Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Audi 5000

Audi 5000

Audi 5000

Audi 5000 to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką markę na rynek północnoamerykański. Nazwa pochodzi od liczby cylindrów silników zastosowanych w aucie, a liczba zer przypomina nieco sąsiadujące ze sobą pierścienie na które składa się logo marki. Auto zadebiutowało w 1978 roku jako następca „setki” C1. W rzeczywistości auto było bliźniaczym modelem europejskiego odpowiednika 100 i 200 C2.

Pojazd różnił się jednak nieco z zewnątrz, wewnątrz oraz pod maską. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z dostosowaniem 5000 do amerykańskich przepisów. Zastosowano większe (dłuższe) zderzaki ze zintegrowanymi kierunkowskazami, boczne światła pozycyjne oraz inne reflektory. Standardowe wyposażenie auta odpowiadało nieco wyższemu niż pośrednie wyposażenie 100-ki w Europie, jednak wersje S miały lepsze wyposażenie, m.in. klimatyzację. Jednak jak na amerykańskie warunki, dodatki nie były specjalnie ekskluzywne.

Benzyniaki zastosowane do napędu 5000 zostały nieco „zdławione” i otrzymały katalizator. Wolnossący silnik 2.1 rozwijał 108 KM, natomiast turbodoładowany – tylko 133. Co ciekawe, dostępne były także silniki wysokoprężne, które w Europie nie występowały. 2-litrowy diesel generował w wersji wolnossącej 70 KM, a z turbosprężarką – 87 KM. Ze względu na normy emisji spalin, diesle nie były sprzedawane w Kalifornii.

W 1980 roku auto przeszło drobny lifting – zmianie uległy reflektory, tylne światła oraz nieco wnętrze. Wtedy pojawił się benzyniak wyposażony w turbosprężarkę, a 2 lata później – jednostki wysokoprężne. W momencie gdy na Starym Kontynencie na rynku pojawiła się kolejna generacja 100 i 200 C3, w USA wciąż trwała produkcja poprzedniej odmiany.

Pierwsze sztuki 5000 C3 zostały wyprodukowane w 1983 roku, lecz oficjalny start nastąpił w 1984 roku. Podobnie jak wcześniej, nadwozie przeszło niezbędną modernizację, aby zostało dopuszczone do północnoamerykańskiego ruchu. Od '86 nadwozie wyjeżdżało z fabryki w pełni ocynkowane. Podobnie jak 100 (i 200), tak i 5000 mogło pochwalić się bardzo korzystnym współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,3. Obok 4-drzwiowego sedana, oferowano także 5-drzwiowe kombi – Avant.

Co ciekawe, w połowie lat 80. Audi wpadło w poważne tarapaty. Wielu użytkowników skarżyło się na nagłe i samoczynne przyspieszanie aut z automatyczną skrzynią biegów. Zdarzało się nawet, że sytuacje kończyły się wypadkiem ze skutkiem śmiertelnym. Początkowo obwiniano producentów o błąd fabryczny, jednak wina została zrzucona na samych użytkowników, coby mieli pomylić pedał gazu z pedałem hamulca. Cała sprawa dosyć poważnie zaszkodziła wizerunkowi 5000, co doprowadziło nawet do zakazu wjazdu tego modelu na piętrowe parkingi.

W 1989 roku dokonano liftingu, który przyniósł nowe klamki oraz wnętrze. Pod maską znalazł się 2,2-litrowy benzyniak generujący 112, 132 lub 160 KM oraz 2-litrowy turbodiesel, który rozwijał 85 KM. Moc przenoszona była na przednie lub wszystkie (quattro) koła za pomocą skrzyni manualnej lub automatycznej (tylko w przypadku napędu na przednią oś).

W 1991 roku zakończono produkcję modelu 5000, a jego następcą został 100 C4.

Audi 5000 - generacje

Audi 5000 I C2 (1978&nbsp-&nbsp1982)

Audi 5000 I C2 (1978 - 1982)

Audi 5000 II C3 (1983&nbsp-&nbsp1991)

Audi 5000 II C3 (1983 - 1991)

Audi 5000 - powiązane artykuły

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech