Podobnie jak dziś, 10 lat temu konkurencja w segmencie aut miejskich była ogromna: Japończycy kusili niezawodnością, Niemcy dorzucali szeroki wybór wyposażenia, Włosi gwarantowali niskie ceny, Francuzi – ciekawy styl. A Koreańczycy? Jakie zalety miał debiutujący w 2002 r. Hyundai Getz?
Prosta budowa Hyundaia Getza odwdzięcza się krótką listą częstych ustereki tanią eksploatacją.
Na pewno nie przekonywało wyposażenie. Typową polityką producentów z Korei było łączenie dodatków w pakiety, których nie można było rozszerzać.
Dlatego w połowie 2004 r. w Polsce Hyundai Getz 1.1 nie występował np. z ABS-em czy klimatyzacją (w przypadku większego silnika 1.3 istniała możliwość wybrania jednego z tych dodatków).
Podstawowa odmiana 3-drzwiowa nie miała nawet wspomagania ani regulacji kierownicy! Poziom wyposażenia znacznie poprawił się po liftingu w 2005 r. (m.in. seryjne ABS i wspomaganie).
Skoro mowa o wadach, to nie sposób pominąć słabej dynamiki silnika 1.1. Redakcyjne testy potwierdziły dane fabryczne – czas na osiągnięcie 100 km/h sięgał 17 s, zaś przyspieszanie od 80 do 120 km/h trwa… wieczność!
Bez wątpienia więcej przyjemności zapewni motor 1.3, zwłaszcza że nie będzie to okupione wyraźnym wzrostem spalania (w 1.1 od 5 do 10 l/100 km, zaś w 1.3 – o blisko litr więcej w każdych warunkach). Do dynamicznej jazdy nie skłania również układ kierowniczy, ponieważ nie zapewnia wówczas należytej precyzji.
Pora na zalety, a jest ich więcej niż wad. Stylistykę trudno nazwać wyszukaną, ale nawet dziś autko wygląda zgrabnie zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz.
Walory użytkowe kabiny to kolejny plus – o ile z przodu jest tam normalna ilość miejsca, o tyle z tyłu mało który rywal może dorównać Getzowi. Bagażnik (254 l) wypada przeciętnie.
Nieźle oceniamy trwałość Hyundaia Getza. Kiedy w 2005 r. kończyliśmy test długodystansowy wersji 1.1, nikt nie miał wątpliwości, że to dobre auto – bezawaryjność (nie licząc popiskiwania z tylnej części podwozia i kilku przepalonych żarówek) zrekompensowała ubogie wyposażenie czy słaby silnik.
Jak donoszą mechanicy, kolejne lata nie zmieniły zbytnio tego obrazu – usterki się zdarzają, ale nie narastają lawinowo. Co prawda, można autu zarzucić konieczność częstego serwisowania (przebiegi międzyobsługowe to 15 tys. km, a np. pasek rozrządu trzeba wymieniać co 90 tys. km), ale filtry, klocki i tarcze są łatwo dostępne, a naprawy – niezbyt skomplikowane. Jeśli chodzi o części oryginalne, to ich ceny bywają dość wysokie.
Jedne z częstszych przypadłości Getza (obie objawiają się m.in. zapaleniem kontrolki od silnika) to niska trwałość przewodów wysokiego napięcia oraz rozszczelnienie wydechu.
W przypadku prostych benzyniaków raczej nikt nie spotkał się z koniecznością przeprowadzenia remontu silnika (zdarza się, że nieco podwyższone jest zużycie oleju, ale i tak raczej nie wykracza poza normę).
W starszych autach znajdziecie już ślady korozji – w komorze silnika, podwoziu i na elementach układu jezdnego.
Getz ustrzegł się poważnych usterek – jak dowiedzieliśmy się w autoryzowanym serwisie Hyundaia Jaworski-Gajewski, do powtarzalnych awarii można zaliczyć tylko drobiazgi (zużyte przewody zapłonowe i amortyzatory oraz elastyczny łącznik w wydechu).
Niektóre Hyundaie odwiedzające serwis przejechały ponad 200 tys. km i nie zdradzają oznak zużycia – nigdy np. nie było potrzeby rozbierania silnika.
Nadwozie jest wolne od korozji, choć znajdziecie ją np. na połączeniach śrubowych w komorze silnika czy zawieszeniu. Nie jest jednak na tyle istotna, żeby znacząco utrudniała np. demontaż wahaczy.
Ceny części | |
Filtr powietrza | od 30 zł |
Filtr oleju | od 15 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 95 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 220 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 470 zł |
Napęd rozrządu (kpl.) | od 150 zł |
Błotnik przedni | od 160 zł |
Reflektor | od 260 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Hyundaia Getza 1.1 o mocy 63 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 30 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km |
Płyn hamulcowy | kontrola |
Płyn chłodzący | co 45 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni man. | kontrola |
Napęd rozrządu | 90 tys. km |
Prezentowane interwały dotyczą silników benzynowych. W dieslach częściej wymieniać trzeba filtr paliwa, za to w rozrządzie pracuje bezobsługowy łańcuch.
Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1086 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 63/5500 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 94/3250 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 45 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 949 (5d)/471 |
Rozstaw osi (mm) | 2455 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 3810/1665/1490 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 16,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 7,2/5,0/5,8 |
Nieduże ryzyko. Kto ulega stereotypom, ten koreańskie auta omija szerokim łukiem. Czy ma rację? Myślę, że nie. Hyundai Getz z początku produkcji to ubogo wyposażony pojazd i w wersji 1.1 powolny, ale nie powinien być kosztowny w eksploatacji.
Galeria zdjęć
Lata produkcji: 2002-09 Polecana wersja: 1.1/63-67 KM Cena od 5800 zł
W czasie jazdy auto jest stabilne, przy ostrym traktowaniu brakuje precyzji układu kierowniczego.
Proste kształty i twardy plastik deski rozdzielczej Getza, ale niezła ergonomia.
Zaskakująco dużo miejsca w kokpicie, szczególnie z tyłu.
Bagażnik ma pojemność 254-977 l. Równe kształty, dzielone oparcie siedzisko całe.
W utrzymaniu porządku pomagają dość liczne schowki: w drzwiwach, pod kierownicą, przed pasażerem. Jednak wyposażenie jest dość ubogie, zwłaszcza w bazowych wersjach.
Silnik 1.1 ma 12 zaworów. Często brakuje mu mocy, najlepiej sprawdzi się w mieście.
Przyzwoity wynik (test wykonany w 2004 r.) – bezpieczeństwo Getza oceniono na 4 gwiazdki.
1) Kable zapłonowe: nierównomierna praca silnika może mieć banalną przyczynę – uszkodzone kable zapłonowe 2) Przedmuchy na wydechu: zużyta „plecionka” na wydechu to niewielki koszt, nawet jeśli postanowicie wymienić całą rurę z przedniej części (są zamienniki, np. Bosal za 250 zł) 3) Amortyzatory: zużyte tylne amortyzatory łatwo można wymienić samodzielnie. Szeroka oferta zamienników i oryginałów