Euro NCAP – europejska niezależna organizacja badająca bezpieczeństwo aut podczas zderzeń – wzięła na warsztat 4 modele: Skodę Kodiaq, Mini Countrymana, Nissana Micrę oraz Suzuki Swifta.
Wszystkie auta oprócz tradycyjnych testów zderzeniowych (przednich i bocznych) sprawdzone zostały także pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa pieszym podczas kolizji.
Aby uzyskać maksymalną cenę 5 gwiazdek nowy samochód musi mieć system wykrywania pieszych (AEB). Taki system ostrzega kierowcę o pojawieniu się pieszego w niebezpiecznej odległości przed autem. Oprócz sygnału ostrzegawczego system może wyhamować samochód, jeśli kierowca w porę nie zareaguje na ostrzeżenie.
W ostatnio zbadanych samochodach system AEB jest dostępny seryjnie w Skodzie Kodiaq oraz jako opcja w Mini Countrymanie. I właśnie te dwa modele otrzymały od Euro NCAP najwyższe noty – 5 gwiazdek.
Suzuki Swift w końcowej ocenie uzyskało 3 gwiazdki (model standardowy) oraz cztery – w przypadku auta z opcjonalnym wyposażeniem.
Galeria zdjęć
Crash test Skody Kodiaq. Ocena 5 gwiazdek. Zderzenie całą szerokością przodu – ochrona głowy oraz kolan kierowcy i pasażera – dobra. Podobne wyniki przy uderzeniu offsetowym (częścią przodu w odkształcalną barierę). Dobra ochrona kierowcy i pasażerów przy uderzeniu bocznym i w tył pojazdu. Ochrona pieszych – dobra i odpowiednia w obrębie przedniego pasa i maski. Słaba – w okolicy reflektorów i słupków przednich
Nissan Micra. Crash test pełną szerokością przodu auta. Ochrona kierowcy – dobra, pasażera z tyłu – dobra i odpwiednia. Przy zderzeniu offsetowym – ochrona kierowcy dobra i odpowiednia, paasażera – dobra w całym zakresie. Przy zderzeniu bocznym – ochrona dobra, przy uderzeniu w tył auta – zagrożenia dla kręgosłupa szyjnego pasażera na tylnym siedzeniu Ochrona pieszych – dobra z przodu auta i na środku maski, zagrożenie – w okolicy przednich słupków
Nissan Micra – crash test z barierą odkształcalną, częścią szerokości auta. Ochrona kierowcy – dobra i odpowiednia, pasażera – dobra
Suzuki Swift. Crash test całą szerokością przodu. Ochrona kierowcy i pasażera z tyłu – na tym samym poziomie: głowa i kolana – dobra, tyłów – odpowiednia
Suzuki Swift – crash test z odkształcalną barierą – zagrożenie dla tułowia kierowcy. Dobra ochrona przy uderzeniu bocznym, zagrożenie dla kręgosłupa szynego dla pasażera na tylnym siedzeniu – przy uderzeniu w tył auta. Ochrona pasażerów – dobra i odpowiednia z przodu i na masce, zagrożenie w okolicy słupków przednich i z przodu maski w okolicach zamka
Mini Countryman. 5 gwiazdek. Dobra ochrona głów i kolan kierowcy oraz pasażerów podczas zderzeń czołowych i offsetowych. Małe zagrożenie dla tułowia kierocy i pasażera z tyłu. Dobra ochrona pieszych. Zagrożenie – u zbiegu maski i pasa pzedniego oraz na podszybiu.