O rynku opon osobowych w Polsce i Europie mówił Jerzy Molenda, Dyrektor Handlowy firmy Continental Polska. Sprzedaż na naszym kontynencie w minionym roku wyniosła 218 milionów sztuk i była niższa o 5 procent w stosunku do roku 2008. Sprzedano ponad 151 mln sztuk opon letnich (spadek o 7 procent) oraz ponad 66,2 mln opon zimowych (wzrost o 1 procent). Największym rynkiem były Niemcy (45 mln), a Polska okazała się siódmym rynkiem (9,7 mln).
Synteza rynku europejskiego według kategorii marek wykazuje, że 56 procent stanowią opony do pojazdów premium, 26 procent - do medium, a 18 procent - do segmentu budget.
Sprzedaż w Polsce wzrosła! Co prawda tylko o 0,1 procenta (z 9729 do 9738 tys.), ale jest to jedyny taki rynek na kontynencie!Opon letnich sprzedano 5045 tys. (poprzednio 5405 tys., czyli o 7 % więcej), natomiast zimowych 4692 tys. (poprzednio 4324 tys., czyli o 9 procent mniej). Segmentacja rynku w Polsce przedstawia się następująco: 25 % - premium, 29 % - medium, 40 % - budget.
Jak oszacował Jerzy Mendala w 2010 roku wzrost sprzedaży w naszym kraju powinien osiągnąć 3 procent.
O oponach do samochodów ciężarowych mówił Grzegorz Jaziak. W Europie sprzedano w 2009 roku 8865 tys. sztuk, czyli o 16 procent mniej niż rok wcześniej. W Polsce zanotowano najniższy spadek sprzedaży na kontynencie - wyniósł on 4,7 procenta (nabywców znalazło 606 tys. sztuk). W ostatnich trzech miesiącach w naszym kraju nastąpił duży wzrost sprzedaży. W styczniu i lutym wyniósł on aż 119,4 procent w stosunku do roku 2009. Najpopularniejszym wymiarem jest 385/65 R22.5.
Dyrektor Generalny Continental Polska, Piotr Zielak stwierdził, że firma jest bardzo zadowolona z rozpoczęcia 2010 roku.
- Nasza pozycja się umacnia, a strata do lidera sprzedaży się systematycznie zmniejsza. Przestaliśmy też czuć "na plecach" oddechu trzeciej firmy pod względem sprzedaży. Muszę przyznać, że ograniczenie produkcji w kryzysowym 2009 roku spowodowało pewien niedobór asortymentu w naszym rynku. Mam jednak nadzieje, że sytuacja szybko zostanie opanowana. W naszym koncernie wyroby z gumy stanowią około jednej trzeciej działalności, zarobiły w minionym roku około miliarda euro. Pewnym problemem jest wzrost cen kauczuku na światowych rynkach, co przekłada się na zwiększenie cen opon. Na szczęście kurs złotego powoduje, że w Polsce ceny powinny być w tym roku stabilne i niezmienne w stosunku do ubiegłego - podsumował Piotr Zielak.
Podczas spotkania zaprezentowana też została najnowsza opona ContiSportContact 5 P. Jak podkreślił Krzysztof Raszkowski - jest to specjalne ogumienie do samochodów sportowych i pojazdów tuningowanych. Stworzono nowe bieżniki: osobne wersje na osie przednie i tylne w celu zapewnienia lepszej przyczepności i poprawy właściwości jezdnych. Nowe ogumienie na ubiegłorocznych Targach Motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie było prezentowane na pojazdach Mercedes AMG oraz na nowym Audi TT RS.
Pojazdy z wyczynowymi silnikami i tylnym napędem mają znacznie lepsze osiągi pod względem przyspieszenia, hamowania i właściwości jezdnych, jeżeli są wyposażone w opony o różnym rozmiarze na przedniej i tylnej osi. Opony ContiSportContact 5P zostały zaprojektowane w taki sposób, aby siły odpowiadające za przyspieszenie generowane na tylnej osi były przenoszone przy maksymalnej przyczepności. Wzór bieżnika zapewnia zatem dużą powierzchnię styku, co gwarantuje optymalne przeniesienie sił. Dwa solidne centralne żebra asymetrycznego bieżnika gwarantują maksymalną przyczepność tylnych kół. Dzięki nim moc służąca do rozpędzenia pojazdu nie jest marnowana w trakcie gwałtownego przyspieszania. Jednocześnie struktura bloków na zewnętrznym barku przedniej opony zapewnia skuteczne przenoszenie sił bocznych. Jest to korzystne przede wszystkim z punktu widzenia precyzyjnych właściwości jezdnych, ponieważ polecenia wynikające z obracania kierownicą przenoszone są szybko i bezpiecznie.
W celu poprawy charakterystyki pod tym względem konstruktorzy opony zrezygnowali z jednego z dwóch centralnych żeber w celu rozmieszczenia struktury blokowej na szerszej powierzchni. Skrócenie drogi hamowania i poprawę precyzji manewrowania osiągnięto dzięki konstrukcji, w której bloki, za pośrednictwem krótkich elementów bieżnika, opierając się o siebie nie zmieniają swojej pozycji.
Obydwie wersje opony, na przedniej i tylnej osi, ze sobą współpracują, umożliwiając sportową i dynamiczną jazdę, której styl można różnicować w zależności od warunków na drodze.
Nowe opony ContiSportContact 5 P to konstrukcja hybrydowa, będąca połączeniem tradycyjnych blokowych i żebrowanych wzorów bieżnika. Rowki w blokach na krawędziach opony nacięte są pod kątem 45 stopni. Taki wzór rowków zapobiega „podwijaniu” się poszczególnych bloków przy ekstremalnym nacisku. Dzięki temu opona zachowuje większą powierzchnię kontaktu z nawierzchnią, co skraca drogę hamowania.
Liczne małe bloki bieżnika w środkowej i wewnętrznej jego części powodują wiele poprzecznych krawędzi na powierzchni opony. Krawędzie te przecinają warstwę wody na szosie tak samo jak robi to wycieraczka szyby czołowej i bardzo szybko kierują wodę pod bloki bieżnika.
Nowe związki węgla oraz żywice decydują o odpowiedniej elastyczności i sztywności gumy, a więc parametrach istotnych odpowiednio dla przyczepności i precyzji prowadzenia. Zamiast nylonu stosowanego zazwyczaj w osnowie opon sportowych inżynierowie Continental użyli mieszanki włókien aramidowych i nylonowych. Takie połączenie poprawia elastyczność i sztywność strefy kontaktu opony, zapewniając skuteczne, bezpieczne i bardziej bezpośrednie przenoszenie poleceń związanych ze zmianą kierunku ruchu i hamowaniem z opony na nawierzchnię.
ContiSportContact 5 P otrzymała akceptację Mercedes-Benz AMG dla modeli C 63, E 63 i SLS, Audi dla TT RS oraz Renault dla Mégane III Sport. Także partnerzy technologiczni Continental w sektorze profesjonalnego tuningu: Abt, AC Schnitzer, Techart i Lorinser docenili dobre prowadzenie, przyczepność i charakterystykę hamowania.
Rozmiary opony na przednią oś rozpoczynają się od 235/40 ZR 18 Y XL MO, a kończą na 315/25 ZR 23 XL. Natomiast na tylna oś odpowiednio: 255/35 ZR 18 Y XL MO oraz 295/30 ZR 21 XL (325/25 ZR 20 XL).
Galeria zdjęć
Optymizm na rynku opon. Nowa ContiSportContact 5 P do samochodów sportowych
Optymizm na rynku opon. Nowa ContiSportContact 5 P do samochodów sportowych
Optymizm na rynku opon. Nowa ContiSportContact 5 P do samochodów sportowych
Optymizm na rynku opon. Nowa ContiSportContact 5 P do samochodów sportowych
Optymizm na rynku opon. Nowa ContiSportContact 5 P do samochodów sportowych