- Tempomat jest standardowym wyposażeniem większości współczesnych aut, pozwalając na wygodniejszą i bardziej kontrolowaną jazdę
- Obecnie istnieją dwa rodzaje tempomatów: klasyczny i adaptacyjny (ACC), który dostosowuje prędkość do otoczenia
- Producenci zalecają wyłączanie aktywnego tempomatu w trudnych warunkach, np. na zakrętach, podczas opadów czy na stromych zjazdach
Tempomat, jako urządzenie automatycznie regulujące prędkość, jest dziś praktycznie standardowym wyposażeniem większości aut. Udogodnienie to zostało wymyślone przez amerykańskiego wynalazcę Ralpha Teetora już w 1936 r. Jednak pierwsze auta wyposażone w to usprawnienie Chrysler zaczął produkować dopiero w 1958 r.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoObecnie sprzedawane samochody mają dwa rodzaje tempomatów. Klasyczny, który cały czas trzyma stałą prędkość, oraz bardziej nowoczesne, tzw. tempomaty adaptacyjne (ACC), które samodzielnie dostosowują prędkość m.in. do natężenia ruchu, prędkości innych aut na podstawie sygnałów zbieranych z otoczenia.
Czy auto z tempomatem może ciągnąć przyczepę?
Systemy ACC korzystają z radarów i kamer. Jednak ich oprogramowanie jest dostosowane do określonych parametrów pojazdu. Wzrost masy po podłączeniu przyczepy może zaburzyć skuteczność automatycznego hamowania i przyspieszania. W niektórych modelach samochodów ACC działa z przyczepą, ale w ograniczonym zakresie — na przykład system może nie zatrzymywać pojazdu do zera lub nie uruchamiać funkcji stop&go w korku.
- Przeczytaj również: Mandat za 120 km/h na ekspresówce i utrata prawka za D-42. Polskie przepisy są pełne pułapek
Jak ciągnąć autem z tempomatem przyczepę?
Producenci samochodów zalecają, by podczas jazdy z przyczepą, zwłaszcza w trudnych warunkach, kierowcy wyłączali aktywny tempomat. Dotyczy to sytuacji takich jak pokonywanie zakrętów, jazda podczas opadów deszczu lub śniegu, a także zjazdy ze stromych wzniesień. W takich okolicznościach automatyczne systemy mogą nie być w stanie odpowiednio zareagować na dynamicznie zmieniające się warunki na drodze.