Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Chevrolet Lumina

Chevrolet Lumina

Chevrolet Lumina

Chevrolet Lumina był samochodem osobowym klasy średniej produkowanym przez koncern General Motors. Pojazd zastąpił w ofercie marki modele Celebrity oraz Monte Carlo, a pojawił się w w roku modelowym 1990. Rok wcześniej zadebiutował jako oficjalny model Chevroleta w wyścigach NASCAR.

Chevrolet Lumina występowała jako 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupe, a także jako minivan pod nazwą Lumina APV, która z czasem została przemianowana na model Venture. Konstrukcyjnie auto opierało się na płycie podłogowej W-platform, z której korzystał też m.in. Buick Regal czy Pontiac Grand Prix. Głównym zarzutem przeciwko Luminie, był fakt iż pojawiła się ona na rynku dosyć późno w stosunku do jej konkurenta – Forda Taurus, który był w sprzedaży już od 4 lat.

Pod maską stosowano silniki R4 (2.2/110 KM, 2.5/86 KM) oraz V6 (3.1/122 KM). Topowym modelem była Lumina Z34, która pojawiła się w 1991 roku. Poza jednostką napędową (3.4 V6 o mocy 203 KM), auto wyróżniało się innymi zderzakami, maską, atrapą chłodnicy, niewielki spojlerem, a także kierownicą i fotelami. Oprócz tego pojazd otrzymał system ABS wszystkich kół oraz zmieniony układ wydechowy. Za dopłatą dostępny był system audio oraz automatyczna skrzynia biegów – w standardzie występował 5-biegowy „manual”. Wszystkie Luminy miały napęd na przednią oś, a w „zwykłych” do wyboru był 3- oraz 4-stopniowy automat oraz wspomniana skrzynia ręczna.

W 1995 roku do sprzedaży trafiła II generacja Chevroleta Luminy. Auto mimo iż dalej wykorzystywało tę samą płytę podłogową co poprzednik, nadwozie uległo powiększeniu. Poza tym, karoseria straciła swoje kanciaste kształty, na rzecz modnych krągłości. Wnętrze również przeszło metamorfozę i oferowało więcej miejsca dla pasażerów. Z racji iż minivan sprzedawany był już jako Venture, a coupe powróciło do nazwy Monte Carlo, Lumina występowała już tylko jako 4-drzwiowy sedan.

Całkowicie zrezygnowano z silników 4-cylindrowych na rzecz V6-tek. Podstawowa jednostka miała pojemność 3.1 litra i generowała 162 KM. Opcjonalna jednostka 3.4 o mocy 200 KM miała być następcą dla Z34 – miała delikatnie zmienione zderzaki, a także bogatsze wyposażenie i obrotomierz. W 1998 roku zastąpiła go 3,8-litrowa jednostka. Napęd na przód pozostał niezmieniony, wyboru wśród skrzyni biegów nie było – dostępny był 4-stopniowy „automat”.

W 2001 roku zakończono produkcję Chevroleta Luminy, a jego następcą został model Impala. Jednak od 1998 roku, na rynku południowoafrykańskim oraz w południowo-wschodniej Azji sprzedawany był Chevrolet Lumina jako bliźniaczy model Holdena Monaro/Commodore. W ofercie były silniki 3.6 V6 (235 lub 255 KM) oraz 6. V8 (349 dla automatycznej 362 KM dla manualnej skrzyni biegów). Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 4- bądź 6-stopniowej przekładni automatycznej. Jego produkcja zakończyła się w 2013 roku.

Chevrolet Lumina - generacje

Ikona samochodu

Chevrolet Lumina I (1989 - 1994)

Chevrolet Lumina II (1995&nbsp-&nbsp2001)

Chevrolet Lumina II (1995 - 2001)

Chevrolet Lumina III (2001&nbsp-&nbsp2013)

Chevrolet Lumina III (2001 - 2013)

Chevrolet Lumina - powiązane artykuły

Artykuły o Chevrolet Lumina

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.