Logo
WiadomościAktualnościW Polsce powstaje rekordowa estakada. To już kolejna taka konstrukcja na trasie S19

W Polsce powstaje rekordowa estakada. To już kolejna taka konstrukcja na trasie S19

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
  • Na południu Polski trwa budowa odcinka S19 Babica–Jawornik, obejmującego 11,6 km drogi i rekordową estakadę o długości 1,15 km
  • Estakada ES-26, najwyższa w Polsce, osiąga 80 m wysokości i wymaga zaawansowanych technologii
  • Trasa S19 ma kluczowe znaczenie dla regionu, usprawniając ruch w korytarzu Via Carpatia
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Prace na tej inwestycji są już mocno zaawansowane. Roboty drogowe przekroczyły półmetek, a na obiektach inżynieryjnych wykonano już blisko 60 proc. zaplanowanych działań. Do tej pory na placu budowy przetworzono ponad 3,5 mln m3 ziemi, wykonano 1,2 mln m³ nasypów, zużyto około 205 tys. m3 betonu oraz 19 tys. ton stali zbrojeniowej. W realizację projektu zaangażowanych jest niemal 700 pracowników i około 330 maszyn budowlanych, co czyni tę inwestycję jedną z największych obecnie prowadzonych w Polsce.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Gdzie dokładnie powstaje estakada ES-26?
Ile estakad buduje się na trasie S19?
Jakie technologie są używane przy budowie estakady?
Kiedy planowane jest zakończenie budowy odcinka S19 Babica–Jawornik?

Gdzie w Polsce powstaje rekordowa estakada?

Najbardziej wymagającym elementem trasy jest budowa ośmiu estakad, z których największa, oznaczona jako ES-26, powstaje pomiędzy Żarnową a Godową. Ta imponująca konstrukcja osiąga długość 1,15 km, a jej filary wraz z ustrojem nośnym sięgają 80 m wysokości, co czyni ją najwyższą estakadą wznoszoną obecnie w kraju. Rozpiętości pomiędzy podporami dochodzą do 188 m, co wymaga zastosowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz precyzyjnego planowania montażu.

Przy budowie ustroju nośnego generalny wykonawca, firma Intercor, wykorzystuje technologię betonowania nawisowego z użyciem dwustronnych wózków. Na dwóch największych estakadach, ES-24 i ES-26, w szczytowym momencie prac zostanie użytych szesnaście takich urządzeń. To jedna z największych jednoczesnych mobilizacji wózków nawisowych w Polsce. Równolegle prowadzone są prace przy trzech obiektach metodą nasuwania podłużnego, co podkreśla złożoność i wielowątkowość całego przedsięwzięcia.

Realizacja inwestycji w górzystym terenie niesie ze sobą dodatkowe trudności. Wśród nich znajdują się stabilizacja nasypów wykonanych z materiału pochodzącego z pogłębień, skomplikowana logistyka transportu mas ziemnych oraz konieczność zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa podczas pracy na dużych wysokościach. Przedstawiciele wykonawcy podkreślają, że skala działań oraz warunki terenowe wymagają szczególnej precyzji i doświadczenia.

Jakie znaczenie dla całego regionu będzie miała trasa S19?

Zakończenie budowy odcinka S19 Babica–Jawornik planowane jest na drugą połowę 2026 r. Po oddaniu do użytku nowa trasa usprawni ruch na międzynarodowym korytarzu Via Carpatia, poprawiając połączenia północ–południe oraz zwiększając dostępność i możliwości przeładunkowe regionu. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia i całej południowo-wschodniej Polski.

Kontrakt o wartości 1,2 mld zł realizuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a postęp na budowie jest wyraźnie widoczny.

Gdzie na trasie S19 będą kolejne estakady?

Na trasie S19 powstaje nie jeedna, ale wiele — także dośc spektakularnych estakdad. Estakada w Zboiskach przeszła już np. testy obciążeniowe, o czym zresztą niedawno pisaliśmy — Tą trasą przejechało ponad 600 ton. Tak sprawdzali konstrukcję estakady

Podczas próby na estakadzie ustawiono sześć pojazdów o łącznej masie 204 ton na przęśle i dwanaście ciężarówek ważących 408 ton przy podporach. Badanie miało na celu weryfikację parametrów technicznych, takich jak nośność, osiadanie oraz drgania konstrukcji. Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, poinformowała, że testy zakończyły się pozytywnym wynikiem, potwierdzając jakość wykonania i bezpieczeństwo obiektu dla użytkowników.

Na odcinku, w ramach którego powstała estakada, powstaną również trzy kolejne estakady, pięć wiaduktów, przejście dla zwierząt oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Wartość umowy, którą wykonawca — firma Strabag — podpisał z GDDKiA, wynosi niemal 480 mln zł. Według zapowiedzi, odcinek ten ma być przejezdny jeszcze w tym roku.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Udostępnij:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium