Wybierz samochód

Hyundai Getz

Hyundai Getz

Hyundai Getz to miejski samochód osobowy produkowany przez koncern Hyundai Motor Company. Auto zadebiutowało w 2002 roku i było pierwszym autem Hyundaia w tym segmencie. Jak na debiut, Koreańczycy poradzili sobie bardzo dobrze, bowiem Getz szybko zdobył uznanie i bardzo dobrze się sprzedawał. W zależności od rynku sprzedawany był pod nazwą Clic (W Korei Płd.), TB czy Dodge Brisa, jednak jego największym rynkiem zbytu (ok. 80 % wyprodukowanych egzemplarzy) była Europa.

Hyundai Getz występował jako 3- lub 5-drzwiowe nadwozie. Tym modelem Hyundai zaczynał swoją ewolucję, przechodząc z produkcji nudnych i kiepsko wykończonych aut na ciekawsze stylistycznie i bardziej dopracowane. O ile zewnątrz auto prezentowało się przyzwoicie, to wnętrze było dosyć ciasne, a bagażnik miał 255 litrów pojemności. W 2005 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nowe reflektory i tylne światła, grill, maskę oraz grill. Początkowo do napędu służyły tylko benzyniaki o pojemności 1.1, 1.3 oraz 1.6 litra. Generowały one kolejno 63, 82 i 105 KM.

Tuż przed liftingiem w sprzedaży pojawił się 3-cylindrowy, 1,5-litrowy diesel CRDi o mocy 82 KM. Po odświeżeniu, jednostka zyskała 1 cylinder i występowała w odmianie 88- i 110-konnej. Oprócz tego wcześniej wymienione benzyniaki miały teraz 67, 86 i 106 KM, a do oferty dołączyła 1,4-litrowa jednostka DOHC rozwijająca 97 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 4-stopniowego automatu bądź 5-biegowej skrzyni manualnej.

Mimo iż już w 2008 roku pojawił się następca Hyundaia Getza – i20 – to jego produkcja trwała w niektórych krajach aż do 2011 roku. Jego rywalami była m.in. Nissan Micra, Ford Fiesta oraz Opel Corsa.

Hyundai Getz - generacje

Hyundai Getz - powiązane artykuły

Klasyki z lat 80. - Volvo 480 Turbo: pierwsze takie Volvo

Hyundai Getz (test używanego)

Jesienią 2002 roku Hyundai w trakcie paryskich targów motoryzacyjnych zaprezentował Getza. Śmiało można powiedzieć, że model był ogromnym zaskoczeniem. Dlaczego? Głównie za sprawą stylistyki, która w niepamięć odsyłała brzydotę Rio czy Accenta i zastąpiła je przyjemnymi dla oka liniami. Po stronie zalet zapisać można także wnętrze. Inżynierowie Hyundaia pracujący w niemieckim centrum badawczo-rozwojowym świetnie rozplanowali przestrzeń. W efekcie mimo iż Getz ma karoserię krótszą od Polo, Corsy, czy Clio, nie ustępuje im pod względem przestronności. Bagażnik pomieści 255 litrów. Wynik jest więcej, niż przyzwoity. Ogromne zainteresowanie podczas premiery przełożyło się na wyniki sprzedaży. Europejczycy zwykle nieufnie patrzący na auta koreańskie, przełamali niechęć i niemalże rzucili się do salonów Hyundaia. O skali sukcesu niech świadczy fakt, że aż 80 procent produkcji Getza trafiała do Europy. W roku 2005 Koreańczycy przeprowadzili lifting. Modernizacja zmieniła kształt lamp, zderzaków i niektórych elementów wnętrza. Dwanaście miesięcy później do sprzedaży weszła wersja Cross. Hatchback podszywający się pod terenówkę miał większy prześwit, duże obręcze aluminiowe i plastikowe nakładki w dolnej części karoserii. W roku 2009 Hyundai wycofał Getza ze sprzedaży w Europie. Następcą jest i20. Początkowo mały hatchback był dostępny w trzech wersjach silnikowych. Do napędu najtańszej odmiany służył motor 1.1 o mocy 63 koni. Aby wyciągnąć z jednostki jakiekolwiek osiągi, trzeba...

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!