Logo
WiadomościAktualnościNajdłuższa polska estakada. Ewenement. Aż się wierzyć nie chce, ile ma długości

Najdłuższa polska estakada. Ewenement. Aż się wierzyć nie chce, ile ma długości

Opracowanie: 
  • Natalia Dobryszycka

Polska infrastruktura drogowa rozwija się w imponującym tempie, ale jeden obiekt od ponad dekady niezmiennie przyciąga uwagę swoim rozmachem. Mowa o najdłuższej estakadzie w kraju, czyli WE-1, która jest częścią Południowej Obwodnicy Gdańska (POG) w ciągu trasy ekspresowej S7. To prawdziwy gigant, który na stałe wpisał się w krajobraz Pomorza.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
WE-1 to najdłuższa estakada w Polsce
Jurand38 / Shutterstock
WE-1 to najdłuższa estakada w Polsce
  • Najdłuższą estakadą w Polsce jest WE-1, mierzącą 2780 m
  • Konstrukcja wznosi się na 25 metrów w najwyższym punkcie i wspiera się na 136 podporach
  • Budowa estakady rozpoczęła się w 2009 r., a pierwsze pojazdy przejechały nią trzy lata później
  • Po ukończeniu trasy S7, estakada WE-1 stanie się częścią najdłuższej drogi szybkiego ruchu w Polsce, liczącej 744 km
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Estakada WE-1 to konstrukcja o długości aż 2780 m, co czyni ją rekordzistką w Polsce. W najwyższym punkcie wznosi się na 25 m, oferując kierowcom spektakularny widok na panoramę Gdańska. Budowa tego kolosa rozpoczęła się w październiku 2009 r., a pierwsze samochody przejechały nią w maju 2012 r. Od tego czasu, a minęło już 13 lat, żaden inny obiekt w kraju nie zbliżył się do jej rozmiarów.

Czytaj także: W Chinach otworzyli najwyższy most drogowy na świecie. Pobili nowy rekord

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo ma estakada WE-1?
Ile podpór ma estakada WE-1?
Kiedy rozpoczęła się budowa estakady WE-1?
Gdzie znajduje się estakada WE-1?

Estakada WE-1. Konstrukcję podtrzymuje 136 podpór

Budowa estakady WE-1 była prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów. Głównym problemem był trudny grunt, który wymagał zastosowania nowoczesnych rozwiązań. Kluczowym elementem konstrukcji jest technologia nasuwowa — poszczególne fragmenty trasy były nasuwane na podpory, co pozwoliło na precyzyjne i efektywne prowadzenie prac.

Czytaj także: Tak S7 wjedzie do północnej Warszawy. Będą imponujące tunele

Cały obiekt wspiera się na 136 podporach, a pod każdą z nich wbito około 50 betonowych pali o długości od 6 do 18 m. Fundamenty o średnicy aż 150 cm dodatkowo zabezpieczono stalowymi rurami, aby izolować je od warstw gruntu. Monolityczne słupy podpór optymalnie rozkładają obciążenia, a całość konstrukcji zaprojektowano z myślą o trwałości i stabilności.

Najdłuższa estakada w Polsce
Najdłuższa estakada w PolsceJurand38 / Shutterstock

Przebieg estakady WE-1. Pod nią są także tory kolejowe

WE-1 to nie tylko rekordowy obiekt, ale również ważny element infrastruktury komunikacyjnej. Trasa estakady rozpoczyna się w rejonie gdańskiej Oruni i przebiega nad Kanałem Raduni, Traktem św. Wojciecha oraz nad dwiema liniami kolejowymi: Warszawa-Gdańsk i Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północy.

Czytaj także: W Polsce powstaje rekordowa estakada. To już kolejna taka konstrukcja na trasie S19

Jeszcze w tym roku rekordowa WE-1 może stać się częścią najdłuższej drogi szybkiego ruchu w Polsce. Po ukończeniu S7 ma liczyć 744 km i łączyć aglomerację trójmiejską, warszawską, radomską, kielecką i krakowską.

Opracowanie: 
  • Natalia Dobryszycka
Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium