• Wkrótce zaczną funkcjonować pierwsze strefy czystego transportu (SCT)
  • Część kierowców może zostać zmuszona do oklejenia przedniej szyby samochodu specjalnymi nalepkami
  • Rząd chce ułatwić weryfikację pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT — gminy otrzymają dostęp do kluczowej informacji

Wiadomo już, że 1 stycznia 2024 r. zaczną działać pierwsze strefy czystego transportu (SCT). Wprowadzenie tego rozwiązania na początek planowane jest w Krakowie, ale należy spodziewać się, że pojawi się również w Warszawie, Wrocławiu i Katowicach. Teraz rząd zdecydował się na przygotowanie przepisów umożliwiających prowadzenie SCT w oparciu o dane, o które już od dawna postulowali m.in. zarówno samorządowcy, jak i organizacje branżowe związane z elektromobilnością.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

System automatyczny, bo wzór nalepki ma istotną wadę

Cały problem związany z oznakowaniem pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT dotyczył braku kluczowej informacji na nalepkach, które według pierwotnego założenia miały być umieszczane na szybach pojazdów mogących poruszać się po strefie czystego transportu. Pomimo postulatów ze strony zainteresowanych podmiotów i organizacji, na nalepce nie znalazło się miejsce na wpis o normie Euro spełnianej przez dany pojazd. W efekcie mogło okazać się, że kierowcy, którzy chcieliby wjeżdżać do SCT w różnych gminach, musieliby naklejać na szybę pojazdu nawet kilka nalepek.

Aby ograniczyć ryzyko zasłaniania szyby przez wymagane naklejki, rząd chce dać gminom wybór: albo będą korzystały z systemu "nalepkowego", albo będą wykorzystywały system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Ten drugi jest oczywiście znacznie wygodniejszy z punktu widzenia kierowców, ale jak już wskazywaliśmy, wiąże się z większym nakładem pracy i środków finansowych w przypadku urzędników i gmin, na których terenie będą funkcjonowały SCT.

Gminy zyskają dostęp do kluczowej informacji

Aby wygodniejszy ze sposobów mógł funkcjonować, gminy musiałyby móc korzystać z niezbędnych danych. Wygląda na to, że zyskają taką możliwość. "Nowe przepisy znoszą te niedogodności i pozwalają gminom na wykorzystanie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w celu kontroli wjazdu aut do stref. Już wkrótce wjeżdżający do strefy nie będzie musiał przedstawiać w gminie dowodu rejestracyjnego — dane dla gmin będą dostępne online" — poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji. To właśnie ta zmiana umożliwi wprowadzenie systemów automatycznej kontroli wjazdu do SCT.

Resort cyfryzacji przekazał, że już wkrótce ruszy mechanizm, który automatycznie uzupełni dane o normie Euro w bazie CEPiK. Dzięki temu ta kluczowa informacja powinna zostać uwidoczniona dla pojazdów, dla których nie została wpisana podczas rejestracji pojazdu. Wszyscy zainteresowani właściciele aut już od 21 września 2023 r. będą mogli sprawdzić dane pojazdu pod kątem normy Euro — wystarczy skorzystać z ogólnodostępnej usługi Historia Pojazdu na stronie historiapojazdu.gov.pl.