Kia Provo (Genewa 2013)
Aktualności

Kia Provo (Genewa 2013)

Kia pokazała w Genewie model Provo, który - nomem omen - sprowokował do dyskusji. Nie tylko odważną stylistyką, ale przede wszystkim nazwą. Jak tłumaczy producent, chodzi o nawiązanie do angielskiego słowa "provoke", czyli prowokować. Jest też jednak druga strona medalu. Provo kojarzy się bowiem mocno z nazwą terrorystycznego irlandzkiego ugrupowania IRA (Provisional Irish Republican Army), których członkowie nazywają się... "provos". Zostawmy jednak kontrowersje na boku. Kompaktowa Kia Provo ma 3,88 m długości, 1,77 m szerokości oraz 1,35 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,53 m. Samochód odznacza się zdecydowanym designem, co podkreślają reflektory złożone z 850 programowalnych diod LED. Mogą one służyć jako światła do jazdy dziennej lub drogowe. W wyglądzie zwraca uwagę kolor czerwonej pomarańczy pokrywający dach i elementy przedniego zderzaka, które kontrastują z szaro-zieloną karoserią. Samochód koncepcyjny osadzono na "frezowanych" kołach z lekkiego stopu 225/40 R19, mocowanych pojedynczymi nakrętkami również w kolorze pomarańczowym. Kia Provo jest napędzana za pomocą 1,6-litrowego silnika Turbo GDI o mocy 204 KM połączonego z jednostką elektryczną produkującą 45 KM, która w miarę potrzeby zaczyna napędzać tylne koła. Napęd jest przekazywany za pomocą dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej skrzyni biegów. Silnik elektryczny może być także włączany przyciskiem na tablicy rozdzielczej do zeroemisyjnej jazdy w ruchu miejskim. Samochód posiada system regeneracji energii z hamowania. Deskę rozdzielczą tworzy pojedynczy panel z włókna węglowego, którego dolna krawędź przebiega stosunkowo wysoko, otwierając widok na aluminiowe pedały i oparcie dla lewej stopy kierowcy. W panelu wskaźników znajdują się dwa "zegarowe" wyświetlacze cyfrowe oraz mniejszy wyświetlacz środkowy, który pozwala programować odczyt różnych danych i funkcji. Tunel centralny mieści dwa "gniazda" sterujące - selektor 7-stopniowej skrzyni DCT wraz z przyciskiem Start/Stop silnika oraz interfejs systemu Multi-Media Control. Zobacz wiecej w serwisie specjalnym Genewa 2013

Volkswagen Golf GTI (Genewa 2013)
Aktualności

Volkswagen Golf GTI (Genewa 2013)

Volkswagen zaprezentował podczas Genewskiego Salonu Samochodowego najnowszą wersję Golfa GTI. Po raz pierwszy ten sportowy samochód będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: seryjnie - 220 KM i z pakietem Performance - 230 KM. Nowy model jest napędzany silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 220 KM. Po raz pierwszy w historii tego samochodu sportowego dostępny będzie fabryczny pakiet zwiększający moc - Performance. W tej wersji maksymalna moc wyniesie 230 KM. Obie wersje dysponują maksymalnym momentem 350 Nm. 220 konny GTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI z pakietem Performance rozpędza się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 6,4 sekundy. Oba warianty posiadają system Start-Stop, spełniają normę emisji spalin EU6, wyposażone są w 6-biegową przekładnię manualną i zużywają według normy DIN 6 litrów paliwa na 100 km (CO2: 139 g/km). Zużycie paliwa nowego Golfa GTI zmniejszyło się w porównaniu z poprzednikiem o 18 procent. O sportowym charakterze Golfa GTI świadczą tradycyjnie czerwone zaciski hamulców, dwie chromowane końcówki rur wydechowych i sportowe zawieszenie. Kolejne cechy charakterystyczne modelu to 17-calowe obręcze GTI Brooklyn z oponami 225/45, poszerzone progi, dyfuzor i przyciemnione tylne światła diodowe (z diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej). W środku uwagę przyciągają sportowe siedzenia pokryte tapicerką w kratę, czarna podsufitka i czerwone oświetlenie. Do tego dochodzą takie elementy wyposażenia jak sportowa, multifunkcyjna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, wyświetlacz Premium, specjalne listwy dekoracyjne oraz nakładki na pedały i podparcie lewej nogi ze stali nierdzewnej. Komfort i bezpieczeństwo Volkswagen zagwarantował w GTI kolejnymi elementami wyposażenia: progresywny układ kierowniczy, reflektory biksenonowe, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, a także radio Composition Touch i automatyczna klimatyzacja Climatronic. Nowego Golfa GTI będzie można zamawiać w Polsce w maju.