• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Chevrolet Lumina

Chevrolet Lumina

Chevrolet Lumina

Chevrolet Lumina był samochodem osobowym klasy średniej produkowanym przez koncern General Motors. Pojazd zastąpił w ofercie marki modele Celebrity oraz Monte Carlo, a pojawił się w w roku modelowym 1990. Rok wcześniej zadebiutował jako oficjalny model Chevroleta w wyścigach NASCAR.

Chevrolet Lumina występowała jako 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupe, a także jako minivan pod nazwą Lumina APV, która z czasem została przemianowana na model Venture. Konstrukcyjnie auto opierało się na płycie podłogowej W-platform, z której korzystał też m.in. Buick Regal czy Pontiac Grand Prix. Głównym zarzutem przeciwko Luminie, był fakt iż pojawiła się ona na rynku dosyć późno w stosunku do jej konkurenta – Forda Taurus, który był w sprzedaży już od 4 lat.

Pod maską stosowano silniki R4 (2.2/110 KM, 2.5/86 KM) oraz V6 (3.1/122 KM). Topowym modelem była Lumina Z34, która pojawiła się w 1991 roku. Poza jednostką napędową (3.4 V6 o mocy 203 KM), auto wyróżniało się innymi zderzakami, maską, atrapą chłodnicy, niewielki spojlerem, a także kierownicą i fotelami. Oprócz tego pojazd otrzymał system ABS wszystkich kół oraz zmieniony układ wydechowy. Za dopłatą dostępny był system audio oraz automatyczna skrzynia biegów – w standardzie występował 5-biegowy „manual”. Wszystkie Luminy miały napęd na przednią oś, a w „zwykłych” do wyboru był 3- oraz 4-stopniowy automat oraz wspomniana skrzynia ręczna.

W 1995 roku do sprzedaży trafiła II generacja Chevroleta Luminy. Auto mimo iż dalej wykorzystywało tę samą płytę podłogową co poprzednik, nadwozie uległo powiększeniu. Poza tym, karoseria straciła swoje kanciaste kształty, na rzecz modnych krągłości. Wnętrze również przeszło metamorfozę i oferowało więcej miejsca dla pasażerów. Z racji iż minivan sprzedawany był już jako Venture, a coupe powróciło do nazwy Monte Carlo, Lumina występowała już tylko jako 4-drzwiowy sedan.

Całkowicie zrezygnowano z silników 4-cylindrowych na rzecz V6-tek. Podstawowa jednostka miała pojemność 3.1 litra i generowała 162 KM. Opcjonalna jednostka 3.4 o mocy 200 KM miała być następcą dla Z34 – miała delikatnie zmienione zderzaki, a także bogatsze wyposażenie i obrotomierz. W 1998 roku zastąpiła go 3,8-litrowa jednostka. Napęd na przód pozostał niezmieniony, wyboru wśród skrzyni biegów nie było – dostępny był 4-stopniowy „automat”.

W 2001 roku zakończono produkcję Chevroleta Luminy, a jego następcą został model Impala. Jednak od 1998 roku, na rynku południowoafrykańskim oraz w południowo-wschodniej Azji sprzedawany był Chevrolet Lumina jako bliźniaczy model Holdena Monaro/Commodore. W ofercie były silniki 3.6 V6 (235 lub 255 KM) oraz 6. V8 (349 dla automatycznej 362 KM dla manualnej skrzyni biegów). Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 4- bądź 6-stopniowej przekładni automatycznej. Jego produkcja zakończyła się w 2013 roku.

Chevrolet Lumina - generacje

Ikona samochodu

Chevrolet Lumina I (1989 - 1994)

Chevrolet Lumina II (1995&nbsp-&nbsp2001)

Chevrolet Lumina II (1995 - 2001)

Chevrolet Lumina III (2001&nbsp-&nbsp2013)

Chevrolet Lumina III (2001 - 2013)

Chevrolet Lumina - powiązane artykuły

Materiały Premium

  • Jaka przyczepa na kategorię B?

    Jaka przyczepa na kategorię B? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Po ostatniej zmianie przepisów mówiących, kto, czym i jaką przyczepę może ciągnąć, komplikacje sięgnęły zenitu. Dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywają się z prawnymi ograniczeniami.

  • Silnik 1.6 HDi – poznaj wszystkie wady tego diesla

    Silnik 1.6 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli pierwszej dekady XXI wieku. Można go spotkać w kilkudziesięciu autach kilku czołowych producentów – nie tylko francuskich, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, Volvo, a nawet w należącym do BMW Mini. Nie jest to wyłącznie francuska myśl techniczna, bo w prace projektowe zaangażowana była również firma Ford.

  • Volvo S80 I (1998-2006) – utrzymanie tego auta może okazać się już nieco kłopotliwe

    Trudno już dziś brać ten model pod uwagę w kontekście jazdy na co dzień, no, chyba że uda się znaleźć zadbany egzemplarz z końca produkcji. Ale to już raczej z potencjałem na... youngtimera.

  • Słowenia, Szwajcaria – poradnik wakacyjny

    Słowenia, COVID-19: od 21 lutego, by przekroczyć granicę, nie jest wymagane szczepienie przeciwko COVID-19. Nie obowiązują testy ani kwarantanna. Obowiązuje noszenie maseczek w przestrzeni zamkniętej (np. w punktach handlowych i usługowych, środkach komunikacji zbiorowej, na przystankach, w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia, urzędach, muzeach, teatrach, kinach itp.).

  • 10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

    Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.

  • Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

    Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

  • Volkswagen Passat B6 (2005-10) – znalezienie sensownego egzemplarza graniczy z cudem

    Jeszcze niedawno rozpalał głowy kupujących do czerwoności, dziś jego czas powoli mija. Czemu? To kombinacja kilku aspektów, w tym np. znacznego wyeksploatowania wielu egzemplarzy oraz kilku wad wrodzonych.

  • Renault Laguna III (2007-15) – atrakcyjna relacja ceny do wieku

    Lista zalet tego modelu zdecydowanie przyćmiewa jego wady. Zacznijmy od całkiem przyzwoitej trwałości mechanicznej. To może być zaskakujące (szczególnie dla użytkowników Laguny II), ale tu… praktycznie nie ma wpadek! Polecić możemy wszystkie jednostki benzynowe (oczywiście, mamy na uwadze przeciętną dynamikę 1.6). To silniki Renault (1.6 czy 2.0 turbo) lub Nissana (2.0).

  • Peugeot 407 (2004-11) – „407-ka” nie jest autem, które należy do wzorców trwałości

    Polecamy tylko zadbane „407-ki” z końcowych lat produkcji. Ceny takich aut nie są wygórowane. W czym tkwi haczyk? Po pierwsze, nie jest to samochód, za którym ustawiają się kolejki na rynku wtórnym.

  • Honda Accord VII (2003-08) – przed kupnem zalecamy dokładne oględziny podwozia

    Choć ceny Hondy Accord spadły już do poziomu kilkunastu tysięcy złotych (dużo ofert w przedziale 17-20 tys. zł), to nadal w relacji do wieku są wyższe niż u wielu klasowych rywali z wtórnego rynku. Czy to uzasadniony wydatek? W większości przypadków – tak. W końcu rocznik nie jest najważniejszy.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech