Auto Świat Auto Świat jest wyłącznym dostawcą treści motoryzacyjnych dla portalu Onet.pl
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • Dobry warsztat
    • Porady dla kierowców
    • Porady dla warsztatów
    • Wyszukiwarka warsztatów
    • O Dobrym Warsztacie
    • Dodaj warsztat
  • Moto Awards 2019
  • Polecamy
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Poradniki zakupowe
    • Sprawdź swój VIN
    • Oferty Dealerów
  • ...

FSR Tarpan

FSR Tarpan to osobowo-towarowy samochód dostawczy. Pojazd zadebiutował w 1972 roku, a produkcja modelu oznaczone liczbą 233 ruszyła rok później w poznańskich Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych. Tarpan miał być z założenia praktycznym pojazdem dla rolników, który w zależności od potrzeb może zarówno pomagać przy pracach w polu, jak i spełniać potrzeby przewozu większej ilości osób.

Dlatego też przewidziano 3 rodzaje nadwozia – towarową 3-osobową, kombi (z całkowicie zabudowaną przestrzenią ładunkową) oraz osobowo-towarową, która posiadała praktyczne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, pojazd można było zmienić z 3- na 6-osobowy dzięki przesuwanej tylnej ścianie. W pierwszym przypadku ładowność wynosiła 600 kg, natomiast w drugim – 300. Pierwsze egzemplarze były montowane w bardzo prymitywnych warunkach. Blachy klepane były ręcznie, przez co nadwozie Tarpana często było po prostu poobijane, mimo iż dopiero co wyjechało z fabryki. Oprócz tego zastosowano przestarzały silnik M20 z Warszawy, który bardzo kiepsko sprawdzał się w Tarpanie. Szybko jednak wprowadzono także nieco nowszą jednostkę S21. Pierwszy silnik generował 50, a drugi – 70 KM.

Pod koniec roku, pieczę nad produkcją przejęła Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie, a 2 lata później fabryka zyskała niezależność pod nazwą Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo”. Z biegiem lat, gdy nad FSR znalazło się FSO, zaczęto dopasowywać różne podzespoły z aut, które produkowała warszawska fabryka. Stąd też rozpoczęto modernizację Tarpana, dzięki czemu pod maskę trafiał silnik z Fiata 125p (Tarpan F-233 od 1976 roku), a niektóre wskaźniki, lampy oraz wskaźniki zapożyczono z mniejszego 126p. Oprócz tego zmodernizowano przednią część przez zastosowanie nowej atrapy chłodnicy oraz maski.

Od 1976 roku nadwozia Tarpana wytwarzane były na prasach. Wtedy też do oferty weszła możliwość zamówienia Tarpana z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału. Mimo prowadzenia prac nad Tarpanem 4x4, model tak nie wszedł nigdy do produkcji, jednak jego rozwinięciem jet późniejszy Tarpan Honker. Dzięki przeprowadzeniu zmian w zespole napędowym i zawieszeniu, polepszyła się dynamika pojazdu oraz ładowność, która mogła wynosić blisko 1000 kg. Rok później do oferty wszedł krajowy silnik wysokoprężny 4C90 o pojemności 2,5 litrów i mocy 70 KM.

Na początku lat 80. w związku z sytuacją polityczną w kraju, a tym samym z problemami gospodarczymi, wprowadzono listę wyrobów, których produkcja miała być zaniechana z powodu zbyt dużej energo- i materiałochłonności. Jak można się domyśleć, znalazł się na niej sam Tarpan, silnik S21 oraz inne kluczowe podzespoły auta. W związku z tym zaprezentowano w 1982 roku Tarpana 239D (237D ze skrzyniowym nadwoziem) wyposażone w licencyjny 3-cylindrowy silnik wysokoprężny Perkins o pojemności 2,5 litra i mocy 42 KM. Jego produkcja ruszyła dopiero 4 lata później, jednak ze względu na źle dobraną skrzynię biegów oraz bardzo głośną pracę silnika, model nie przyniósł firmie sukcesu. Niezależnie od wersji silnikowej, napęd przenoszony był na tylną oś za pomocą 3- lub 4-biegowej skrzyni manualnej.

Ostatecznie produkcja FSR Tarpana zakończyła się w 1991 roku, a jego następcą został Tarpan Honker.

FSR Tarpan - generacje

Niedrogie i trwałe hybrydy z drugiej ręki - te modele posłużą jeszcze długie lata

FSR Tarpan (1986 - 1994)

FSR Tarpan - powiązane artykuły

REKLAMA

Najnowsze wydanie

Auto Świat 47/2019
REKLAMA

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Przydatne dokumenty

  • Umowa kupna sprzedaży

    Jeśli chcesz kupić lub sprzedać auto wypełnij i wydrukuj gotowy wzór umowy kupna sprzedaży.

  • Taryfikator punktów karnych

    Taryfikator punktów karnych to ważny dokument, warto go mieć aby wiedzieć ile punktów otrzymamy jeśli zostaniemy zatrzymani za naruszenie przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tu znajdziesz taryfikator punktów karnych.

  • Umowa przewłaszczenia

    Szanowny Panie,Umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie to forma zabezpieczenia rzeczowego, polegająca na tym, że dłużnik przenosi na wierzyciela (bank) własność swojej rzeczy z równoczesnym zobowiązaniem wierzyciela do przeniesienia własności tej rzeczy z powrotem na dłużnika po zaspokojeniu wierzytelności (np. po spłacie kredytu).

  • Umowa darowizny

    Darowizna to rodzaj umowy prawa cywilnego, która ma na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy.Tu ściągniesz i wydrukujesz wzór umowy darowizny.

  • Formularz PCC3A

    Formularz podatkowy PCC-3A - Obowiązuje od 1.01.

  • Umowa kupna sprzedaży

    Jeśli chcesz kupić lub sprzedać auto wypełnij i wydrukuj gotowy wzór umowy kupna sprzedaży.

  • Zgłoszenie rezygnacji z OC

    Najpewniejszym rozwiązaniem Pańskiego problemu jest pozostawienie w jakimkolwiek przedstawicielstwie ubezpieczyciela pisma informującego o rezygnacji oraz poproszenie osoby tam pracującej o sporządzenie potwierdzenia iż taki wniosek został złożony..

  • Umowa zamiany

    Umowa zamiany przyda się kiedy będziesz chciał zamienić auto na inne bez lub z dopłatą - czasami to naprawdę gra warta świeczki.Tu znajdziesz i wydrukujesz wzór Umowy Zamiany.

  • Formularze potrzebne do urzędu skarbowego

    Formularze PCC-1 i P-CC1/A zostały zastąpione przez formularze PCC-3 i PCC-3/A. Nowe formularze są bardzo podobne, jednak nie jest wymagany podpis sprzedawcy.

REKLAMA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2019 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. - Developed by DreamLab