Przetarg wygrała firma Mirbud, która podjęła się wybudowania 24 km autostrady za 857 mln zł. Na trasie powstanie 16 wiaduktów, trzy mosty, kładka dla pieszych, przepusty dla zwierząt i ekrany dźwiękochłonne. Docelowo na zaplanowanym odcinku powstaną także trzy miejsca obsługi podróżnych: w Siomkach, Woli Krzysztoporskiej i Danielowie. Co ważniejsze nowy odcinek będzie miał po trzy pasy ruchu w każdą stronę.

Foto: GDDKiA
Nowi odcinek autostrady A1

Podpisana umowa oznacza, że wszystkie odcinki trasy A1 są już w realizacji. Według zapewnień GDDKiA cała autostrada będzie ukończona już w 2022 roku. To pozwoli skrócić przejazd z Trójmiasta do granicy z Czechami w Gorzyczkach do 5 godzin, a przepustowość trasy wzrośnie o ok. 50 proc. w stosunku do stanu obecnego. Z kolei betonowa nawierzchnia, według ocen specjalistów, powinna wytrzymać bez poważniejszych zabiegów remontowych 30-40 lat.

Już w tym roku będą nowe odcinki A1

Aktualnie najdłuższym odcinkiem autostrady A1 oddanym do użytku jest ten od węzła Gdańsk Południe do węzła Tuszyn (blisko 340 km). Ponadto kierowcy mogą już korzystać z krótszego odcinka na południu kraju – od Pyrzowic do granicy z Czechami (ok. 92 km).

Brakująca część trasy została podzielona na dziewięć odcinków realizacyjnych. W tym roku GDDKiA planuje oddać do użytkowania trzy z nich o łącznej długości 36,6 km, znajdujące się pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice. Cała trasa ma być ukończona w drugiej połowie 2022 r.

Foto: GDDKiA
Autostrada A1