Będą kwitki z samooceną?
Nowa strategia przewiduje, że to sami kierowcy będą odpowiedzialni za ocenę swojej zdolności do prowadzenia pojazdów. Mechanizm ten opiera się na samodzielnej ocenie, którą można przeprowadzić poprzez wypełnienie dedykowanego formularza (czyli będzie jak dziś, tylko trzeba będzie maszerować do urzędu z kwitkiem). Jednakże poszczególne państwa członkowskie UE mają swobodę w decydowaniu, czy taka samoocena wystarczy, czy też będą wymagane dodatkowe badania medyczne, obejmujące na przykład kontrolę wzroku czy układu krążenia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW Polsce posłanka Małgorzata Gromadzka z Koalicji Obywatelskiej podnosi kwestię potrzeby wprowadzenia obowiązkowych badań dla starszych kierowców. W swoich wystąpieniach zwraca uwagę na ograniczenia zdrowotne osób w podeszłym wieku, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Gromadzka podkreśla, że proces starzenia się może negatywnie wpływać na zdolności takie jak wzrok, słuch czy refleks, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków.
Ministerstwa odpowiadają na apel o badania
W odpowiedzi na apel posłanki, Ministerstwo Zdrowia informuje, że nie są prowadzone prace nad zmianą przepisów dotyczących badań lekarskich dla kierowców. Sekretarz stanu Wojciech Konieczny wskazuje, że trwają prace nad rewizją unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury, reprezentowane przez Macieja Laska, zaznacza, że ustalanie wieku granicznego dla dodatkowych badań mogłoby być postrzegane jako dyskryminacyjne.
Obydwa ministerstwa podkreślają, że ewentualne zmiany w polskim prawodawstwie muszą być zgodne z regulacjami unijnymi, a prace nad nową dyrektywą wciąż trwają.
Prognozy demograficzne dla Europy wskazują, że do 2050 roku prawie połowa mieszkańców Unii Europejskiej będzie miała 50 lat lub więcej. W Polsce szybki proces starzenia się społeczeństwa będzie miał wpływ na wzrost liczby osób w wieku emerytalnym już w 2030 roku, co stawia przed nami wyzwanie związane z utrzymaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa na drogach w obliczu zmieniającej się struktury wiekowej kierowców.