Choć Lotus kojarzony jest raczej z torami wyścigowymi, w swej historii odniósł również sukces na rajdowych trasach.

Przy współpracy z historyczną marką Talbot, powstał samochód Talbot Sunbeam Lotus, który wywalczył mistrzowski tytuł w klasyfikacji producentów w 1981 roku. Od tamtej pory ślad po brytyjskim zespole na odcinkach specjalnych zaginął, a miłośnikom marki pozostało jedynie nostalgiczne przeglądanie albumów oraz filmów archiwalnych.

Tym bardziej ucieszyła nas informacja jaka obiegła stanowisko Lotusa na odbywających się targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Nowy Lotus Exige R-GT uzyskał homologację w nowopowstałej klasie GT w cyklu WRC, co oznacza powrót do rajdowego świata. Producent zapowiedział start w trzech asfaltowych klasykach: rajdzie Monte Carlo, Tour de Corse oraz San Remo.

Niepozorny, mały Lotus prezentuje się doskonale. Podkreślony rajdowy charakter „elektrownią” na masce oraz retro-malowaniem nawiązującym do utytułowanego Talbota, nie pozostawia złudzeń gdzie Exige R-GT będzie czuł się najlepiej.Wygląda jak rasowa rajdówka z obrazka, a na myśl o widoku jak pokonuje kolejne zakręty przełęczy Col de Turini, na ciele pojawia się gęsia skórka.

Następnie dreszczyku dodają dane techniczne. W rajdowej specyfikacji zgodnie z klasą GT, Lotus będzie napędzany 3.5-litrowym turbodoładowanym silnikiem V6 produkujący 302 KM. Do szybkiej i precyzyjnej zmiany biegów posłuży sześciostopnia skrzynia sekwencyjna, która przenosi moc na tylne koła. Natomiast za sprawne i ostre wytracenie prędkości odpowiedzialny jest zmodyfikowany układ hamulcowy. Jeśli osiągi nikomu nie imponują dodamy, że wszystko to przy masie zaledwie 1200 kg (zgodnie z homologacją FIA).

Jak zapewnia producent, piękno Exige R-GT leży w zestrojeniu samochodu. Pełnokrwista rajdówka skonstruowania do wygrywania, ma dostarczać mnóstwo zabawy i przyjemności z prowadzania nie tylko osobom, które posiadają nadprzyrodzone umiejętności. Został stworzony by dostarczać frajdy każdemu kierowcy.

Co ciekawe, dla dyrektora działu sportowego Lotusa - Claudio Berro, udział Exige R-GT w rajdach ma szczególne znaczenie. Swoją karierę w motorsporcie rozpoczął właśnie od rajdów samochodowych, a w dodatku w 1981 wygrał rajd San Remo za kierownicą Talbota Sunbeam Lotus. Dlatego powrót Lotusa po trzech dekadach na oesy, przywraca radosne wspomnienia i tym bardziej motywuje do działań w tym kierunku.