Peugeot 2008 (Genewa 2013)
Aktualności

Peugeot 2008 (Genewa 2013)

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Peugeot zaprezentował swój model 2008. Nowy rywal Nissana Juke jest przeznaczony na rynek Europy, Azji i Ameryki Południowej i będzie produkowany początkowo w fabryce w Mulhouse we Francji, a następnie w Chinach i Brazylii. Mając zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, Peugeot 2008 jest zwrotny i dobrze się prowadzi. Jednocześnie oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność. Dostęp do przestronnego bagażnika z zewnątrz jest prosty i odbywa się przez szeroki otwór załadunkowy. Próg umieszczono nisko (60 cm) i dodatkowo zabezpieczono listwą ochronną ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 - 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą. Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części. Siedziska składają się automatycznie. Model 2008 równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie pomaga mu system Grip Control. Opatentowany przez Grupę PSA system Grip Control optymalizuje trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Bardzo pomocny okazuje się również 16-centymetrowy prześwit, zaawansowany układ kontroli trakcji oraz opony M+S. Funkcjonalny i wszechstronny system Grip Control dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki czemu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej kierujący może w każdej chwili przejść z trybu standardowego do opcji Śnieg, Off-Road, Piasek lub ESP Off. Układ zawieszenia i koła dostosowano do niewielkiej masy pojazdu wynoszącej zaledwie 1 045 kg. Skalibrowano nastawy układu zawieszenia przedniej osi z kolumnami typu pseudo-McPherson, tylnych kół z odkształcalną poprzecznicą, sprężynami i amortyzatorami oraz ustawienia wspomagania układu kierowniczego. Zbudowany przez Grupę PSA nowy silnik trzycylindrowy udowodnił już swoją oszczędność. Jednostka ta jest jednak również bardzo lekka i kompaktowa - w przypadku wersji 1,2 VTi jest o 21 kg lżejsza od czterocylindrowego silnika o porównywalnej mocy. Kilka miesięcy po debiucie rynkowym, gama silników dostępnych w modelu 2008 wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje - 1,2 e-THP (110 KM) oraz 1,2 e-THP (130 KM) - oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm). Model 2008 zostanie wprowadzony na rynek polski w czerwcu tego roku. Ceny nie są jeszcze znane.

Lancia Ypsilon S MomoDesign (Genewa 2013)
Aktualności

Lancia Ypsilon S MomoDesign (Genewa 2013)

Seria specjalna Lancii Ypsilon S MOMODESIGN stanowi poszerzenie oferty 5-drzwiowej Lancii Ypsion kierowanej do ludzi młodych duchem, poszukujących samochodu o sportowym wyglądzie. Nabywca może skomponować swój własny samochód spośród pięciu dwutonowych wersji kolorystycznych, których cechą wspólną jest czerń Matte Black tylnej klapy, dachu i lusterek bocznych - w kombinacji z lakierami Neve White, Volcano Black, Argilla Red, Pierra Grey i nowym Zaffiro Blue "reszty" nadwozia. Całości dopełnia nowy zderzak tylny z chromowanymi wstawkami, zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia oraz biały motyw MOMODESIGN na słupku środkowym i oryginalnych czarnych felgach z lekkiego stopu o średnicy 15 cali (16-calowych w kolorze Matte Black jako opcja wyposażenia). Podobnie sportowa aura dominuje we wnętrzu, gdzie ciemne odcienie tapicerki łączą się z czarną "techno-żeglarską" wykładziną boczków drzwi wykończonych szarymi przeszyciami, deską rozdzielczą i siedzeniami zdobnymi w elektrycznie zgrzewane logo MOMODESIGN oraz skórzaną kierownicą i skórzanym mieszkiem dźwigni zmiany biegów. Sportową elegancję wystroju podkreślają błyszczące akcenty tablicy przyrządów oraz żółte tarcze wskaźników pokładowych. Oferta jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon S MOMODESIGN obejmuje silniki benzynowe: 69-konny 1.2 Fire EVO II, 69-konny 1.2 Fire EVO II LPG, 85-konny 0.9 TwinAir (w parze z przekładnią mechaniczną lub sekwencyjną zautomatyzowaną) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Nabywcę Lancii Ypsilon S MOMODESIGN ma ująć bogate wyposażenie seryjne: manualna klimatyzacja, zdalne sterowanie zamka centralnego, dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy, elektrycznie sterowane okna drzwi przednich, tylna kanapa dzielona 50/50, regulacja wysokości fotela kierowcy, radioodtwarzacz CD/MP3 oraz elektrycznie ogrzewana szyba tylna. Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa (zależnie od rynku sprzedaży) obejmuje system przeciwblokowania kół ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD, system stabilizacji jazdy ESP wraz z podsystemami ASR i Hill Holder (ograniczenie poślizgu kół i wspomaganie ruszania na wzniesieniu) oraz zaczepy mocowania fotelików dziecięcych Isofix.

Citroen C3 Hybrid Air (Genewa 2013)
Aktualności

Citroen C3 Hybrid Air (Genewa 2013)

Podczas salonu samochodowego w Genewie, koncerny Peugeot i Citroen zaprezentowały swoje najnowsze dzieło - samochód hybrydowy, łączący silnik spalinowy i napęd na... sprężone powietrze. Technologia Hybrid Air opiera się na połączeniu silnika benzynowego, systemu magazynowania energii w formie sprężonego powietrza, zespołu składającego się z dwóch silników-pomp hydraulicznych i automatycznej skrzyni biegów wykorzystującej przekładnię planetarną. Dostępne są 3 tryby działania: Tryb Powietrzny - przy zerowej emisji, Tryb Benzynowy - gdy działa tylko silnik cieplny oraz Tryb Kombinowany - który sumuje moc silnika benzynowego z mocą napędu sprężonym powietrzem. W warunkach drogowych możliwe jest obniżenie zużycia paliwa do poziomu 2 l/100 km, dla miejskich samochodów. W warunkach jazdy miejskiej, zużycia paliwa zmniejsza się o 45 proc. Gdy Tryb Powietrzny jest aktywowany, działa w identyczny sposób jak tryb ZEV (Zero Emission Vehicle) samochodów hybrydowych. Silnik spalinowy nie pracuje. Zgromadzona energia (sprężone powietrze) jest przekazywana na koła poprzez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. W zależności od napotkanego natężenia ruchu, 60 do 80 proc. czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na skuteczne doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Ten tryb jest aktywny aż do 70 km/godz. Tryb benzynowy to tryb pracy z silnikiem termicznym, który przekazuje energię na koła bez udziału zgromadzonej dodatkowej energii. Ten tryb jest zasadniczo używany poza obszarami miejskimi. Tu również, w czasie opóźnień i hamowań, następuje natychmiastowy odzysk energii pozwalający na skuteczne i szybkie korzystanie później albo z trybu ZEV, albo z dodatkowej mocy Boost w Trybie Kombinowanym. Tryb Kombinowany sumuje moce silnika spalinowego i napędu sprężonym powietrzem, włącza się szczególnie w czasie gwałtownego przyspieszania, z szczególnie wyraźnym efektem Boost (moc całkowita aż do 90 kW).