• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat FSR Tarpan

FSR Tarpan

Ikona samochodu

FSR Tarpan to osobowo-towarowy samochód dostawczy. Pojazd zadebiutował w 1972 roku, a produkcja modelu oznaczone liczbą 233 ruszyła rok później w poznańskich Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych. Tarpan miał być z założenia praktycznym pojazdem dla rolników, który w zależności od potrzeb może zarówno pomagać przy pracach w polu, jak i spełniać potrzeby przewozu większej ilości osób.

Dlatego też przewidziano 3 rodzaje nadwozia – towarową 3-osobową, kombi (z całkowicie zabudowaną przestrzenią ładunkową) oraz osobowo-towarową, która posiadała praktyczne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, pojazd można było zmienić z 3- na 6-osobowy dzięki przesuwanej tylnej ścianie. W pierwszym przypadku ładowność wynosiła 600 kg, natomiast w drugim – 300. Pierwsze egzemplarze były montowane w bardzo prymitywnych warunkach. Blachy klepane były ręcznie, przez co nadwozie Tarpana często było po prostu poobijane, mimo iż dopiero co wyjechało z fabryki. Oprócz tego zastosowano przestarzały silnik M20 z Warszawy, który bardzo kiepsko sprawdzał się w Tarpanie. Szybko jednak wprowadzono także nieco nowszą jednostkę S21. Pierwszy silnik generował 50, a drugi – 70 KM.

Pod koniec roku, pieczę nad produkcją przejęła Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie, a 2 lata później fabryka zyskała niezależność pod nazwą Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo”. Z biegiem lat, gdy nad FSR znalazło się FSO, zaczęto dopasowywać różne podzespoły z aut, które produkowała warszawska fabryka. Stąd też rozpoczęto modernizację Tarpana, dzięki czemu pod maskę trafiał silnik z Fiata 125p (Tarpan F-233 od 1976 roku), a niektóre wskaźniki, lampy oraz wskaźniki zapożyczono z mniejszego 126p. Oprócz tego zmodernizowano przednią część przez zastosowanie nowej atrapy chłodnicy oraz maski.

Od 1976 roku nadwozia Tarpana wytwarzane były na prasach. Wtedy też do oferty weszła możliwość zamówienia Tarpana z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału. Mimo prowadzenia prac nad Tarpanem 4x4, model tak nie wszedł nigdy do produkcji, jednak jego rozwinięciem jet późniejszy Tarpan Honker. Dzięki przeprowadzeniu zmian w zespole napędowym i zawieszeniu, polepszyła się dynamika pojazdu oraz ładowność, która mogła wynosić blisko 1000 kg. Rok później do oferty wszedł krajowy silnik wysokoprężny 4C90 o pojemności 2,5 litrów i mocy 70 KM.

Na początku lat 80. w związku z sytuacją polityczną w kraju, a tym samym z problemami gospodarczymi, wprowadzono listę wyrobów, których produkcja miała być zaniechana z powodu zbyt dużej energo- i materiałochłonności. Jak można się domyśleć, znalazł się na niej sam Tarpan, silnik S21 oraz inne kluczowe podzespoły auta. W związku z tym zaprezentowano w 1982 roku Tarpana 239D (237D ze skrzyniowym nadwoziem) wyposażone w licencyjny 3-cylindrowy silnik wysokoprężny Perkins o pojemności 2,5 litra i mocy 42 KM. Jego produkcja ruszyła dopiero 4 lata później, jednak ze względu na źle dobraną skrzynię biegów oraz bardzo głośną pracę silnika, model nie przyniósł firmie sukcesu. Niezależnie od wersji silnikowej, napęd przenoszony był na tylną oś za pomocą 3- lub 4-biegowej skrzyni manualnej.

Ostatecznie produkcja FSR Tarpana zakończyła się w 1991 roku, a jego następcą został Tarpan Honker.

FSR Tarpan - generacje

Ikona samochodu

FSR Tarpan (1973 - 1994)

FSR Tarpan - powiązane artykuły

Harley-Davidson Nightster to tańszy brat Sporstera S. Rzuca rękawicę "japończykom"

Tarpan 237 - chęci były dobre, a wyszło jak zawsze

Tarpan nigdy nie miał łatwego życia: powstawał w bólach, a gdy już się narodził rolnicy i tak woleli większego i bardziej użytecznego Żuka, a do kościoła jeździli przecież osobówkami. Niezależni od fabryki inżynierowie odpowiedzialni za badania drogowe mówili o nim, że to zwycięstwo techniki nad zdrowym rozsądkiem. Czy naprawdę był aż tak złą konstrukcją?

Harley-Davidson Nightster to tańszy brat Sporstera S. Rzuca rękawicę "japończykom" Premium

Miał dobre założenia i poparcie Gierka. A jednak Tarpan nie podbił Polski. Dlaczego?

Tarpan miał być samochodem dla rolników, ale niewielka ładowność sprawiała, że ci woleli większego Żuka albo Nysę, a do kościoła – samochód osobowy. Poza tym jakość wykonania pojazdu z Poznania była – delikatnie mówiąc – nie najwyższa.

Harley-Davidson Nightster to tańszy brat Sporstera S. Rzuca rękawicę "japończykom"

Najgorsze polskie auto w historii do kupienia za "jedyne" 43 tys. zł. Za ile?!

Inflacja, rosnące ceny aut używanych, problemy z dostępnością... My to wszystko rozumiemy, ale żeby sprzedawać Tarpana za 43 tys. zł? Ten samochód nie bez powodu jest nazywany najgorszym polskim autem w historii. Cóż, przynajmniej w jednej kategorii zajmuje pierwsze miejsce! Teraz cudo z ogłoszenia może być twoje.

Materiały Premium

  • Mazda 6 II (2007-12) – uwaga: Mazda to marka popularna wśród złodziei

    W tym modelu jak w soczewce skupiają się wszystkie główne bolączki Mazdy z ostatnich lat: po pierwsze, wszechobecna rdza, która mimo prób i starań ze strony inżynierów wciąż nie daje o sobie zapomnieć. W „szóstce” najbardziej narażone miejsca to m.in. tylne błotniki, maska, a przede wszystkim podwozie.

  • Zbieżność kół: typowe problemy, objawy, regulacja

    Samochód „ściąga”, musicie walczyć z kierownicą? Takie objawy wskazują na to, że wasze auto ma rozregulowaną geometrię kół. Lepiej pozbyć się tego problemu, zanim szkód będzie więcej. Samochód, w którym zbieżność kół jest wyregulowana, nie tylko lepiej się prowadzi, ale przede wszystkim jest bardziej przewidywalny.

  • Czy zmieniać olej? Jeśli tak, to na jaki?

    Zanim zmienisz olej w starym aucie na gęstszy, myśląc, że to w czymś pomoże, zastanów się dwa razy. Jeśli zastosujesz olej półsyntetyczny zamiast syntetyka, taka zmiana nie będzie miała najmniejszego sensu. Pamiętaj, zaczynamy od zaleceń producenta samochodu, który w instrukcji auta wskazuje dopuszczalne klasy lepkościowe olejów. Bardzo często oleje różnych klas w instrukcji obsługi są opisane jako „zalecane” czy też „dobre” oraz np. „dopuszczalne” w danym aucie. Radzimy, jak prawidłowo wybierać olej.

  • Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – nie za mała ta hybryda?

    Turbobenzynowe 1.4 plus 116-konny elektryk i bateria 10 kWh w dużym vanie – to dobra kombinacja? Sprawdzamy, czy Volkswagen Multivan T7 ma dość mocy, jaki ma zasięg na prądzie, ile pali, gdy ten się skończy, i czy nadal jest tak praktyczny, jak jego poprzednicy

  • Volkswagen ID.Aero – elektryczny Passat

    Model studyjny Volkswagena ID.Aero zapowiada elektryczny wariant Passata. Jego zalety to: aerodynamika, przestronność i zasięg. Ważne: będzie także kombi!

  • Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line – intrygujący design i mikrowsparcie prądu

    Renault Arkana ze 158-konnym silnikiem 1.3 TCe w zgrabny sposób łączy nie tylko modny styl i funkcjonalność SUV-a, lecz także satysfakcjonujące osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Sprawdziliśmy je w krótkim teście

  • Mercedes EQB 350 4Matic – czy to elektryk na długie trasy?

    Mercedes EQB 350 4Matic to topowa wersja tego elektrycznego modelu. W szczegółowym teście sprawdziliśmy jego osiągi i realne zużycie prądu oraz zasięg. Czy są one tak optymistyczne, jak obiecuje producent? Czy niemiecki SUV nadaje się na rodzinne, wakacyjne podróże?

  • Boisz się inflacji? Wydaj wszystko na stare auta!

    Robert i Piotr rozmawiają tym razem z Robertem Brykałą, który na kupowaniu klasyków zna się, jak nikt inny. Robert Brykała jest nie tylko uznanym fotografem motoryzacyjnym, który zaczynał swoją przygodę w Auto Świecie, ale też właścicielem imponującej i cennej kolekcji aut, głównie z lat 90 i czasów PRL-u. Wiele z nich kupił za grosze, zanim stały się ponownie modne, inne uratował przed złomowaniem – teraz uchyla rąbka tajemnicy, jakie auta warto kupić dziś, zanim ich ceny pójdą w górę. Z rozmowy dowiecie się też o tym, co stało się z Muzeum Skarb Narodu i Wystawą Klasyki w FSO, której był współtwórcą i "wymarzycielem". Kiedy znów będzie można zwiedzać wystawę, która przez wielu uznana była za najciekawsze muzeum motoryzacyjne w Polsce?

  • Piętnaście sposobów na upał w samochodzie bez klimatyzacji

    Kiedy temperatura przekracza 30 stopni, w nasłonecznione dni, w rozgrzanym aucie może być nawet 50 stopni ciepła. Jak przetrwać taki upał w samochodzie bez klimatyzacji?

  • Tych modeli nie kupuj! Najgorsze wersje popularnych samochodów

    Nawet najbardziej renomowane marki samochodowe mają wersje, które polecić można tylko... najgorszym wrogom. To samochody niedopracowane, które po prostu muszą się zepsuć. Jakich zatem modeli unikać?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech