Przed rozpoczęciem wymiany części hamulcowych takich jak klocki, okładziny lub szczęki powinniśmy dokonać przeglądu narzędzi w naszym garażu. Niezbędne będą: porządny klucz do kół, zestaw kluczy nasadowych (w różnych rozmiarach), klucze płaskie, miękka szczotka druciana i duży śrubokręt. Poza tym możemy pokusić się o zakup spreju penetrującego (kilkanaście złotych) pomocnego przy demontażu oraz smaru miedziowego (kilkadziesiąt złotych), który uchroni śruby przed zapieczeniem.

Niestety do naprawy niezbędne są specjalne przyrządy, które podłącza się do komputera auta. Jednak w większości starszych modeli wymiana klocków i szczęk hamulcowych nie stwarza zwykle większych problemów. Warto tylko – jeśli to możliwe – zaopatrzyć się w instrukcję (książkę) serwisową konkretnego modelu.

Jakie trudności możemy napotkać podczas wymiany okładzin lub klocków hamulcowych?

Po pierwsze możemy natknąć się na zapieczone śruby sworzni zacisku hamulcowego. Wówczas pomocny okaże się spray penetrujący (np. WD-40), ale użyjmy go w niewielkiej ilości. Następnie nie zapomnijmy o odłączeniu czujnika zużycia klocków (o ile nasze auto jest wyposażone w taki system). Bardzo ważne jest porządne wyczyszczenie stalową szczotką zacisku przed montażem nowych klocków.

Nieoczyszczony nalot może utrudnić prawidłowe umieszczenie klocków. Kolejną czynnością przed włożeniem klocków w zacisk jest rozparcie w nim tłoczków. Wystarczą dwie deski włożone między tłoczek a zacisk. Po osiągnięciu odpowiedniej szerokości dla nowego (grubszego) klocka umieszczamy go w zacisku.

Klocki hamulcowe - wymiana krok po kroku

  1. Po zdjęciu koła pierwszą czynnością będzie wyjęcie zawleczek, które zabezpieczają prowadniki mocujące zacisk przed wysunięciem się.
  2. Następnie przy użyciu wybijaka (lub po prostu śrubokręta) usuwamy prowadniki, uwalniając zacisk.
  3. Następnie należy zdemontować zacisk. Jeśli nie można go zsunąć z tarczy, należy użyć wkrętaka jako dźwigni do odepchnięcia tłoka (trzeba uważać, aby nie uszkodzić przewodów hamulcowych!).
  4. Klocki należy wymienić, jeśli grubość warstwy ściernej jest mniejsza niż 1,5 mm (jeśli z tego rezygnujemy, trzeba zamontować je na poprzednich miejscach). Zawsze kontrolujemy też stan i grubość tarcz hamulcowych (przyda się suwmiarka). Mocno porysowane lub zbyt cienkie tarcze (por. instrukcja napraw auta) trzeba wymienić. Przed założeniem nowych klocków należy wyczyścić gniazda zacisków specjalnym zmywaczem, papierem ściernym lub choćby szczotką drucianą.

Szczęki hamulcowe - wymiana krok po kroku

  1. Zaczynamy od odkręcenia śrub mocujących bęben – w niektórych modelach może on być przytrzymywany przez śruby kół lub centralną nakrętkę łożyska piasty. Przed zdjęciem bębna należy zwolnić hamulec ręczny! Jeśli pokrywa nie chce ustąpić, zwykle pomaga ostukanie młotkiem (z wyczuciem).
  2. Minimalna grubość okładzin ściernych to 1,5 mm, ale nawet jeśli są trochę grubsze, to warto je wymienić. Przed demontażem należy zdjąć łączącą je sprężynę.
  3. Zdemontowany bęben warto starannie oczyścić papierem i zmywaczem (nie należy używać szczotki drucianej) oraz zmierzyć jego średnicę wewnętrzną (min. wartości podane są w książkach obsługowych).