Lincoln Town Car

Lincoln Town Car był flagowym modelem amerykańskiego producenta samochodów. Auto zadebiutowało w 1980 roku, chociaż nazwa używana była już wcześniej, jako najwyższa wersja wyposażeniowa, ówczesnego flagowego modelu - Continental. Pałeczkę po nim przejął właśnie Town Car, chociaż Lincoln dalej oferował model Continental, jednak uplasowany on był niżej w hierarchii modelowej. Późniejsze odsłony Town Car’a, bazowały na Fordzie Crown Vitcoria, i podobnie jak on używane były przez policję, służby specjalne, a także były chętnie przerabiane na limuzyny.

Pierwsza generacja Town Car oferowana była w nadwozie 2- oraz 4-drzwiowym. Co ciekawe, opcjonalnie dostępny był także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Pod maską znalazła się 5-litrowa V8-ka, generująca, w zależności od rodzaju zasilania (gaźnik lub wtrysk) od 130 do 160 KM. Moc przenoszona była na tylną oś za pomocą 4-biegowego „automatu”. W 1985 roku dokonano drobnego liftingu obejmującego zarówno zmiany zewnętrzne, jak i wewnętrzne.

5 lat później wprowadzono II generację Lincolna Town Car. Nadwozie przeszło znaczną modernizację, pozbywając się większości kantów, zyskując tym samym nieco krągłości. rok po debiucie pojawił się nowy, 4,6-litrowy benzyniak V8 o mocy 210 KM. Rodzaj napędu oraz skrzynia biegów nie uległa zmianie (poza jej udoskonaleniem). W 1995 roku ostatecznie wycofano 5-litrowe V8 znane z poprzednika. Oprócz tego zastosowano nowe zderzaki, listwy, tylne światła oraz całkowicie przeprojektowano wnętrze.

1998 rok przyniósł 3. odsłonę Lincolna Town Car. Karoseria została jeszcze bardziej zaokrąglona i wyróżniały ją futurystyczne kształty. Również wnętrze dostosowano do ówczesnych oczekiwań klientów. Lifting w 2003 roku przyniósł nieco rozsądku, objawiający się bardziej stonowaną stylistyką, poprzez zmianę pasa przedniego i tylnego. Pod maską znalazło się to samo V8 o pojemności 4,6 litra co w poprzedniku i generowało, w zależności od wersji od 205 do 239 KM. Napęd dalej przekazywany był na tylną oś za pomocą 4-stopniowej przekładni automatycznej.

W 2011 roku zakończono produkcję Lincolna Town Car, a bezpośredni następca nie został przewidziany. Jego rywalami byli m.in. Buick Park Avenue oraz Chevrolet Caprice.

Lincoln Town Car - generacje

Tanie miejskie auto - TOP5

Lincoln Town Car I (1987 - 1993)

Tanie miejskie auto - TOP5

Lincoln Town Car II (1994 - 1997)

Tanie miejskie auto - TOP5

Lincoln Town Car III (1998 - 2004)

Lincoln Town Car - powiązane artykuły

Tanie miejskie auto - TOP5

Lincoln Town Car (test używanego)

Większości osób amerykańskie samochody kojarzą się z wielkimi pontonami, które lekko szturchnięte w poniedziałek, bujają się aż do soboty. Są z natury niezbyt szybkie, za to - wyposażone w mocarne silniki widlaste - na sam rozruch zużywają więcej paliwa, niż dowolna Skoda przez cały rok. Żeby było zabawniej, za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiada ospała automatyczna skrzynia, zwykle czterobiegowa, gdzie nadbieg traktowany jest jak manna z nieba. Cóż, nie da się ukryć, że trochę w tym racji jest. A Lincoln Town Car, jeden z najbardziej charakterystycznych amerykańskich samochodów, wcale nie aspiruje do tego, aby opinię tę zmienić. Bo i po co, jeżeli idealnie odpowiada klientom, dla których został stworzony? Silnik V8 o pojemności 4,6 litra wydaje się wprost stworzony do samochodów sportowych. Niestety (a może “niewysilenie" przełożyło się korzystnie na trwałość jednostki?) moc motoru ograniczono do zaledwie 240 koni mechanicznych, co w samochodzie ważącym dobre 2 tony i wyposażonym w ospałą automatyczną skrzynię biegów nie przekładało się na godne pojemności osiągi. Mimo że jednym ruchem stopy na pedale gazu można zdjąć opony z tylnych kół Town Cara, to jednak limuzyna ta jest znacznie bardziej stateczna, niż można by oczekiwać. Klasyczny Lincoln nie tylko przyspiesza ospale, ale także niechętnie hamuje, a pokonywanie zakrętów za kierownicą tegoż Amerykanina nie odstaje od stereotypów. Coś za coś. W polskich warunkach utrzymywanie klasyków zza oceanu, zwłaszcza...