Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Lotus Exige

Lotus Exige

Ikona samochodu

Lotus Exige to brytyjski samochód sportowy. Auto zadebiutowało w 2000 roku jako rozwinięcie modelu Elise. Stylistycznie auta były bardzo podobne, ale Exige wyróżniał się przede wszystkim dużym spojlerem, szerszymi felgami, a przede wszystkim, w przeciwieństwie do Elise który był roadsterem, ten był zamkniętym, 2-drzwiowym coupe.

Lotus projektując oba auta chciał wrócić do dawnej przyjemności prowadzenia auta sportowego – zero kompromisów. Nadwozie zostało wykonane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym, wnętrze natomiast jest bardzo surowe – brakuje tam jakiejkolwiek elektroniki. Nawet szyby były na korbkę, a klimatyzację oferowano jako opcję.

Dla dobrego rozłożenia masy, silnik został zamontowany centralnie. A była to 1,8-litrowa jednostka od Rovera o mocy 179 KM. Wersja torowa mogła rozwijać nawet 192 KM. Moc ta może wydawać się niewielka, ale w połączeniu z autem, które waży niespełna 900 kg i jest wyposażony w 5-biegową, manualną skrzynię z napędem na tylną oś uzyskujemy rasowy samochód sportowy, dający maksimum frajdy. „Setka” była osiągana w niespełna 5 sekund.

Produkcję I serii zakończono w 2002 roku na poziomie 604 sztuk, a na drugą odsłonę trzeba było poczekać do 2004 roku. Auto oczywiście wciąż bazowało na Elisie, ale jego stylistyka i tak bardzo wyróżniała go w tłumie. Z przodu charakterystyczne są 4 reflektory o podłużnym kształcie oraz 2 spore wloty powietrza. Imponujący jest również boczny wlot, umieszczony tuz za drzwiami, z tyłu natomiast, wyróżnia się wąski, ale dosyć wysoki spojler.

Dużo elementów nadwozia, podobnie jak wcześniej zostało wykonanych z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym. Wnętrze wciąż było spartańskie, a w skład podstawowego wyposażenia wchodziło radio oraz centralny zamek. To wszystko! Klimatyzacja, chłodnica oleju, lżejsze felgi oraz klatka bezpieczeństwa były płatną opcją.

Silnik tym razem pochodził od Toyoty. 1,8-litrowa jednostka generowała 193 KM i współpracowała z 6-biegową przekładnią ręczną. Do tego napęd na tylną oś i minimalna waga auta wynosząca 875 kg. W 2006 roku wprowadzono odmianę S. Silnik został wyposażony w kompresor i rozwijał teraz aż 211 KM, samochód co prawda przybrał na wadze, ale wciąż ważył niecałą tonę. Przyspieszenie do 100 km/h trwało niewiele ponad 4 sekundy.

2 lata później wprowadzono dodatkowy pakiet Perfomance Package dla wersji S. auto otrzymało inny kompresor, większy wlot powietrza na dachu, lepsze hamulce oraz kilkustopniową kontrolę trakcji.

W 2010 roku natomiast, przeprowadzono niewielki lifting, który przyniósł nowy spojler przedni i tylny.

Rok później zakończono jego produkcję, a trzecia generacja pojawiła się w 2012 roku. W porównaniu z poprzednikami, auto zostało gruntownie przeprojektowane. Nadwozie otrzymało bardziej stonowany, ale wciąż bardzo dynamiczny i agresywny kształt. Pierwszy raz postawiono na zespolone światła przednie. Oprócz tego nowością były także szerszy rozstaw kół oraz nowe zawieszenie.

Potężna zmiana zaszła także pod maską – znalazł się tam 3,5-litrowy silnik V6 o mocy aż 350 KM! Niestety ze względu na wiele udogodnień, masa auta wzrosła do blisko 1,2 tony. Jednak przy tej mocy wystarczy to na rozpędzenia auta do 100 km/h w 4 sekundy. Moc na tylne koła jest przekazywana za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej.

Co ciekawe, od 2013 roku, Exige jest oferowany również jako roadster. Jest on wtedy jednak pozbawiony przedniej dokładni na zderzak oraz spojlera. W 2016 roku wprowadzono opcjonalnie autoatyczną skrzynię biegów o 6 przełożeniach.

Lotus Exige - generacje

Ikona samochodu

Lotus Exige I (2000 - 2004)

Ikona samochodu

Lotus Exige II (2004 - 2006)

Ikona samochodu

Lotus Exige III (2006 - 2011)

Ikona samochodu

Lotus Exige IV (2012 - )

Lotus Exige - powiązane artykuły

Najszybszy roadster Lotusa

Najszybszy roadster Lotusa

W te wakacje Lotus Exige S zrzuca dach, by zapewnić jeszcze większe emocje. Sportowa jazda z wiatrem we włosach to jest to!
Lotus Exige R-GT z numerem “0” w Geko Ypress Rally

Lotus Exige R-GT z numerem “0” w Geko Ypress Rally

Bernardo Sousa i Corrado Mancini wystartują fabrycznym Exige R-GT w belgijskiej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Europy oraz IRC. Samochód w barwach Lotus International Team pojawi się na oesach w roli „zerówki”
Lotus Exige S roadster: czyli wiatr we włosach

Lotus Exige S roadster: czyli wiatr we włosach

Sześć cylindrów, dwa miejsca i ziarenka kurzu w zębach, oto nowy Lotus Exgie S. Ten lekki „ścigant” został zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie
Powrót Lotusa na rajdowe trasy

Powrót Lotusa na rajdowe trasy

Po trzydziestu latach rozłąki z Rajdowymi Mistrzostwami Świata, Lotus powraca na odcinki specjalne z modelem Exige R-GT.Współczesna rajdówka to hołd dla utytułowanego starszego brata Talbota – Sunbeam Lotus
Rajdowy Lotus Exige?

Rajdowy Lotus Exige?

Rajdowy Lotus ma być zaprezentowany na frankfurckich targach, obecnie nie ma 100% pewności, że zobaczymy go na rajdowych trasach

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech