Miała silnik 1.2/79 KM, rozwiązania mechaniczne, płytę podłogową i zawieszenie takie, jak sedan. W 1966 r. znana firma designerska braci Zagato z Mediolanu wypuściła swoją wersję Coupé Sport. W 1967 r. Lancia wprowadziła silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 87 KM i 91 KM. Występowała też wersja 1300 HF/101 KM. W 1969 r. pojawił się 115-konny motor 1.6 z 5-biegową manualną skrzynią. Do 1972 r. wyprodukowano ponad 130 tys. egzemplarzy Coupé, z czego około 7100 pochodziło ze stajni Zagato. Dziś wersja Fulvii 1.3 Sport Zagato to uznany klasyk, w dobrym tanie wyceniany na ok. 40 tys. euro. Poniżej artykuł z 2005 roku.
Stylistyka i osiągi to jej znaki rozpoznawcze. Fulvia Coupé Zagato Sport jest samochodem, który przyprawia o szybsze bicie serca. Pierwsze Fulvie sedan zjechały z taśmy w 1963 r. Tworząc to auto, konstruktorzy opierali się na rozwiązaniach wykorzystanych w starszej Flavii (układ napędowy i hamulce). Wersję coupé wprowadzono w 1965 r.
Rok później na jej płycie podłogowej powstał samochód w stajni Zagato.Auto napędzał przekonstruowany silnik o pojemności 1,3 litra w układzie V4 o małym kącie rozwidlenia (12,5 st.). Ciekawa jest konstrukcja jednostki napędowej z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi we wspólnej głowicy (napędzane łańcuchem). Każdy z wałków steruje innymi zaworami, jeden ssącymi w obydwu rzędach cylindrów, drugi – wydechowymi. Silnik zasilają dwa podwójne gaźniki typu Solex. Mimo prostej, a zarazem dość dziwnej konstrukcji motor osiągał moc 91 KM. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem 4-biegowej manualnej skrzyni. Trudniej spotkać auta z jednostką 1.2/79 KM. Zamontowano ją tylko w 202 egzemplarzach Fulvii Coupé Sport. W 1967 r. Lancia wprowadziła silnik 1.6/115 KM. Ta jednostka znalazła się także w wersji Sport Zagato (1970 r). Do końca produkcji (1972 r.) powstało 800 aut z tym motorem.
Układ jezdny auta zachowuje się bardzo dobrze.. Mimo zastosowania z tyłu sztywnej osi auto dobrze trzyma się drogi, nawet przy dużych prędkościach bez problemów pokonuje ciasne zakręty.
Fulvia z warsztatu braci Zagato wyglądem zewnętrznym w znaczący sposób różniła się od oryginalnej Fulvii Coupé. Z przodu zauważyć można inne światła i atrapę wlotu powietrza. Inaczej wygląda także samochód od tyłu. Dach przechodzi łagodnie w wielką klapę bagażnika. „Zwykłe” coupé miało ściętą tylną częźć dachu i bagażnik doczepiony jak w sedanie. Przypominało np. Forda Mustanga coupé pierwszej generacji.
Początkowo karoserię wykonywano w dużej części z aluminium, dlatego auto było sporo lżejsze od pierwowzoru. Od 1968 r. nadwozie w całości robiono ze stali. Mankamentem obu wersji nadwoziowych była korozja, w wersji „aluminiowej” szczególnie doskwierała na łączeniach z konstrukcją stalową.
Oprócz widocznych zmian zewnętrznych wprowadzono także ulepszenia we wnętrzu. Model Zagato nie miał z tyłu kanapy, przez co jego przestrzeń bagażowa w znaczący sposób się zwiększyła. Niektóre auta wyposażano w klatkę bezpieczeństwa. Wykończenie wnętrza nie jest spartańskie, jak w innych autach sportowych. Wygodne fotele pokryto skórą, a deskę rozdzielczą drewnem. Można zauważyć również wiele chromowanych i aluminiowych wstawek.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato – dane techniczne
Silnik | benzynowy V4/8 |
Pojemność | 1298 ccm |
Moc maksymalna | 91 KM |
Maks. moment obrotowy | 115 Nm |
Spalanie śr. | 8,6 l/100 km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s |
V maks. | 180 km/h |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4090/1570/1200 mm |
Opony | 145 R 14 |
Masa własna | 935 kg |