Auto Świat Wiadomości Aktualności Polacy szykują się na wakacje. Duże wzrosty sprzedaży nie tylko kamperów. Przebija się polska marka

Polacy szykują się na wakacje. Duże wzrosty sprzedaży nie tylko kamperów. Przebija się polska marka

To może być bardzo dobry sezon dla producentów kamperów i przyczep kempingowych w Polsce. Rośnie też zainteresowanie używanymi pojazdami z importu. Optymistyczne dane za pierwszy kwartał 2024 r. opublikowały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa (SPGC).

Kampery VW
Kampery VWŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Raport bazuje na Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po kiepskim 2023 r., w którym mówiono o końcu efektu pandemii COVID-19 (w ciągu 12 miesięcy zarejestrowano tylko 1870 nowych kamperów), widać wyraźne odbicie, co powinno cieszyć całą branżę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Bardzo duże wzrosty na początku roku

W pierwszym kwartale 2024 r. odnotowano wzrost liczby pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych o 41,2 proc. r/r (+127 sztuk, łącznie 435).

Jeśli chodzi o nowe przyczepy kempingowe, to w tym okresie zarejestrowano ich o 10,2 proc. więcej (+20 sztuk, łącznie 216).

Te wyniki pokazują, że utrzymuje się trend zapoczątkowany w czasie pandemii i możemy liczyć na dalsze wzrosty. Trzeba też dodać, że I i II kwartał to czas, kiedy miłośnicy karawaningu kupują pojazdy z myślą o wakacjach. Nie bez znaczenia jest też fakt, mamy już za sobą problemy z dostępnością podwozi, na których są zabudowywane pojazdy kempingowe, ale też, że w ostatnim czasie pojawiło się kilka intensywnych kampanii reklamowych poświęconych pojazdom kempingowym. Wszystko to powoduje, że na przyszłość karawaningu możemy patrzeć z optymizmem

- powiedział Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Volkswagen i długo nic. Wśród przyczep hitem Niewiadów

W kategorii nowych kamperów na polskim rynku dzieli i rządzi Volkswagen z modelami Caddy California, California i Grand California. Dalej w zestawieniu przeważają mniejsze wytwórnie, które bazują na wielkoseryjnych pojazdach, oczywiście z wyjątkiem Mercedesa.

TOP marek nowych kamperów (okres I-III 2024)

  • 1. Volkswagen: 178 szt.;
  • 2. Beninmar: 29 szt.;
  • 3. Roller Team: 20 szt.;
  • 4. Capron: 18 szt.;
  • Mercedes-Benz: 18 szt.

Z kolei wśród przyczep liderem jest dobrze zanan polska marka Niewiadów, ale tutaj przewaga nad pozostałymi graczami nie jest aż tak duża.

TOP marek nowych przyczep kempingowych (okres I-III 2024)

  • 1. Niewiadów: 66 szt.;
  • 2. Hobby: 52 szt.;
  • 3. Adria: 25 szt.;
  • 4. Knaus: 13 szt.;
  • Dethleffs: 13 szt.;
  • Fendt Caravan: 13 szt.
Wystawa kamperów
Wystawa kamperówŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Sprowadzamy więcej używanych niż kupujemy nowych

Znaczące wzrosty zaobserwowano także wśród pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych. W pierwszym kwartale w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale ich o 72,2 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej (+270 sztuk, łącznie 644). W tym przypadku przeważają włoskie pojazdy.

  • 1. Fiat: 224 szt.;
  • 2. Volkswagen: 49 szt.;
  • 3. Ford: 45 szt.;
  • 4. Peugeot: 28 szt.;
  • 5. Citroen: 26 szt.

Najwięcej kamperów z drugiej ręki trafiło do Polski z Niemiec i Francji, odpowiednio: 268 i 123 egzemplarze.

Od stycznia do marca w Polsce zarejestrowano ponadto 1853 używane przyczepy kempingowe z zagranicy, co stanowi wzrost o 7 proc. r/r (+121 sztuk, łącznie 1853). Importujemy je najchętniej z Danii (414 szt.), Wielkiej Brytanii (330 szt.), Niemiec (320 szt.) oraz Holandii (317 szt.).

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków