Gdy przyjdą mrozy, będzie ona dysponowała zaledwie 60 proc. pojemności. Nie czekajmy więc, aż auta nie uda się uruchomić.Kiedy akumulator wymaga doładowania? Napięcie na zaciskach sprawnej baterii (bez obciążenia) wynosi 12,5-12,7 V, a gęstość elektrolitu – 1,27-1,28 kg/l. Jeśli jest inaczej, wymaga ona doładowania.Jak prawidłowo ładować akumulator? Najlepsze rezultaty osiąga się, gdy początkowa temperatura elektrolitu wynosi około 15-25ºC. Jego ubytki uzupełniamy wodą demineralizowaną (nigdy elektrolitem!) przed ładowaniem. Potem podłączamy akumulator do prostownika, który następnie włączamy (urządzenia rozłącza się w odwrotnej kolejności). Prąd ładowania ustawiamy na wartość odpowiadającą 1/10 pojemności baterii (czyli na 4,5 A w przypadku akumulatora 45 Ah). Ładowanie kończymy, gdy gęstość elektrolitu osiągnie 1,28 kg/l lub kiedy obserwujemy gazowanie elektrolitu. Czy można ładować akumulator bez odłączania klem instalacji elektrycznej?Akumulatorowi jest to całkowicie obojętne, ale samochodowi już nie. Wszystko zależy od auta i rodzaju użytego prostownika. Najbezpieczniejszym wyjściem jest zazwyczaj zdjęcie jednej klemy z zacisku baterii, chyba że instrukcja obsługi samochodu stanowi inaczej. Mam nowy akumulator, ale już kilka dni po naładowaniu go nie mogę uruchomić silnika? Co robić?Należy sprawdzić układ ładowania w aucie (napięcie powinno wynosić od 13,8 do 14,4 V) i pobór prądu na postoju. Pomoże w tym specjalistyczny serwis akumulatorów, który sprawdzi też działanie baterii pod obciążeniem. Amatorowi najczęściej wystarczy areometrDo sprawdzania stanu naładowania akumulatora służy areometr (do kupienia w sklepach motoryzacyjnych). W sprawnym, naładowanym akumulatorze gęstość elektrolitu wynosi 1,28 kg/l. Wynik 1,25 kg/l lub mniejszy oznacza konieczność jak najszybszego doładowania baterii!Nie używasz auta? Lepiej wyjmij baterięZabieranie akumulatora co noc do domu to absurd. Jednak wyjęcie baterii z auta rzadko używanego podczas zimy ma sens. W niskiej temperaturze szybszy jest proces zasiarczaniania (osiadania kryształów siarczanu ołowiu) płyt. Przechowywana w cieple bateria wolniej się starzeje.
Jak zimą dbać o akumulator?
W pełni sprawny akumulator już w temperaturze 0ºC traci jedną piątą swejpojemności. W rezultacie jesienne chłody błyskawicznie ujawniająsłabości baterii.