Mitsubishi jest jedną z firm, które w dotkliwy sposób odczuły skutki globalnego kryzysu po 2008 roku, a jego najpoważniejszą konsekwencją był ogromny wzrost kursu jena wobec innych walut. Jako że Mitsubishi, produkuje większość swoich modeli w Kraju Kwitnącej Wiśni, mocny jen znacząco redukuje zyski przedsiębiorstwa.

W japońskich fabrykach powstają modele Lancer, Lancer Evolution, ASX, Outlander i Pajero. Mitsubishi L200 oraz Pajero Sport zjeżdżają z taśm zakładów produkcyjnych w Tajlandii. W ostatnich latach firma poniosła także straty w wyniku klęsk żywiołowych takich, jak wielkie trzęsienie ziemi w Japonii czy powódź w Tajlandii. Firma przezwyciężyła jednak te problemy i w 2013 roku poprawiła wyniki finansowe.

Aby utrzymać dobre rezultaty, stworzono nowy plan biznesowy o nazwie Nowy Etap 2016. Ogłoszona w październiku 2013 roku strategia zakłada koncentrację na kluczowych dla firmy modelach typu SUV, crossover i pickup, a także wprowadzenie rynek nowych produktów z tych segmentów do końca roku fiskalnego 2016.

Zapowiedzią tych modeli są samochody koncepcyjne, zaprezentowane podczas tegorocznego salonu w Genewie i wystawy Tokio Motor Show. Mogliśmy oglądać: sportowo-użytkowy pickup Mitsubishi GR-HEV Concept, zapowiadający następną generację modelu Pajero, Mitsubishi GC-PHEV Concept, zapowiadający następny model ASX, Mitsubishi XR-PHEV Concept, a także minivan Mitsubishi AR Concept i Mitsubishi CA-MiEV Concept.

Plany zakładają też konstrukcję i sprzedaż nowego, ogólnoświatowego minisamochodu, który będzie stworzony przez NMKV – spółkę joint venture Mitsubishi i Nissana. W ramach współpracy z koncernem Renault-Nissan powstaną także modele typu sedan z segmentu C i D.

W ramach realizacji założeń zaplanowano dalsze zwiększenie efektywności produkcyjnej z 83 proc. w 2013 roku do ponad 95 proc. w 2016 roku oraz redukcję kosztów i poprawę jakości samochodów. Mitsubishi chce zwiększyć europejską sprzedaż do ok. 150 000 samochodów rocznie (wyłączając Rosję, Ukrainę i Kazachstan).

W Polsce sprzedaż Mitsubishi rosła od 2006 do 2010 roku, kiedy to w naszym kraju sprzedano blisko 10 tysięcy samochodów spod znaku Trzech Diamentów. Rok 2013 rozpoczął się dwiema ważnymi premierami nowego Mitsubishi ASX i terenowego Mitsubishi Pajero Sport.

Wiosna 2014 roku przyniesie ze sobą kolejną ważną premierę. Do polskich salonów wjedzie bowiem Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybryd Electric Vehicle) – pierwszy na świecie SUV 4x4 od podstaw zaprojektowany jako hybrydowy samochód elektryczny z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów. Ten obszerny, funkcjonalny SUV oferuje zasięg 824 km i spalanie 1,9 l. na 100 km.

W połowie roku firma zaprezentuje także dwa modele po znaczącym face liftingu. Już w pierwszym kwartale przyszłego roku na polskim rynku zadebiutują wersje specjalne kilku modeli, które będą się wyróżniać bogatszym wyposażeniem i korzystną ceną.