Można nawet śmiało zaryzykować stwierdzenie, że Renault uzurpowało sobie wówczas prawo do zaszczytnego miana kreatorów samochodowej mody. Za Laguną poszły inne, znacznie śmielsze propozycje (Avan-time, Vel Satis), które jednak nie znalazły uznania u klientów.Sama Laguna II jest naszym zdaniem na tyle udanym projektem, że nawet dziś nie można jej zarzucić nienowoczesnego wyglądu. Jaką więc drogą podąży firma z jej następcą? Czy zdecyduje się na bardziej zachowawcze działanie, czy może pójdzie na całość?Mniej ekstrawagancko niż przy Vel Satisie Częściową odpowiedź na to pytanie daje koncepcyjny Fluence, którego zaprezentowano w 2004 roku. Mówiło się wówczas, że jest to niemalże gotowa Laguna w wersji coupé. Później firma dementowała doniesienia, że taka wersja jest w ogóle planowana. Dziś losy Laguny ze sportowym nadwoziem nie są jeszcze przesądzone, aleszef stylistów Renault Patrick le Quement o potencjalnym, rynkowym konkurencie - Peugeocie 407 - wyrażał się w samych superlatywach, a przecież ta firma ma w ofercie odmianę coupé. Nasze komputerowe wyobrażenia nowej Laguny (wewnętrzne oznaczenie X91) pokazują, że Fluence wywarł duży wpływ na nowe auto - przód i tył pojazdu najprawdopodobniej będą bardzo podobne.Najnowsza Laguna ma się opierać na wspólnej płycie podłogowej Nissana i Renault (w przyszłości będzie jej używać także kolejne wcielenie Primery). Szczegóły techniczne owiane są jeszcze tajemnicą, ale wiadomo, że nowa Laguna będzie autem większym niż poprzednik (czy mogło w ogóle być inaczej?), co zaowocuje znacznie większą przestrzenią wewnątrz pojazdu. Projektanci zapowiadają także inne podejście do problemu ochrony pieszych. Wiadomo, że aby zabezpieczenie mogło być skuteczne, przednia maska musi mieć odpowiednią długość. Designerzy zapowiadają jednak, że nie przybierze to formy podobnej do tej znanej z "407". Współpraca z Nissanem także przy napędziePaleta silników ma opierać się na jednostkach 4-cylindrowych. Najprawdopodobniej firma będzie chciała wrócić do motorów benzynowych z bezpośrednim wtryskiem (2.0 IDE był przez jakiś czas oferowany bez specjalnego powodzenia także w obecnej Lagunie), tym razem wyposażonych w turbodoładowanie (takie połączenie daje znacznie lepsze efekty). Przy dieslach moc jednostek ma się zawieraç w przedziale 100-165 KM. Prace nad nowymi jednostkami są prowadzone wspólnie z japońskim partnerem - Nissanem. Premiera nowej Laguny odbędzie się najprawdopodobniej wiosną przyszłego roku na salonie genewskim, a kilka tygodni później auto trafi do sprzedaży.Historia modeluLata produkcji 1993-2000: Następca kanciastego Renault 21. Dwa lata po debiucie hatchbacka pojawiła się wersja kombi Lata produkcji 2000-2007: Wiosną zeszłego roku auto przeszło nieznaczny restyling nadwozia i wnętrza