- Najdłuższą estakadą w Polsce jest WE-1, mierzącą 2780 m
- Konstrukcja wznosi się na 25 metrów w najwyższym punkcie i wspiera się na 136 podporach
- Budowa estakady rozpoczęła się w 2009 r., a pierwsze pojazdy przejechały nią trzy lata później
- Po ukończeniu trasy S7, estakada WE-1 stanie się częścią najdłuższej drogi szybkiego ruchu w Polsce, liczącej 744 km
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Estakada WE-1 to konstrukcja o długości aż 2780 m, co czyni ją rekordzistką w Polsce. W najwyższym punkcie wznosi się na 25 m, oferując kierowcom spektakularny widok na panoramę Gdańska. Budowa tego kolosa rozpoczęła się w październiku 2009 r., a pierwsze samochody przejechały nią w maju 2012 r. Od tego czasu, a minęło już 13 lat, żaden inny obiekt w kraju nie zbliżył się do jej rozmiarów.
Czytaj także: W Chinach otworzyli najwyższy most drogowy na świecie. Pobili nowy rekord
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Estakada WE-1. Konstrukcję podtrzymuje 136 podpór
Budowa estakady WE-1 była prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów. Głównym problemem był trudny grunt, który wymagał zastosowania nowoczesnych rozwiązań. Kluczowym elementem konstrukcji jest technologia nasuwowa — poszczególne fragmenty trasy były nasuwane na podpory, co pozwoliło na precyzyjne i efektywne prowadzenie prac.
Czytaj także: Tak S7 wjedzie do północnej Warszawy. Będą imponujące tunele
Cały obiekt wspiera się na 136 podporach, a pod każdą z nich wbito około 50 betonowych pali o długości od 6 do 18 m. Fundamenty o średnicy aż 150 cm dodatkowo zabezpieczono stalowymi rurami, aby izolować je od warstw gruntu. Monolityczne słupy podpór optymalnie rozkładają obciążenia, a całość konstrukcji zaprojektowano z myślą o trwałości i stabilności.
Przebieg estakady WE-1. Pod nią są także tory kolejowe
WE-1 to nie tylko rekordowy obiekt, ale również ważny element infrastruktury komunikacyjnej. Trasa estakady rozpoczyna się w rejonie gdańskiej Oruni i przebiega nad Kanałem Raduni, Traktem św. Wojciecha oraz nad dwiema liniami kolejowymi: Warszawa-Gdańsk i Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północy.
Czytaj także: W Polsce powstaje rekordowa estakada. To już kolejna taka konstrukcja na trasie S19
Jeszcze w tym roku rekordowa WE-1 może stać się częścią najdłuższej drogi szybkiego ruchu w Polsce. Po ukończeniu S7 ma liczyć 744 km i łączyć aglomerację trójmiejską, warszawską, radomską, kielecką i krakowską.