Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat FSR Tarpan

FSR Tarpan

Ikona samochodu

FSR Tarpan to osobowo-towarowy samochód dostawczy. Pojazd zadebiutował w 1972 roku, a produkcja modelu oznaczone liczbą 233 ruszyła rok później w poznańskich Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych. Tarpan miał być z założenia praktycznym pojazdem dla rolników, który w zależności od potrzeb może zarówno pomagać przy pracach w polu, jak i spełniać potrzeby przewozu większej ilości osób.

Dlatego też przewidziano 3 rodzaje nadwozia – towarową 3-osobową, kombi (z całkowicie zabudowaną przestrzenią ładunkową) oraz osobowo-towarową, która posiadała praktyczne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, pojazd można było zmienić z 3- na 6-osobowy dzięki przesuwanej tylnej ścianie. W pierwszym przypadku ładowność wynosiła 600 kg, natomiast w drugim – 300. Pierwsze egzemplarze były montowane w bardzo prymitywnych warunkach. Blachy klepane były ręcznie, przez co nadwozie Tarpana często było po prostu poobijane, mimo iż dopiero co wyjechało z fabryki. Oprócz tego zastosowano przestarzały silnik M20 z Warszawy, który bardzo kiepsko sprawdzał się w Tarpanie. Szybko jednak wprowadzono także nieco nowszą jednostkę S21. Pierwszy silnik generował 50, a drugi – 70 KM.

Pod koniec roku, pieczę nad produkcją przejęła Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie, a 2 lata później fabryka zyskała niezależność pod nazwą Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo”. Z biegiem lat, gdy nad FSR znalazło się FSO, zaczęto dopasowywać różne podzespoły z aut, które produkowała warszawska fabryka. Stąd też rozpoczęto modernizację Tarpana, dzięki czemu pod maskę trafiał silnik z Fiata 125p (Tarpan F-233 od 1976 roku), a niektóre wskaźniki, lampy oraz wskaźniki zapożyczono z mniejszego 126p. Oprócz tego zmodernizowano przednią część przez zastosowanie nowej atrapy chłodnicy oraz maski.

Od 1976 roku nadwozia Tarpana wytwarzane były na prasach. Wtedy też do oferty weszła możliwość zamówienia Tarpana z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału. Mimo prowadzenia prac nad Tarpanem 4x4, model tak nie wszedł nigdy do produkcji, jednak jego rozwinięciem jet późniejszy Tarpan Honker. Dzięki przeprowadzeniu zmian w zespole napędowym i zawieszeniu, polepszyła się dynamika pojazdu oraz ładowność, która mogła wynosić blisko 1000 kg. Rok później do oferty wszedł krajowy silnik wysokoprężny 4C90 o pojemności 2,5 litrów i mocy 70 KM.

Na początku lat 80. w związku z sytuacją polityczną w kraju, a tym samym z problemami gospodarczymi, wprowadzono listę wyrobów, których produkcja miała być zaniechana z powodu zbyt dużej energo- i materiałochłonności. Jak można się domyśleć, znalazł się na niej sam Tarpan, silnik S21 oraz inne kluczowe podzespoły auta. W związku z tym zaprezentowano w 1982 roku Tarpana 239D (237D ze skrzyniowym nadwoziem) wyposażone w licencyjny 3-cylindrowy silnik wysokoprężny Perkins o pojemności 2,5 litra i mocy 42 KM. Jego produkcja ruszyła dopiero 4 lata później, jednak ze względu na źle dobraną skrzynię biegów oraz bardzo głośną pracę silnika, model nie przyniósł firmie sukcesu. Niezależnie od wersji silnikowej, napęd przenoszony był na tylną oś za pomocą 3- lub 4-biegowej skrzyni manualnej.

Ostatecznie produkcja FSR Tarpana zakończyła się w 1991 roku, a jego następcą został Tarpan Honker.

FSR Tarpan - generacje

Ikona samochodu

FSR Tarpan (1973 - 1994)

FSR Tarpan - powiązane artykuły

Artykuły o FSR Tarpan

Miał dobre założenia i poparcie Gierka. A jednak Tarpan nie podbił Polski. Dlaczego?

Miał dobre założenia i poparcie Gierka. A jednak Tarpan nie podbił Polski. Dlaczego?

Tarpan miał być samochodem dla rolników, ale niewielka ładowność sprawiała, że ci woleli większego Żuka albo Nysę, a do kościoła – samochód osobowy. Poza tym jakość wykonania pojazdu z Poznania była – delikatnie mówiąc – nie najwyższa.
Tarpan 237 - chęci były dobre, a wyszło jak zawsze

Tarpan 237 - chęci były dobre, a wyszło jak zawsze

Tarpan nigdy nie miał łatwego życia: powstawał w bólach, a gdy już się narodził rolnicy i tak woleli większego i bardziej użytecznego Żuka, a do kościoła jeździli przecież osobówkami. Niezależni od fabryki inżynierowie odpowiedzialni za badania drogowe mówili o nim, że to zwycięstwo techniki nad zdrowym rozsądkiem. Czy naprawdę był aż tak złą konstrukcją?
Najgorsze polskie auto w historii do kupienia za "jedyne" 43 tys. zł. Za ile?!

Najgorsze polskie auto w historii do kupienia za "jedyne" 43 tys. zł. Za ile?!

Inflacja, rosnące ceny aut używanych, problemy z dostępnością... My to wszystko rozumiemy, ale żeby sprzedawać Tarpana za 43 tys. zł? Ten samochód nie bez powodu jest nazywany najgorszym polskim autem w historii. Cóż, przynajmniej w jednej kategorii zajmuje pierwsze miejsce! Teraz cudo z ogłoszenia może być twoje.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech