Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Lancia Fulvia

Lancia Fulvia

Ikona samochodu

Lancia Fulvia to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez włoską markę. Auto pojawiło się na rynku w 1963 roku jako następca modelu Appia, a jego nazwa, podobnie jak poprzednika, wzięła się od nazwy drogi. Konstrukcyjnie auto bazowało na swojej większej siostrze – Flavii.

Lancia Fulvia miała ówcześnie bardzo nowoczesne rozwiązanie napędu – moc przekazywana była na przednią oś, co dziś nie wydaje się być niczym nadzwyczajnym, jednak w tamtym okresie stosowało się niemal wyłącznie napęd na tylne koła. Początkowo w sprzedaży był jedynie 4-drzwiowy sedan. 2 lata po debiucie, w salonach pojawiło się także 2-drzwiowe Coupe (powstałe na skróconej płycie podłogowej Berliny), a pod koniec tego samego roku firma Zagato zaprezentowała swoją wizję coupe i nazwała go Sport.

Nadwozie Fulvii Berliny i Coupe miało proste linie i zaokrąglone krawędzie, przez co była elegancka. Jeśli chodzi o Fulvię Sport, to jej design bardzo wyróżniał się na tle Berliny i Coupe. Całkowicie zmieniony pas przedni i delikatnie opadająca aż do pasa tylnego linia dachu nadawały jej sportowego charakteru i włoskiego stylu.

Początkowo do napędu stosunkowo ciężkiej Berliny stosowano 1,1-litrowy silnik V4 generujący 58 KM. Dopiero w 1964 roku, po wymianie gaźnika, moc wzrosła do 71 KM. Berlina występowała jeszcze z silnikiem 1.2 generującym 80 KM w wersji GT oraz 87 KM w odmianie GTE. Jeśli chodzi o Coupe, początkowo korzystał on z 80-konnego silnika 1.2 (wszystkie jednostki w Fulvii to V4-ki), który potem zyskał 8 KM. Dzięki znacznie niższej masie, Coupe charakteryzowało się także wyraźnie lepszymi osiągami od Berliny.

W 1967 roku wprowadzono silnik 1.3, który rozwijał 87 KM, a w odmianie HF, dysponował on mocą 101 KM. Z kolei Wersja Fulvia 1.3 S Rallye odznaczała się mocą 93 KM oraz dodatkową chłodnicą oleju. Najmocniejsze wersje wyposażone były w jednostkę 1.6 generującą 114 lub 132 KM, która współpracowała z 5-biegową skrzynią manualną. Słabsze silniki przenosiły moment napędowy na koła przez ręczną skrzynię o 4 przełożeniach.

W 1969 roku, gdy Fiat przejął Lancię, zaszło kilka zmian. Fulvia przeszła drobny facelifting zewnętrzny (inny grill, zderzaki, tylne lampy) oraz dużą modernizację wnętrza. Oprócz tego poprawiono układ hamulcowy, a standardem stała się 5-biegowa skrzynia biegów. Jeśli chodzi o Coupe, zmiany linii nadwozia były praktycznie znikome. 1,3-litrowy silnik zyskał dodatkowe 3 KM, a najszybsze wersje osiągały już 190 km/h.

Co ciekawe, Fulvię Berlina zakończono produkować już w 1972 roku, a jej następcą została Beta, podczas gdy Fulvia Coupe była montowana aż do 1976 roku. Na ostatni rok produkcji jednak, postanowiono zmniejszyć grubość blachy, co, jak można się domyśleć, skutkowało większą podatnością na korozję.

Lancia Fulvia - generacje

Ikona samochodu

Lancia Fulvia (1963 - 1975)

Lancia Fulvia - powiązane artykuły

Artykuły o Lancia Fulvia

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.
Zaparkowany 47 lat temu samochód stał się atrakcją turystyczną. Teraz zyskał drugie życie

Zaparkowany 47 lat temu samochód stał się atrakcją turystyczną. Teraz zyskał drugie życie

Niewielka miejscowość Conegliano w północno-wschodniej części Włoch zyskała sławę dzięki... wrakowi auta. Zaparkowany na jednej z ulic samochód stał w jednym miejscu przez 47 lat i po pewnym czasie zaczął być uważany za jedną z największych atrakcji tego miasta.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato - z archiwum Auto Świata

Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato - z archiwum Auto Świata

Lancię Fulvię 1.3 Sport Zagato opisaliśmy w „Auto Świecie" w 2005 roku. Już wtedy ten model (produkowany w latach 1966-72) był uznanym klasykiem – najstarsze modele miały prawie 40 lat. Wersję sedan (Berlina) pokazano 1964 r. Dwa lata później do sprzedaży trafiła opisywana odmiana coupé.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech