Auto Świat Wiadomości Aktualności W 2025 r. zbudują 400 km nowych tras. Jest lista i mapa

W 2025 r. zbudują 400 km nowych tras. Jest lista i mapa

Nie tylko kierowcy niecierpliwie czekają na otwarcie nowych dróg. W tym roku czekają ich dobre wiadomości. GDDKiA planuje, że w 2025 r. powstanie aż 400 km nowych tras. Są wśród nich tak ważne arterie, jak autostrada A2, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej czy droga ekspresowa S3.

400 km nowych dróg w 2025 r
400 km nowych dróg w 2025 rGDDKiA
  • GDDKiA planuje oddać do użytku 400 km nowych dróg w 2025 r.
  • Planowane inwestycje obejmują m.in. autostradę A2, drogę ekspresową S3 i S1
  • Część inwestycji stanowi istotną część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T

Kolejne kilometry autostrady A2 na wschód od Warszawy, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, połączenie Szczecina i Świnoujścia drogą ekspresową S3, trzy odcinki S1 między Katowicami a granicą polsko-słowacką. To tylko niektóre z inwestycji, które w tym roku ma zamiar oddać w użytek kierowcom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA w przyszłym roku wydłuży o ponad 67 km autostradę A2. Dzięki temu połączy ona Białą Podlaską z Warszawą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie. Przyczyni się do tego otwarcie czterech odcinków A2 między węzłami Siedlce Południe i Biała Podlaska w woj. lubelskim.

W Polsce w 2025 r. powstanie 400 km nowych tras

GDDKiA w 2025 r. zamierza także oddać do użytku kierowcom trzy odcinki drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Łącznie będą one mieć ponad 36 km. GDDKiA chce, aby w ten sposób poprawił się dojazd z Katowic do Bielska-Białej. Posłużyć do tego mają dwa odcinki S1 między węzłami Oświęcim i Bielsko-Biała Hałcnów. Trasa przebiegnie dalej do polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń-Skalité. Natomiast pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą Polski powstanie odcinek S1 Przybędza – Milówka. Powstaną na nim dwa tunele pod masywem Baraniej Góry.

Mapa odcinków, które mają być oddane do użytku w 2025 r.
Mapa odcinków, które mają być oddane do użytku w 2025 r.GDDKiA

W 2025 r. zostaną oddane także dwa odcinki S3 na północ od Szczecina. Będą mieć długość 33 km. Dzięki nim powstanie ekspresowe połączenie stolicy woj. zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. Trasa ta to także dwa ostatnie odcinki S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce.

W 2025 r. kierowcy pojadą także odcinkiem drogi ekspresowej S6 od Koszalina do Słupska. GDDKiA w 2025 r. odda do ruchu również sąsiadującą z tym odcinkiemS6, drugą jezdnię obwodnicy Słupska.

W 2025 r. GDDKiA planuje również udostępnić kierowcom 42 km drogi ekspresowej S7, w tym Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej oraz odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim. W woj. podlaskim natomiast kierowcy będą mogli jeździć 34 km trasy S19.

GDDKiA od uciążliwego ruchu tranzytowego uwolni natomiast mieszkańców kilkunastu miejscowości, m.in. Opatowa, Suchowoli, Strzelec Krajeńskich czy Wąchocka. Te miasta w tym roku pozyskają obwodnice.

Tymi drogami pojedziemy w 2025 r.

W 2025 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 400,6 km nowych dróg:

  • A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód — Siedlce Południe),
  • A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
  • A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
  • A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
  • S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
  • S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
  • S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
  • S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
  • S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
  • S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
  • S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
  • S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
  • S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
  • S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
  • S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
  • S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
  • S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
  • S19 Haćki — Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
  • S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
  • S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
  • S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
  • DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
  • DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
  • DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
  • DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
  • DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
  • DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
  • DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
  • DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
  • DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
  • DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
  • DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
  • DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
  • DK75 łącznik brzeski (3 km),
  • DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
  • DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).

Polska rozbudowuje transeuropejską sieć transportową

GDDKiA planuje w 2025 r. oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg. Wiele z realizowanych przez generalną dyrekcję inwestycji stanowi też część tras o istotnym znaczeniu dla całej Unii Europejskiej. Wchodzą one w skład TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej.

Sieć TEN-T rozwijana jest w następujących etapach:

  • sieć bazowa do końca 2030 r., 
  • rozszerzona sieć bazowa do końca 2040 r., 
  • sieć kompleksowa do końca 2050 r. 

W ramach TEN-T funkcjonują europejskie korytarze transportowe. Ich celem jest przewóz osób i ładunków na kluczowych trasach międzynarodowych. W sumie w Europie funkcjonuje dziewięć europejskich korytarzy transportowych. Aż trzy z nich przebiegają przez Polskę.

GDDKiA sukcesywnie "odhacza" wykonanie kolejnych tras, które w ramach TEN-T ma do wykonania. Docelowa długość sieci ma wynieść ok. 7980 km, z czego ok. 2100 km to autostrady. Obecnie kierowcy mogą korzystać już z 5206 km dróg szybkiego ruchu. Z tego blisko 1885 km to autostrady, a 3321 km to drogi ekspresowe. GDDKiA w realizacji ma obecnie ponad 65 km autostrad i blisko 1270 km dróg ekspresowych, a w tym roku ogłosi przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km. Uzupełnią one istniejącą sieć.

TEN-T w Polsce prawie na ukończeniu

Cała sieć TEN-T w Polsce będzie miała długość ok. 7700 km. Sieć bazowa, czyli połączenia priorytetowe to ok 3900 km tras. Jest ona w dużej mierze ukończona. Polska ma ją zrealizować do 2030 r.

W ramach TEN-T działają już kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8. Na autostradzie A2 w tym roku oddane zostaną odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej. GDDKiA wyłoni w tym roku także wykonawców dalszej części do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie. W sprawie ostatniego fragmentu trasy od Dobrynia do granicy o długości 6,8 km zawieszono postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jego kontynuację GDDKiA uzależnia od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.

Kompletne są także ciągi dróg ekspresowych: S2 w Warszawie, S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, S17 od Warszawy do Lublina, S19 od Lublina do Rzeszowa (tutaj dobudowywana jest druga jezdnia od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki). Gotowa jest droga ekspresowa S22 od Elbląga do granicy Polski. Jak informuje GDDKiA, S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, z której już korzystają kierowcy, będzie w tym roku ukończona w pełnym, dwujezdniowym przekroju.

GDDKiA w tym roku odda do ruchu ostatnie dwa odcinki S3, a w kolejnych latach zamknie realizację S1 od Pyrzowic do Zwardonia. W 2025 r. udostępniony zostanie ponad 36 km, w tym odcinek tunelowy — obejście Węgierskiej Górki. W kolejnych latach oddany będzie także odcinek S7 od Gdańska do Warszawy, przy czym w 2025 r. zostanie oddany prawie 10-kilometrowy odcinek Modlin — Czosnów.

W Polsce sieć TEN-T powstaje szybciej, niż zakładano

GDDKiA według planu ma zakończyć budowę sieci bazowej do 2040 r. Do sieci tej zaliczono drogi we wschodniej części Polski. Większość z inwestycji będzie jednak zakończona wcześniej.

S12 od Lublina do granicy z Ukrainą w części już istnieje lub jest w trakcie realizacji. GDDKiA ma wykonawców S19 na odcinku od Denisk na Podlasiu do granic woj. mazowieckiego (w tym roku ogłoszone będą przetargi dla odcinka tej trasy na terenie Mazowsza) i dalej od granicy woj. mazowieckiego do Lublina, a także od Rzeszowa do granicy ze Słowacją.

Zapadła już też decyzja, jak ma wyglądać połączenie S61 z Białymstokiem. Od węzła Raczki w kierunku Augustowa i Białegostoku powstanie bezkolizyjna droga dwujezdniowa (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), czyli w parametrach drogi ekspresowej. Obecnie na DK8 GDDKiA realizuje jednojezdniowe obwodnice Białobrzegów, Sztabina oraz Suchowoli, a także przygotowuje dwujezdniowy odcinek pomiędzy Korycinem i Knyszynem koło Białegostoku.

W przypadku trasy Ełk — Białystok planem minimum jest budowa bezpiecznej i nowoczesnej drogi w układzie 2+1, z dwoma obwodnicami: Moniek i Grajewa. Trwa już realizacja odcinka Knyszyn — Białystok w ciągu dróg ekspresowych S16 i S19. W rozszerzonej sieci bazowej jest także ostatni fragment obwodnicy stolicy, Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu S17.

Budowę pozostałej sieci TEN-T (tzw. kompleksowej) GDDKiA ma zakończyć do 2050 r. Przy czym część odcinków jest ukończona już teraz i w całości. Są to autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej, droga ekspresowa S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku.

Na innych ciągach drogowych kierowcy już teraz korzystają z długich fragmentów — trasa S5 łączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy na przecięciu z A1, a w przygotowaniu jest odcinek do Ostródy oraz pomiędzy Wrocławiem i Bolkowem.

Kierowcy korzystają także z mniej więcej z połowy długości trasy S6 pomiędzy Goleniowem i Trójmiastem. Pozostała część jest w budowie. Trasą S7 da się już dojechać z Warszawy do Krakowa i dalej od Myślenic do Rabki-Zdroju. W przygotowaniu jest dwujezdniowa droga do granicy ze Słowacją.

W realizacji lub przygotowaniu są brakujące odcinki dróg ekspresowych: S10 Szczecin — Płońsk, S11 Koszalin – Pyrzowice, S12 Piotrków Trybunalski — Lublin, S16 Olsztyn – Ełk, S17 Lublin – granica z Ukrainą, S19 od granicy z Białorusią do Białegostoku, S74 od Sulejowa do Niska. Kierowcy mogą też korzystać z części S52 od granicy z Czechami do Bielska-Białej. Przedłużenie do Głogoczowa jest w przygotowaniu.

Korytarze transportowe są niemal gotowe

GDDKiA niemal zrealizowała wszystkie inwestycje wchodzące w skład trzech międzynarodowych korytarzy transportowych przechodzących przez Polskę:

  • Morze Bałtyckie — Morze Północne (w realizacji jest jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S3 w okolicy Świnoujścia, S12 Piaski — Dorohusk i druga nitka mostu na obwodnicy Łomży w ciągu S61), 
  • Morze Bałtyckie — Adriatyk (w realizacji jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S7 Płońsk – Warszawa, S1 Katowice – granica ze Słowacją i S3 w okolicy Świnoujścia), 
  • Morze Bałtyckie — Morze Czarne — Morze Egejskie (w realizacji jeszcze S7 Płońsk – Warszawa, S19 Białystok – Lublin i Rzeszów – granica ze Słowacją, a w przygotowaniu połączenie S61 z Białymstokiem, odcinki S19 od Białegostoku do Denisk oraz S17 WOW). 

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków