Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA rozpoczyna przebudowę DK94 w Olkuszu. To trasa pozwalająca ominąć drogą autostradę A4 Katowice — Kraków

GDDKiA rozpoczyna przebudowę DK94 w Olkuszu. To trasa pozwalająca ominąć drogą autostradę A4 Katowice — Kraków

Już w poniedziałek 19 sierpnia rozpoczną się zasadnicze prace związane z przebudową fragmentu drogi DK94 w Olkuszu. Trasa jest bezpłatną alternatywą dla bardzo drogiego odcinka autostrady A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że modernizacja "starej czwórki" wymusi całkowite zamknięcie południowej jezdni (w kierunku Krakowa) i skierowanie pojazdów na drugą jezdnię.

DK94 w Olkuszu zostanie przebudowana
GDDKiA
DK94 w Olkuszu zostanie przebudowana
  • Drogowcy rozpoczynają prace przy modernizacji fragmentu drogi DK94 w Olkuszu, w związku z czym z ruchu wyłączona zostanie jezdnia w kierunku Krakowa
  • Ruch zostanie skierowany na drugą jezdnię, a przebudowa trasy będzie wiązała się z utrudnieniami dla kierowców
  • Modernizacja ma poprawić komfort życia mieszkańców i zwiększyć bezpieczeństwo na DK94

Sierpień to jeden z dwóch miesięcy szczytu ruchu turystycznego. Na drogi wyjeżdżają wtedy tysiące kierowców, którzy podczas dojazdu na wakacyjny wypoczynek i powrotów do domu chętnie korzystają z alternatywnych tras dla płatnych odcinków autostrad. Teraz jedna z tych alternatyw, konkretnie dla autostrady A4, będzie modernizowana.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Modernizacja DK94 w Olkuszu — jedna jezdnia zostanie wyłączona z ruchu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że już od poniedziałku 19 sierpnia br. całkowicie zostanie zamknięta południowa jezdnia (w kierunku Krakowa) drogi krajowej DK94 w Olkuszu. Wyłączenie jezdni związane jest z zasadniczymi pracami przy modernizacji 4,4-kilometrowego fragmentu "starej czwórki".

Podczas prac kierowcy nie będą mogli korzystać z części DK94 od okolic Grodziska na ul. Staromiejskiej do skrzyżowania z ul. Pakuską. W tym czasie ruch w obu kierunkach zostanie skierowany na drugą jezdnię, którą przed remontem samochody jeździły wyłącznie w kierunku Dąbrowy Górniczej. Już teraz drogowcy zapowiadają, że przebudowa DK94 będzie wiązała się z utrudnieniami w ruchu podczas przejazdu ulicami miasta.

Kluczowe zmiany w organizacji ruchu:

  • zamknięcie skrzyżowania DK94 z ul. Kruszcową (objazd ul. Mickiewicza, ul. Sławkowską, ul. Budowlanych, ul. Powstańców Śląskich); 
  • w miejsce sygnalizacji świetlnej powstanie tymczasowe rondo na skrzyżowaniu DK94 z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza; 
  • na skrzyżowaniu DK94 z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki nigdzie nie będzie można skręcać w lewo. Objazdy ul. Rabsztyńską, ul. Sikorka i DW783 oraz ul. Górniczą i ul. Mickiewicza; 
  • nie będzie przejazdu między ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki. Objazdy DK94, DW783 i ul. Sikorka oraz ul. 29 Listopada i DW791.

Od ronda turbinowego, do dwupoziomego skrzyżowania

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie m.in. sześć skrzyżowań oraz dwa przejścia podziemne. Ponadto powstanie kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną, a nawierzchnia drogi zostanie przystosowana do nośności 11,5 t/oś. Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta — pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską — pojawi się dwupoziomowy węzeł, na którym drogi do obsługi ruchu lokalnego poprowadzone będą na poziomie gruntu, a droga krajowa przebiegnie pod skrzyżowaniem. Nowością będzie również rondu turbinowe, które pojawi się na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową.

GDDKiA przypomina, że prowadząca przez Olkusz droga DK94 jest jedną z pięciu (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice), które zapewniają bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją śląską. Z przeprowadzonego w latach 2020-2021 pomiaru ruchu wynika, że "starą czwórką" przez Olkusz każdego dnia przejeżdża niemal 33 tys. pojazdów. W porównaniu z badaniem z 2015 r. oznacza to wzrost natężenia ruchu o 25 proc.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji