To był jeden z najlepiej sprzedających się modeli szwedzkiego producenta. Powstało 667 323 egzemplarzy - 234 209 sedanów, 359 917 coupe oraz 73 196 kombi, z tego 60% trafiło na eksport.
To auto zaprojektował niedawno zmarły Jan Wilsgaard. Inspiracją były amerykańskie auta z początku lat 50. - sedan Chrysler New Yorker oraz Chrysler 300C hardtop coupé. W jednym z wywiadów projektant powiedział, że zainspirował go Kaiser, którego zobaczył w porcie
Auto otrzymało nazwę Amazon. Nawiązywała ona do mitologii greckiej, gdzie Amazonki były plemieniem walecznych kobiet. Według legend amputowały sobie jedną z piersi, aby lepiej strzelać z łuku (z greckiego "a mazos" oznacza "bez piersi"). Niestety, okazało się, że ta nazwa w motoryzacji jest już zajęta. Niemiecki producent motocykli dla jednego ze swych mopedów zastrzegł termin Amazone. Ostatecznie po uzgodnieniach obu firm ustalono, że Volvo nazwę Amazon może używać wyłącznie na rynku skandynawskim. Na innych auto otrzymało liczbowe oznaczenie 120. Do napędu na tylne koła zastosowano 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 60 KM, który współpracował z trzybiegowa przekładnią manualną.
Przez pierwszych kilka lat Amazon dostępny był jako czterodrzwiowy sedan. Niemal od początku jego produkcji na przednich siedzeniach standardowo montowano pasy bezpieczeństwa. W roku 1961 wprowadzono do produkcji dwudrzwiowy model oznaczony symbolem 130, a w kolejnym ukazała się wersja 220 kombi.
W 1967 roku do konstrukcji auta wprowadzono łamaną (w przypadku zderzenia) kolumnę kierownicy. Zastosowano także dwuobwodowy układ hamulcowy.
W pierwszym okresie model ten produkowano w zakładach w Lundby, a w 1964 przeniesiono do nowej fabryki w Torslanda. Był to także pierwszy model Volvo, który wytwarzano w Belgii, w Gent (od 1965 roku). Montowano go również w kanadyjskim Halifaksie. W Kanadzie sprzedawany był pod nazwą Volvo Canadian.
Ostatni Amazon zjechał z taśm zakładów w Torslanda 3 lipca 1970 roku.