Starając się, aby nasze auta spełniały wszystkie wymogi kodeksu drogowego, montaż przeprowadziliśmy na stanowisku diagnostycznym. Pierwsze wrażenie, jakie odnieśliśmy po montażu, to ogromna różnica jasności pomiędzy lampą wyładowczą a żarówką H4. Kolor światła to nie wszystko. Po skontrolowaniu snopa światła wszystko stało się jasne - autem wyposażonym w uniwersalny zestaw ksenonów nie można jeździć po drogach publicznych, reflektorw nie wyposażony nie spełnia żadnych norm!Tylko H4Homologacja. Należy pamiętać o tym, że każdy reflektor samochodowy ma oznaczenia homologacyjne określające rodzaj źródła światła. Jego samowolna zmiana może mieć poważne konsekwencje. Najmniej dotkliwą jest utrata dowodu rejestracyjnego. Jeśli jednak dojdzie do wypadku...Montaż trwa kilka chwilZamontowanie uniwersalnych lamp wyładowczych wraz z niezbędnymi przetwornicami trwa kilka minut. Producent postarał się o to, aby poradził z tym sobie każdy, kto choć raz w życiu wymieniał żarówkę. Aby zrobić to profesjonalnie, należy w obudowie reflektora wykonać spory otwór, który zaślepia się gumowym kółkiem - ciekawe, czy reflektor będzie szczelny?ZestawZestaw biksenonów. Producent pomyślał o wszystkim - zestaw skonstruowano tak, aby jego montaż był bardzo prosty. Produkt jest objęty gwarancją, a nawet ma jakieś oznaczenia homologacyjne.Palnik ksenonowyJak widać na urządzeniu pomiarowym kolor, światła to nie wszystko. Liczy się również jego rozkład. W tym przypadku trudno określić jak na drodze rozłoży się plama światła. Reflektor przystosowany do żarówki H4, w którym zamontowano lampę wyładowczą, nie świeci tak, jak powinien, auto będzie oślepiać i z pewnością nie przejdzie badania technicznego.Żarówka H4Inaczej jest w przypadku reflektora wyposażonego w przewidzianą przez producenta żarówkę H4. Tutaj plama światła układa się prawidłowo, z tak ustawionym reflektorem nie będziemy oślepiać innych użytkowników dróg. I co równie ważne, bez problemu przejdziemy okresowe badanie techniczne.Za i przeciwGłównie dla zawodników.Sprzedajemy zestawy ksenonowe, bo gwarantują one większe bezpieczeństwo zawodnikom podczas imprez. Nasze zestawy mają atest TÜV, więc teoretycznie mogą być montowane w autach poruszających się po drogach publicznych, jednak pod warunkiem, że reflektor, w którym zostaną zamontowane, będzie spełniał wymagania Prawa o ruchu drogowym. Odradzamy montaż zestawów ksenonowych w lampach przystosowanych do żarówek halogenowych, wiemy jednak, że kierowcy montują nasze zestawy. Niestety nie jest to zgodne z przepisami. Nie słyszałem, aby ktokolwiek miał problemy z policją albo z badaniami technicznymi, jeśli światła po zamontowaniu zestawu ksenonowe zostaną dobrze ustawione.Piotr DobrowolskiJC Auto s.aTo jest niezgodne z prawem.Montaż lamp wyładowczych w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych jest niezgodny z homologacją reflektora oraz przepisami. Najmniej bolesną sankcją jest utrata dowodu rejestracyjnego. Przypuśćmy, że tak zmodyfikowane auto bierze udział w wypadku. Jeśli okaże się, że w reflektorach zamontowano nieodpowiednie źródło światła, to możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności przez ubezpieczyciela za spowodowanie wypadku. Konsekwencje poniesie także firma sprzedająca takie zestawy, jeśli na pudełku nie poinformuje, do czego one służą. Argumentu, że policja rzadko zatrzymuje auta z takim oświetleniem, nie będę nawet komentować. Stanowczo odradzam montaż takich zestawów.Robert RybickiAuto Świat
Tylko poza drogą
Po przeprowadzeniu testu ostrzegamy - jeśli nie chcesz stracić dowodu rejestracyjnego swojego auta, to zapomnij o takich przeróbkach. Zestawy służące do przeróbki reflektorów przystosowanych do halogenowych żarówek na reflektory ksenonowe może i są prostym rozwiązaniem, ale decydując się na taką modyfikację, trzeba być świadomym, że auto w nie wyposażone nie może poruszać się po drogach publicznych.