Volvo Amazon był samochodem osobowym klasy średniej, który w dużej części zmotoryzował Skandynawię, mimo iż 60% jego produkcji przeznaczona była na eksport. Auto pojawiło się w 1957 roku, lecz nazwa Amazon, a w pierwszym roku właściwie Amason, obowiązywała tylko w Skandynawii, a uwagi na nazwę niemieckich motorynek Kreidler-Amazone, jednak z czasem nazwa ta wybiła się także poza granice północnej Europy. W pozostałych krajach, pojazd znany był jako seria 120/130/220 oraz w Kanadzie jako Canadian.
Początkowo Amazon występował jedynie jako 4-drzwiowy sedan, który otrzymał oznaczenie 120 (wyjątek stanowił model 123 GT, który poza krótkoseryjnym 122 SR był najmocniejszym Amazonem). W 1961 roku do oferty dołączył 2-drzwiowy sedan serii 130, a rok później gamę uzupełniło 5-drzwiowe kombi z poziomo dzieloną tylną klapą. Volvo Amazon, wraz z modelem PV544 były od 1959 roku pierwszymi seryjnie produkowanymi samochodami z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Poza tym,
Amazon był pierwszym 4-drzwiowym Volvo z samonośnym nadwoziem. Za elegancką i nietuzinkową linię odpowiedzialny był Jan Wilsgaard, który w późniejszym czasie zaprojektował także modele z serii 200 czy 700. W trakcie kolejnych lat produkcji, Szwedzi wprowadzali kolejne mniejsze i większe zmiany w Amazonie. 1962 rok przyniósł modernizację dzielonej atrapy chłodnicy. 2 lata później ten sam element znów został poprawiony, wraz z rączką klapy bagażnika oraz kołami. Dodatkowo wprowadzone zostały tarczowe hamulce na przedniej osi.
W ostatnich latach produkcji po raz kolejny zmieniono grill, wymieniono kierownicę i dodano wspomaganie kierownicy. Początkowo do napędu służył 1,6-litrowy benzyniak generujący 60 lub 76 (w modelu 122 S) KM. W 1961 roku pojemność zwiększono do 1.8 litra dzięki zwiększeniu skoku tłoka. Tym samym moc wzrosła do 68 i 80 KM, a od 1967 roku także do 96 KM. Największa, 2-litrowa jednostka występowała w wariancie 82- oraz 103-konnym. Z kolei przeznaczony do rajdów 122 SR rozwijał 128 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 3-biegowej skrzyni automatycznej bądź 3- lub 4-stopniowej przekładni manualnej z nadbiegiem na życzenie.
W 1970 roku zakończono produkcję Volvo Amazon, a jego następcą został model 140. Dzięki temu modelowi, Volvo zyskało miano nietuzinkowego, a jednocześnie nowoczesnego i bardzo bezpiecznego pojazdu, który do dziś znajduje swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.