Logo
WiadomościAktualnościTempomat to nie zawsze dobry pomysł. Sprawdź, kiedy może zawieść kierowcę

Tempomat to nie zawsze dobry pomysł. Sprawdź, kiedy może zawieść kierowcę

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec
  • Tempomat jest standardowym wyposażeniem większości współczesnych aut, pozwalając na wygodniejszą i bardziej kontrolowaną jazdę
  • Obecnie istnieją dwa rodzaje tempomatów: klasyczny i adaptacyjny (ACC), który dostosowuje prędkość do otoczenia
  • Producenci zalecają wyłączanie aktywnego tempomatu w trudnych warunkach, np. na zakrętach, podczas opadów czy na stromych zjazdach
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Tempomat, jako urządzenie automatycznie regulujące prędkość, jest dziś praktycznie standardowym wyposażeniem większości aut. Udogodnienie to zostało wymyślone przez amerykańskiego wynalazcę Ralpha Teetora już w 1936 r. Jednak pierwsze auta wyposażone w to usprawnienie Chrysler zaczął produkować dopiero w 1958 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są rodzaje tempomatów?
Kiedy należy wyłączyć tempomat?
Kto wynalazł tempomat?
Czy tempomat działa z przyczepą?

Obecnie sprzedawane samochody mają dwa rodzaje tempomatów. Klasyczny, który cały czas trzyma stałą prędkość, oraz bardziej nowoczesne, tzw. tempomaty adaptacyjne (ACC), które samodzielnie dostosowują prędkość m.in. do natężenia ruchu, prędkości innych aut na podstawie sygnałów zbieranych z otoczenia.

Czy auto z tempomatem może ciągnąć przyczepę?

Systemy ACC korzystają z radarów i kamer. Jednak ich oprogramowanie jest dostosowane do określonych parametrów pojazdu. Wzrost masy po podłączeniu przyczepy może zaburzyć skuteczność automatycznego hamowania i przyspieszania. W niektórych modelach samochodów ACC działa z przyczepą, ale w ograniczonym zakresie — na przykład system może nie zatrzymywać pojazdu do zera lub nie uruchamiać funkcji stop&go w korku.

Jak ciągnąć autem z tempomatem przyczepę?

Producenci samochodów zalecają, by podczas jazdy z przyczepą, zwłaszcza w trudnych warunkach, kierowcy wyłączali aktywny tempomat. Dotyczy to sytuacji takich jak pokonywanie zakrętów, jazda podczas opadów deszczu lub śniegu, a także zjazdy ze stromych wzniesień. W takich okolicznościach automatyczne systemy mogą nie być w stanie odpowiednio zareagować na dynamicznie zmieniające się warunki na drodze.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec
Udostępnij:
Powiązane tematy: Przyczepa tempomat
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium