a w ramach opcji do wszystkich można zamówić 7-biegowe przekładnie dwusprzęgłowe. Topowa odmiana – ProCeed GT – będzie mieć pod maską benzyniaka 1.6 T-GDi o mocy 204 KM i momencie obrotowym 265 Nm.
Kia ProCeed – inteligentne wyposażenie
W wyposażeniu ProCeed znajdą się systemy znane z najnowszej odsłony Ceeda, w tym m.in.: asystent zmiany świateł (High Beam Assist), czujnik zmęczenia kierowcy (Driver Attention Warning), utrzymywanie auta na pasie ruchu z funkcją awaryjnego hamowania (Lane Keeping Assist z Assisted Collision-Avoidance Assist), opcjonalny asystent jazdy w korku i utrzymania auta na pasie ruchu (Lane Following Assist), działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h), aktywny tempomat z funkcją zatrzymania samochodu, system ostrzegania przed kolizją podczas cofania (Rear Cross-Traffic Collision Warning), system wspomagania parkowania (Smart Parking Assist) oraz system rozpoznawania pieszych z funkcją ostrzegania kierowcy za pomocą drgań kierownicy (Forward Collision-Avoidance Assist). Dokładną specyfikację poznamy przed rozpoczęciem oficjalnej sprzedaży auta.