Dodge Stratus to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez amerykański koncern. Auto pojawiło się w 1995 roku jako następca modelu Spirit.
Stratus został zbudowany na płycie podłogowej JA, podobnie jak jego bliźniacy – Chrysler Cirrus, który w hierarchii ekskluzywności stał wyżej od Dodge'a, oraz Plymouth Breeze, który usytuowany został pod nim. Co ciekawe, GAZ ze względu na duże koszta rozwoju własnego projektu był poniekąd zmuszony do wykupienia licencji innej formy, aby ratować swoje zakłady. Wybór padł właśnie na Stratusa w 2006 roku. 3 amerykańskie bliźniaki (zwane także „Cloud Cars”) z zewnątrz różniły się detalami, większe różnice można było dostrzec wewnątrz auta.
4-drzwiowe nadwozie typu sedan Dodge'a miało z przodu charakterystyczny krzyż, który można także spotkać na innych modelach marki. W nietypowy sposób, Amerykanie umieścili w Stratusie akumulator. Został on zainstalowany w wewnętrznej części przedniego błotnika, przez co najwygodniejszy dostęp do niego uzyskuje się po... zdjęciu koła.
W ofercie można było znaleźć wyłącznie jednostki benzynowe 4- oraz 6-cylindrowe. W pierwszym przypadku silniki miały pojemność 2 lub 2.4 litra i moc kolejno 134 oraz 152 w wersji wolnossącej i 168 w odmianie z turbosprężarką. W drugim natomiast, była to 2,5-litrowa jednostka od Mitsubishi, która generowała 166 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 4-biegowego automatu lub 5-stopniowej przekładni manualnej.
W 2001 roku, po wprowadzeniu do produkcji II generacji Stratusa, zaszły pewne zmiany. Dotychczasowych Chrysler Cirrus został przemianowany na Sebring, a Plymouth Breeze został wycofany ze sprzedaży. Jednocześnie Dodge zakończył produkcję modelu Avenger coupe, który bazował na Mitsubishi Eclipse II generacji, a z chęci kontynuowania produkcji tego typu auta, na bazie III generacji japońskiego coupe, Dodge wypuścił następcę Avengera pod nazwą Stratus coupe, mimo iż nie miał on wiele wspólnego z sedanem.
Konstrukcyjnie auta bazowały na nieco zmodyfikowanej płycie JA, która została nazwana JR. Pod maską znów znalazły się wyłącznie benzyniaki. Miały one pojemność 2 (R4), 2.4 (R4) oraz 2.7 (V6) litra i generowały kolejno 132, 152 oraz 203 KM. Wybór skrzyni biegów był taki sam jak w poprzedniku.
Niestety oceny Stratusa mocno spadły w porównaniu z poprzednią odsłoną, co odbiło się na sprzedaży auta. W 2004 roku przeprowadzono jeszcze facelifting, mający nieco uratować sytuację Stratusa, jednak na niewiele się to zdało.
W 2005 roku z oferty zniknęło coupe, a rok później produkcja Stratusa została zakończona.